Dallal indultak a körúti óriáshernyók

Vágólapra másolva!
Márciusban érkezett az első, már többször be is mutatták, de csak most állt ténylegesen forgalomba az 54 méteres körúti óriáshernyó. A BKV az alkalomból bevetette saját médiasztárját, a villamosvezető és énekes Varga Istvánt. A Combinokkal egyelőre csak hétvégén találkozhatunk, hétköznapi forgalomba két hét múlva állnak.
Vágólapra másolva!

Az ünnepélyes indulást egy pár percig áramszünet hátráltatta, a hangosítás beállítása csúszott egy kicsit. Pedig a hangosításra szükség volt, hiszen a BKV PR-gépezete a Megasztárban feltűnt Varga Istvánt - aki egyébként tényleg villamosvezető, igaz, nem a Nagykörúton - is bevetette. Varga ott ült a vezetőülésben, körülötte fotósok és operatőrök gyülekeztek, különösen, mikor Demszky Gábor is megérkezett, és lekezelt vele.

Aba Botond BKV-vezér és a főpolgármester is rövidre fogták mondandójukat, csak pár mondatban örvendeztek az óriáshernyó elindulásának. "Minden, amit tudni érdemes a Combino villamosokról, megtalálható a BKV weboldalán" - közölte Demszky, majd az énekes villamosvezető szórakoztatta az egybegyűlteket. Varga úgy ragadta magához a mikrofont, mintha a Megasztár színpadán állna újra, bár a Moszkva tér közönsége néhol kissé értetlenül bámulta a nagy felhajtást.

Miután elénekelt két számot, Varga István visszaült a vezetőülésbe, és megkezdődött a nagy sárga hernyó első menetrend szerinti útja. A városvezetők, újságírók mellett így egyszerű hétköznapi utasok is felszálltak. "Csak érvényes jeggyel vagy bérlettel!" - kiáltott valaki. És valóban, az első utasok négy ellenőrrel - akik láthatóan nagyon készültek az alkalomra, és úgy néztek ki, mint akiket skatulyából húztak ki - találták szembe magukat. Mindjárt a Margit hídnál dolguk akadt: egy erősen illuminált férfit kellett letessékelni. A férfi sörösüveggel a kezében álldogált a villamoson, amikor az egyik ellenőr kiszúrta. Odaszólt a biztonsági embernek, aki aztán finoman, de határozottan leparancsolta a járműről.

"Tényleg hernyó!" - csodálkoztak nagyot az utasok, mikor a Combino öt csuklója mozgásba lendült, finoman követve a pálya kanyarulatait. Az üresen is 66 tonnás szerkezet olyan simán és hangtalanul siklott a sínen, hogy szinte fel sem tűnt, jó tempóban haladunk. A Nyugati téren Varga búcsút intett, átadta a helyét egy olyan kollégának, aki majd a mindennapokban is a Combinot vezeti. Ezzel az ünnepség véget ért, elkezdődött a rendes üzem, egy kislány pedig elsőként csöpögtette le fagylalttal az új villamost.

A mellettünk álló villamosvezető nagy átéléssel magyarázta, mennyivel könnyebb irányítani ezt a szerkezetet, mint a régit. "Itt minden automata, a kijelzőn látom az egész rendszert." - ecsetelte a Combino előnyeit. Abban azért nem volt biztos, hogy az új villamosra is fel tud-e majd nyomakodni ötszáz ember, mint a régire. A korábbi tíz helyett ugyanis csak nyolc ajtón lehet le és felszállni, és elöl, a vezetőfülkénél mintha kicsit szűk lenne a hely.

Abban azonban minden villamosvezető egyetértett, hogy minden hibája ellenére - például nincs rajta légkondi - a Combino igazi minőségi ugrást jelent. Jelenleg kilenc van belőle, ebből hétvégenként kettő jár majd, mert egyelőre csak nyolc ember tette le az ehhez szükséges különvizsgát. Július 15-től kezdve hétköznap is hat közlekedik, év végére pedig húszat ígértek, amivel a körúti állomány felét lehet kiváltani. A teljes, negyven darabos rendelés csak jövő év nyarára érkezik meg, ekkor költöznek át a régi, Ganz gyártmányú tuják a 47-es, 49-es vonalakra.


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!