A 2011-es Pécsi Országos Színházi Találkozóra a három tagú előválogató zsűri 15 darab előadást hívott meg a versenyprogramba. A Nemzeti Színházat három, a debreceni Csokonai Színházat két produkció is képviselte. Az előadások mind nagyon különböztek egymástól, de a mezőny ütős volt idén, egy csomó nagyon erős darabbal.
A lenti táblázatból kitűnik: a meleg, cigány, zsidó, náci szereplők, valamint az ellenszenves diktátorok, azaz a társadalmi problémák jobban foglalkoztatták a rendezőket, mint a cicivillantás. (A kurzort a képekre mozgatva láthatja az előadások címeit.)
Külö- nösen brutális gyilkos- ság | * | * | * | * | |||||||||||
Orális szex | * | ||||||||||||||
Sima szex | * | * | * | ||||||||||||
Zsidó szereplő | * | * | * | * | * | ||||||||||
Cigány szereplő | * | ||||||||||||||
Meleg szereplő | * | * | |||||||||||||
Náci vagy rasszista szereplő | * | * | * | * | |||||||||||
Előadás alatt főtt étel | * | * | |||||||||||||
Félel- metes gyere- kek | * | * | |||||||||||||
Meztelen- kedés | * | * | * | ||||||||||||
Diktá- tor vagy szadista katona | * | * | * | * | * | ||||||||||
Nézők fizikumát próbára tévő elő- adás | * | * | * | * | |||||||||||
Nézők szokatlan helyen | * | * | * | * | * | * | |||||||||
A gyilkosságok közül kettő baltás, de az ijesztőbb a Vadászjelenetek-ben szerepel, talán azért is, mert a Stohl Andrásról csöpögő vérből a nézőkre is jut (az előadásról itt írtunk bővebben). A Parasztoperá-ban szerepel orális és sima szexjelenet is (mindkettő imitált): utóbbi egy költői balett, a pár összevissza hajladozik, mint a Hattyúk tavá-ban (az előadásról itt olvashat még). A meztelenkedős a POSzT előadásaira nem jellemző: a Chicago című musicalben Kiss Diána Magdolna arc nélkül mutatja be meg kebleit egy kör alakú díszletkivágásban, a Mikvé-ben meg olyan diszkréten fürdenek a sötét háttérben az asszonyok, hogy a kontúrjukat is csak sejtjük.
A legizgalmasabb melegszereplő Kuligin volt a Három nővér-ben (Kulka János játszotta térdnadrágban, itt nézhet képeket), valószínűleg azért, mert nem gyakran látható Mása tutyimutyi unalmas férje homoszexuális felfogásban. Náci, cigánygyűlölő és rasszista sok volt a versenyprogramban. Ilyen Pintér Béla Szutyok című előadásának árpádsávos ideológiát szajkózó szereplője is, aki egyszerre ellenszenves és sajnálatra méltó lelki sérültsége miatt (az előadásról itt nézhet képeket).
Akárhány gyilkosság, meleg szereplő vagy szeximitáció volt is az előadásokban, végül egy talpig felöltözött, konzervatív házaspár nappalijában rendültünk meg a leginkább. Ott Hitler képe alatt attól rettegtek, hogy Hitlerjugendbe járó kisfiuk feljelenti-e őket az SS-nél egy elszólás miatt. A Színművészeti Egyetemre járó hallgatók Félelem és macskajaj a harmadik birodalomban című előadása Bertolt Brecht szövegeire épül.
Sok előadás igyekezett kibillenteni a nézőket szokott helyzetükből. Legtöbbször a nézőtér helyével játszottak a rendezők: a Mesés férfiak szárnyakkal-ban a forgószínpadon ülnek a nézők, a Vadászjelenetek-ben a színészek között szalmazsákokon, a Nehéz-ben pedig az előadás háromnegyedénél gépekkel mozdítják meg a közönség alatt a székeket. Ez a módszer próbára is teszi a nézők fizikumát: a Chicago első felében nem egyszerű álldogálni 20-30 percet (Pécsett lehetett ülni, a fővárosi Átrium moziban nem), és a szalmazsákok sem kényelmesek.
Olvassa el összes cikkünket a 2011-es POSzT-ról!