Az EUpd Resarch bonni piackutató-intézet felmérése szerint az 500 legnagyobb német cég 26 százaléka gyűjt szisztematikusan ötleteket a dolgozóktól arról, mivel lehetne javítani a cég működését. Minden ötödik vállalatot azonban egyáltalán nem érdekli, mit tennének a kollégák, ha ők kerülnének döntési helyzetbe. A kutatók megjegyzik, a javaslatok gyűjtésébe fektetett minden egyes euró tízszeres megtérülést hoz. 2006-ban a Deutsche Post-nál 271, a Volkswagennél 168 millió, a Siemensnél 158 millió eurót takarítottak meg a munkatársak.
Kisebb cégeknél elegendő lehet egy nyitott szemmel és füllel járó főnök, aki olyan légkört teremt, hogy a munkatársak meg merik fogalmazni jobbító javaslataikat, aki nem tartja magát mindenek felett állónak és hibátlannak, elismeri azt, hogy a munka természetes velejárója a hibázás, akkor gyorsan előrelépés érhető el.
HR-vezető is lehet ötletmenedzser
Nagyobb szervezeteknél szükség lehet egy főállású vagy mellékállású ötletmenedzserre, aki gyűjti, strukturálja, és az illetékeshez illetve a felső vezetőhöz eljuttatja a javaslatokat. Ezt felismerve a frankfurti Német Közgazdaságtudományi Intézet ötletmenedzseri képzést indított. Középvezetőket, HR-vezetőket, minőségbiztosítási vezetőket céloznak meg a kurzusokkal. Egyelőre nincsenek információk, mekkora az érdeklődés a tanfolyam iránt. A képzés indítása azonban jelzés, érdemes figyelmet fordítani a dolgozók véleményének kikérésére és javaslatok megvalósíthatóságának megvizsgálására.
Egyelőre ilyen címmel Magyarországon még nem indult tanfolyam.