Becslések szerint ma Magyarországon az utazók csak mintegy fele köt utasbiztosítást. Ha elsőre nem is tűnik szükségesnek, érdemes azonban mindenképpen megkötni az utazás előtt a biztosítást, hiszen ennek hiányában könnyen milliókba is kerülhet egy olcsónak szánt nyaralás is. Sokan úgy gondolják, a bankkártyához tartozó utasbiztosításuk megfelelő – anélkül, hogy ellenőriznék annak tartalmát. Vannak, akik tévesen azt hiszik, hogy az Európai Egészségbiztosítási Kártya (EEK) mindig elegendő, de ez nem minden esetben van így.
Az utasbiztosítás mindenképp fontos, nemcsak távoli, egzotikus úti célok esetén, de akár egy olaszországi, horvátországi vagy belföldi út esetén is, ráadásul napi lebontásban a díja nem kerül többe, mint egy csésze kávé ára.
Előbbi esetén az Európai Egészségbiztosítási Kártya által helyben nem fedezett költségekre tekintettel is indokolt biztosítást kötni (pl. magánkórház, klinika általi ellátásnál, vagy az adott ország szabályai szerint az egészségügyi ellátással kapcsolatos önrész megtérítésére).
Ha viszont valaki a gyakori külföldi útjai során általában fontosnak tartja a biztosítási védelmet, akár az év egészére is megvásárolhatja biztosítási fedezetét.
Az utasbiztosítás abban segít, ha bármilyen balesettel, váratlan megbetegedéssel, esetleg lopással, rablással kapcsolatos gondja felmerül külföldön, azt megoldják az utazónak.
A biztosítóval szerződött, 0-24 órában elérhető magyar nyelvű telefonos ügyfélszolgálat, asszisztencia szolgáltató segít a problémák megoldásában, akár fél- vagy egynapos, akár hosszabb tartózkodás esetén.
Utasbiztosítást kötni ma már jellemzően igen egyszerűen, interneten, okostelefonon vagy akár ATM-en keresztül is lehet, és a díjfizetést is beleértve csupán néhány percet vesz igénybe. Természetesen a biztosítások elérhetőek a hagyományos csatornákon, a biztosító irodájában, közvetítőjénél, utazási irodákban is.
Fontos azonban, hogy még az utazás megkezdése előtt gondoskodjunk a biztosításról, mivel a külföldön kötött biztosítások esetében több biztosító nem teljesít kifizetést.
A biztosító szolgáltatása utasbiztosítás esetén jellemzően:
Nem elsődleges kérdés az igényeinknek megfelelő biztosítás díjának nagysága, hiszen ha megtörténik a baj, akkor a biztosító szolgáltatása a díjnál nagyságrendekkel magasabb összegű kárunkat fedezheti, vagy az általunk okozott tetemes kár megfizetése alól mentesíthet minket. A biztosítás díja az utazás teljes költségének jellemzően csak töredékét teszi ki, egy napi középszintű fedezet díja kb. egy habos kávé ára.
Ahogy azt például a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) honlapján is olvashatjuk, az Európai Egészségbiztosítási Kártya nem feltétlenül elég a váratlanul felmerülő költségek megtérítésére.
Számos esetben csak korlátozottan használható, csak a helyi TB-vel szerződött szolgáltatók fogadják el, tehát nem biztosít teljes ellátást és teljes költségmentességet a felmerülő költségekkel szemben.
Ahogy a NEAK kiemeli, a turisták által sűrűn látogatott üdülőhelyek környékén az orvosok döntően magánpraxisban működnek, ezért ennek különös jelentősége van. Az EEK-val az utazó tehát ahhoz a szolgáltatáshoz juthat hozzá ingyenesen, amelyet az adott uniós tagállam a saját olyan állampolgárának biztosít, aki nem rendelkezik magán egészségbiztosítással.
Bizonyos költségeket és szolgáltatásokat viszont nem fed le az EEK. Ezek közül a legfontosabbak, amelyeket tehát saját költségén kellene megtérítenie, ha nincs biztosítása:
Fontos ellenőrizni a meglévő biztosítási védelem tartalmát:
mely országokra, milyen tevékenységre, milyen időszakra is vonatkozik az adott biztosítás, a biztosítási díj be van-e fizetve, megfelelő nagyságúak-e a biztosítási összegek
(figyelembe véve a célországban jellemző egészségügyi ellátás árszínvonalát, vagy a biztosítani kívánt poggyász értékét).
Több bankkártyához tartozó utasbiztosítás feltétele, hogy a bankkártyát az adott országban már használni kell fizetésre vagy pénzfelvételre, csak ezután indul a biztosítási fedezet.
Amennyiben minden rendben van, a biztosítási összegek (limitek) kellően magasak, és az adott tevékenységre megfelelő biztosítással rendelkezik, amely kiterjed valamennyi együtt utazó személyre, akkor nyugodtan vághat neki az útnak. Ellenkező esetben viszont célszerű a megfelelő védelemről gondoskodnia, pl. kiegészítő utasbiztosítást választani.
Jó tudni, hogy a bankkártyába épített biztosítás és a külön kötött üzleti biztosítás biztosítási összegei a tényleges költségek erejéig összeadódnak, a baleseti térítést pedig valamennyi biztosítás alapján megkapja az ügyfél.
Sok család autóval indul el nyaralni. Ilyenkor minden esetben érdemes átnézetni az autót indulás előtt és olyan utasbiztosítást választani, ami az autó évjáratának, állapotának ismeretében megfelelő védelmet jelent műszaki hiba, egyéb kellemetlen helyzet esetén. A gépjármű-asszisztencia egy kiegészítő szolgáltatás, de autósoknak mondhatni kötelező, hiszen ez az autóra is fedezetet nyújt.
Az elvárás az autóval szemben, hogy magyar forgalomba bejegyzett személyautó legyen, ezt a legtöbb biztosító előírja, megfelelő műszaki állapotban legyen, illetve mindenképpen figyelembe kell venni a biztosítás megkötésekor a gépjármű életkorát.
Érdemes az autó korának megfelelő biztosítót választani, ugyanis van, ahol 10 év a korhatár, de olyan biztosító is van, aki 20 éves autóra is kínál asszisztenciaszolgáltatást" – mondta az Origónak Bodor Máté, a MABISZ Utasbiztosítási bizottság elnöke.
Bodor Máté hangsúlyozta, nagyon fontos indulás előtt tájékozódni a helyi autózási szokásokról.
Nagyon eltérőek a jelzési módok, amiket az autósok használnak. Például, ha valakinek elkezdek villogni, mondván engedem, hogy soroljon be elém, vagy parkoljon be elém, az lehet, hogy egy másik országban, másik vezetési kultúrában éppen az ellenkezőjét jelenti. Ennek mindenképpen érdemes utánanézni, hogy a helyi szokások hogyan alakulnak.
Mindemellett nem lehet elégszer elmondani, hogy nézzék meg, hogy van-e elegendő hűtővíz és elegendő ablaktörlő-folyadék az autóban. Ezek a legalapvetőbb dolgok, aminek a hiánya katasztrófához vezethet. Ha nincs elég hűtővíz az autóban, az utalhat arra, hogy komolyabb baj van az autóval, akkor ne induljunk el vele."
Legtipikusabb hibák közé sorolta még a pótkerék hiányát, ugyanis ma már gyakori, hogy eredetileg sincs hely kialakítva neki. Ha van pótkerék, akkor ellenőrizzük, hogy fel van-e fújva rendesen.
Konkrét példák is mutatják, hogy milyen nagy segítséget jelenthet a megfelelő biztosítás:
Ügyfelünk autója Horvátországban, egy ráfutásos baleset következtében, mozgásképtelenné vált. A gépkocsi elszállításáról a helyi rendőrség gondoskodott, az ügyfél pedig bérelt autóval folytatta útját. Az ügyfél által készített fotók alapján a szervizelés több mint 5 munkanapot vett volna igénybe, ezért a gépkocsi hazaszállítását ajánlottuk fel a részére.
A sérült gépkocsit és utasait utazásuk utolsó tervezett napján vette fel magyarországi autómentős partnerünk, és pár óra múlva meg is érkeztek az ügyfél lakcímére" – olvasható egy biztosítótársaság tájékoztatójában.
Az ilyen és ehhez hasonló esetek jól illusztrálják az utasbiztosítások kiegészítőjeként is köthető asszisztenciaszolgáltatások értékét.
Egy külföldi utazás esetén bármikor történhet olyan baj, ami azonnali segítséget igényel, de nem feltétlenül ismerjük az adott ország nyelvét, vagy nem tudjuk, hová forduljunk.
Az asszisztenciaszolgáltatás a nap 24 órájában rendelkezésre áll, a hívásokat magyar nyelven fogadják, és a partnerirodák segítségével gondoskodnak a gyors kiszolgálásról.
„Ha a biztosítási szerződésben van gépjármű-asszisztencia, és az ügyfél által okozott baleset a szerződés szerint nem tartozik a kockázatviselésből kizárt események közé, akkor térít a biztosító.
Ilyenkor jellemzően az ügyfél és a biztosítók közös célja, hogy sikerüljön menetképessé tenni az autót.
Ha ez nem fér bele a keretösszegbe, akkor a biztosítottnak is hozzá kell tenni. Ha javíthatatlan az autó, akkor a legtöbb biztosító a hazaszállítást téríti részben vagy egészben, attól függően, hogy hol történt a baleset" – tette hozzá Bodor Máté, a MABISZ Utasbiztosítási bizottság elnöke.
A kiegészítő szolgáltatások közül a gépjármű-asszisztencia mellett
egyre népszerűbb az útlemondás-biztosítás, ami rendkívül hasznos lehet pl. egy vírusos megbetegedés esetén, ha az előre lefoglalt utazást, repülőjegyet le kell mondani.
Az útmegszakításra kiterjedő szolgáltatás keretében pedig pl. egy betegség vagy baleset miatt megszakított utazásnál az utazás fennmaradó részére vonatkozó utazási díjat térítik vissza. Kevesen tudják, és egyelőre kevesen élnek azzal a lehetőséggel, hogy
repülőgépes út esetén a három órát meghaladó késésnél (az érkezési időpont számít), járattörlés esetén, vagy ha az utas túlfoglalás miatt nem fér fel a gépre, egy uniós rendelet alapján kártalanítás is jár a légitársaságok részéről.
Egyre több biztosító szolgáltatása között található meg ezen kártérítés megelőlegezése, vagy a kártérítési igény érvényesítésével kapcsolatos eljárás költségének átvállalása.