Borsik János: A mozdonyvezetők köszönik a türelmet

Vágólapra másolva!
Biztató megjegyzéseket és a mellékvonalak gazdaságosságát firtató kérdéseket egyaránt kapott a Vendégszobában a pár nappal ezelőtti sztrájkot szervező mozdonyvezető-szakszervezet ügyvezető alelnöke. Borsik Jánost arról is kérdezték olvasóink, mit tehet az a munkavállaló, aki nem élhet a munkabeszüntetés eszközével.
Vágólapra másolva!

Várható még sztrájk? [másinyka]
- Ezt nem lehet kizárni, de nem tervez a mozdonyvezetők szakszervezete sztrájkot.

Harcolni kell, nem feladni, megalkudni! [fradifradi001]
- Így van, egyetértek, ezért volt a sztrájk.

Megkapták a kellő fizetésemelést? [másinyka]
- A fizetésemelés január 1-jétől történt, a mostani sztrájk nem ezért volt, és vállalható bérmegállapodást kötöttünk.

Pontosan miért volt a sztrájk? [potes118]
- Két ok miatt: egyrészt, mert a GKM megsértette a júliusban kötött megállapodást, másrészt tiltakoztunk a mellékvonalak megszüntetése ellen.

Mi történik, ha mégis megszünteti a kormány a tervezett mellékvonalakat? [chavert]
- Akkor nagyon sok ember hátrányos helyzetbe kerül a munkaerőpiacon.

Mikorra várhatók a vonalmegszüntetések? [huiogh13]
- Nagyon jó a kérdés. Szerintem a tárca vezetője sem tudja, és ez a bizonytalanság készíti ki az utasokat és a vasutasokat.

Miért kell megszüntetni olyan vonalakat, amelyek arra járnak, amerre busz is alig? (Például Tatabánya-Pápa) [ÁDÁMVOK]
- Jogos a kérdés. Ezekre nem tudja a GKM a válaszokat.

Véleménye szerint ki tudja finanszírozni a veszteséges vonalakat? [éva53]
- A vasúti személyszállítás közszolgáltatás, az állam a megrendelő, neki kell fizetni a költségeket.

Ha jól tudom, a világ számos országában az állam tartja el a vasutat, most mégis úgy tűnik, hogy kivonul. [chavert]
- Minden országban árkiegészítést kap a vasúti személyszállítás, kivéve a francia TGV-t. A kormányzat koncepciótlan elképzelései súlyos károkat okoznak.

Viszont a kihasználatlan mellékvonalak bezárása jókora kiadáscsökkenést jelent az államnak, vagy rosszul gondolom? [Badsector19]
- Egy picit gondolja rosszul. Nincs korrekt felmérés a megtakarításokról, és arról sem, hogy mibe kerül ez a Volán-társaságoknak.

Mivel lehetne elérni a GKM áprilisi hatályú döntésének is a visszavonását? [Colikereso]
- Ha a mellékvonalakra vonatkozik a kérdés, akkor felelős kormányzati magatartással változtatni lehet.

Mi történik az amúgy is elzárt kistérségekkel, ha megszüntetik a szárnyvonalakat? [kispofa]
- Miután nincsenek előzetes hatástanulmányok, egyes kistelepülések súlyos helyzetbe kerülhetnek.

Felénk jár a "kispiros", már csak egyetlen kocsival, rajta 5-6 emberrel. Ön szerint ez gazdaságos? [éva53]
- Szigorúan véve nem, de egy tanulmány szerint nem a mellékvonalakon utazók kapják a legnagyobb jegyártámogatást, hanem a fővonalakon utazó sok ember.

Nem zavarja a sztrájkolókat, hogy kárt okoznak az államnak, az embereknek? [éva53]
- A sztrájkolók nem okoznak kárt. Az viszont tény, hogy gazdasági hátrány keletkezik az adott munkáltatónál. Az utazóközönség legutóbb nagyon toleráns volt. Köszönet érte!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!