Grosjean tetemes előnnyel zárta a második tesztnapot
2013. február 06. 08:47
Köszöntjük kedves olvasóinkat a jerezi teszt második napjáról élőben készülő tudósításunkban! Szokás szerint igyekezni fogunk egész nap érdekes információkkal szolgálni, és óránként teljes eredménylistát közlünk. A Forma-1 2013-as előszezonja tegnap vette kezdetét a spanyolországi pályán, Jenson Button kényelmes előnnyel zárt az élen az új McLaren volánjánál. Az összefoglalónkat a versenyzői visszajelzésekkel itt olvashatják.
Akárcsak tegnap, Jerezben ismét hűvös van, de szépen süt a nap, és az előrejelzések szerint ma végig ilyen idő várható. Az alacsony hőmérséklet persze jelentősen befolyásolja a gumik viselkedését, ami becsapós lehet, mert a szezon folyamán mindenhol melegebb lesz. A pályát reggel 9-kor nyitják meg, a teszt délután 5 óráig tart.
A Marussia reggel bejelentette, hogy Luiz Razia lesz a másik versenyzője a már korábban szerződtetett Max Chilton mellett. A 23 éves brazil tavaly 2. lett a GP2-ben az Ardennel, 2010 óta már hat tesztnapot töltött el a Virgin, a Lotus, a Force India és a Toro Rosso F1-es autójában, úgyhogy nem számít rutintalannak. Már ma ő fog vezetni.
A Marussia azonban várhatóan csak késő délelőtt tud kimenni a pályára, mert tegnap Chilton balesetet szenvedett a Dry Sack kanyarban, amikor az autóján megrogyott a jobb hátsó felfüggesztés. A futóművet ezért sebtében át kell alakítani, és a csapat szerelői még nem végeztek a munkával.
Tegnap Nico Rosberg mindössze 11 kört tudott megtenni az új Mercedesszel, mert gond volt az egyik kábelköteggel. Ma Lewis Hamilton kerül sorra, aki nyilván reméli, hogy szerencsésebb lesz. Rosberg a bosszantó probléma ellenére optimistán nyilatkozott a W04-ről. "Nagyon jó, nagyon pozitív. Azt még nem tudnám megítélni, hogy az autó gyors-e vagy sem, de érzésre kellemes volt. Könnyedén nyomhattam a gázt, a balansz jónak tűnt, és élvezetes volt vezetni" - mondta.
A McLarennél ma mutatkozik be a Saubertől igazolt mexikói. Button tegnap 0,848 másodpercet vert még a 2. helyezett Webberre is, és az időeredményétől a többiek is dobtak egy hátast. "Az igazat megvallva én is meglepődtem, amikor megpillantottam a köridőt a kijelzőmön" - ismerte el Button. "Gőzöm sincs, hogy értem el ilyen eredményt. A tavalyi autónk nagyszerű volt, de a szabályok azóta változtak. Igaz, csak kis mértékben."
A tesztnap megkezdődött, Nico Hülkenberg Sauberje az első fecske odakint. Gyorsan Grosjean és van der Garde is megtesz egy ellenőrző kört, ahogy az ilyenkor szokás.
Grosjean a tegnapi tesztnap után azt mondta, az új E21 még a vártnál is jobban muzsikált. "Három kör után máris gyors volt, és ehhez még a beállításokat sem kellett bütykölgetnünk" - árulta el. "Szerintem nagyot léptünk vele előre a tavalyihoz képest, pedig alapnak már az sem volt rossz."
Köztük Hamilton is megtette az ellenőrző körét a Mercedesszel. Igaz, hétfőn délután, a bemutatót követően már vezette az autót. Csak a Marussia maradt a garázsban, de jelenleg senki nincs odakint.
Ő is túl van a tűzkeresztségen a Marussiával. Mért köre természetesen még senkinek nincs.
Luiz Razia
1:24.092 alatt teljesíti, ami még nem éles eredmény, 5,5 mp-vel marad el Button tegnapi legjobbjától. Utána 1:23.565-re javít. Di Resta is kint járt a pályán, de időeredmény nélkül visszatért a garázsba. A Force Indiát ma csak délelőtt fogja ő vezetni, délután átadja a volánt a tesztpilótának, James Rossiternek.
Miközben Webber már zsinórban az 5. mért körét futotta (a legjobb 1:22.611 volt), Ricciardo 1:21.176-tal átvette a vezetést. Most csak ő tartózkodik a pályán.
Ricciardo Toro Rossója a 10-es és 11-es kanyar között megállt. A 7. körénél tartott éppen.
Ricciardo tegnap azt mondta, az STR8-on több lett a beállítási lehetőség, és úgy érzi, az autó fejlődött tavalyhoz képest, de a gumik fogják jelenteni a kulcsot. "Először azokat kell megértenünk, mert az autó bonyolultabb az elődjénél. Itt és Barcelonában remélhetőleg mindennel dűlőre jutunk, különben szerencsejáték lesz nekivágni az első versenyhétvégének" - mondta tegnap. Úgy tűnik, a Toro Rosso alól nem folyt ki olaj, de a pályát még nem nyitották meg.
A Toro Rossót tréleren visszafuvarozták a bokszba. Massa, Hülkenberg és van der Garde azonnal kirobogtak a pályára.
Ricciardo, Webber, van der Garde, di Resta, Maldonado, Razia, Massa a pillanatnyi sorrend, de értékelhető körideje még senkinek nincs.
A Williams az oldaldoboz elejére, a Marussia a bukókeret tetejére szerelt egy-egy mérőberendezést, ami a teszteken teljesen általános. A Williams az egyetlen csapat, amely még a tavalyi autójával dolgozik, de az FW34 orrában áthidalták a törést, így máris sokkal szebb.
1:20.257-es körideje már rendben van. Rajta kívül csak di Resta köröz a Force Indiával.
Egy óra után így fest a tabella:
1. Webber (Red Bull RB9) 1:20.257 - 13 kör
2. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:21.176 - 8 kör
3. Razia (Marussia MR02) 1:25.219 - 9 kör
4. Van der Garde (Caterham CT03) 1:28.011 - 5 kör
5. Di Resta (Force India VJM06) 1:29.514 - 16 kör
6. Maldonado (Williams FW34) 1:29.936 - 4 kör
7. Massa (Ferrari F138) 1:39.697 - 7 kör
A pálya egyébként most épp üres.
A Force India tegnap mindenkinél több, 89 kört tett meg, és most sem lehet restséggel vádolni. A skót a közepes gumikon hajtott ki a pályára. A csapat korábban azt közölte, hogy délelőtt az aero-tesztelést folytatják.
Sajnos csak a Sky Sportson és nem versenyről, hanem az utolsó, barcelonai tesztről, de a kiválasztottak végre 3D-ben is élvezhetik majd a Forma-1-es élményt. Szuper, de persze kérdés, hogy a háztartások hány százalékában van 3D-s TV.
A nyomasztó csend után most egyszerre hat motor dübörög odakint. Ricciardo is hamar visszatért a Toro Rossóval az iménti incidens után, ezért lehet, hogy csak a benzint fogyasztották ki az autójából, ellenőrizni a fogyasztást, ami ilyenkor rutineljárásnak számít.
1:19.921-re faragta le a nap legjobbját, ez már nincs messze a tegnapi eredményétől. A következő körét 1:20.123, majd 1:21.158 alatt teljesítette. Közben feliratkozott a tabellára Grosjean is a Lotusszal.
1:22.716-os eredményével a brit a 4. helyen kezd, majd 1:22.062-re javítva feljön harmadiknak, Webber és Grosjean mögé.
Bár a pálya mai viszonylatban köztudottan nem tipikus, ezért megtévesztő eredményeket hajlamos produkálni, a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery a Twitteren azt írja, a gumik szempontjából hasznos. "A pálya jellegzetességeiből és a magasabb hőmérsékletből adódóan itt jobb elvégezni a keverékek összehasonlítását. Barcelona februárban nagyon hűvös, ahogy tavaly is láttuk" - mutat rá. Az idei generációs gumikat kb. fél másodperccel gyorsabbra tervezték a tavalyiaknál, de a versenyzők már a tegnapi tesztnap után észrevették, hogy nem könnyű bánni velük, mert hajlamosak a szemcsésedésre. Igaz, Jerez különösen durván bánik a hátsó gumikkal, és érdesebb az aszfaltja, mint bármelyik F1-es pályáé.
1:21.538-as körével stílszerű módon azt a versenyzőt előzi meg, akinek a helyét elfoglalta a McLarennél: Hamiltont, majd 1:20.709-re javít. Pérezen kívül pillanatnyilag Grosjean, Hülkenberg és Razia tartózkodik a pályán.
Futott egy 1:19.329-es, majd egy 1:19.487-es kört. Ezzel már a tegnapi tesztnap végén is 2. lett volna. Hamilton közben feljött másodiknak a közepes keverékű gumikon, 1:19.519-cel.
Ajjaj, nem jó ómen: piros zászló. Rosberg alatt tegnap is nagyjából ekkor döglött be az autó, de úgy tűnik, Hamilton önhibájából csúszott ki a Dry Sack kanyarnál. A jelek szerint elfékezte magát, és a kavicságyban landolt.
Az első képek azt mutatják, hogy Hamilton elcsúszott a gumifalig, és a Mercedes bal első futóműve megrongálódhatott, mert a kerék természetellenes szögben áll. Rossz hír ez a csapat számára, hiszen tegnap is majdnem az egész napot elvesztették. Egyelőre nem világos, hogy műszaki vagy vezetői hiba okozta a kicsúszást.
A Mercedesről. Az autót most teszik fel a trélerre. Ilyenkor külön probléma, hogy az új modellekhez még gyakran nincs elég pótalkatrész, bár amennyire tudjuk, a Mercedes még egy régi első szárnyat használt, az újat csak pénteken kapják meg.
A bokszkijáratot megnyitották, de egyelőre senki nem sietett ki a pályára.
Bár Razia személyében fizetős versenyzőt kellett igazolniuk a helyére, azt állítják, hogy anyagilag biztosabb lábakon állnak, mint valaha. Erről itt az új cikkünk. Közben van der Garde megjelent a pályán.
Két óra után így fest a tabella:
1. Grosjean (Lotus E21) 1:19.080 - 14 kör
2. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:19.487 - 23 kör
3. Hamilton (Mercedes W04) 1:19.519 - 15 kör
4. Webber (Red Bull RB9) 1:19.921 - 21 kör
5. Di Resta (Force India VJM06) 1:20.055 - 31 kör
6. Pérez (McLaren MP4-28) 1:20.709 - 17 kör
7. Hülkenberg (Sauber C32) 1:20.735 - 18 kör
8. Razia (Marussia MR02) 1:24.398 - 19 kör
9. Van der Garde (Caterham CT03) 1:25.866 - 13 kör
10. Maldonado (Williams FW34) 1:27.124 - 7 kör
11. Massa (Ferrari F138) 1:39.697 - 12 kör
A favortinak tűnő közepes gumikon 1:19.080-ra faragta le a nap legjobbját. Tegnap is ő állt az élen a leghosszabb ideig.
Massa eddig összesen 12 kört tett meg, és már régóta nem járt a pályán. Bár tegnap alapvetően optimista volt, azt állítva, hogy az idei autó "ég és föld" a tavalyihoz képest, a nyilatkozatát úgy is lehetett értelmezni, hogy nincs annyira elragadtatva. "Ha azt nézzük, hogy ez még csak az első nap volt, és mit teszteltünk, hogy vezettem, milyen céljaink voltak, akkor nem vagyok túl csalódott" - mondta tegnap. "Még sok munka vár ránk, az autón rengeteget kell fejleszteni az első tesztig. Ez nyilvánvaló."
Persze most, hogy ezt leírtuk, Massa meg is jelent a pályán...
Miközben Massa 2 kör után ismét visszagurult a garázsba, Hülkenberg egy 1:19.502-es körrel megelőzte Hamiltont.
Kiderült, hogy Hamilton korábbi kicsúszását a hátsó fékek hibája okozta. Ez akár a KERS-szel is kapcsolatban lehet. A Mercedes a képeken látottak dacára nem sérült meg túlzottan a Sky Sports szerint, csak az első szárny tört le, a kerekek nem. Közben Pérez a közepes gumikon feljött az 5. helyre, Hamilton mögé.
A Mercedes most meg is erősítette, hogy újabb műszaki hiba történt. "Lewis autójában leesett a hátsó féknyomás, s bár az első fékekkel le tudott lassítani, a gumifallal nem kerülhette el a találkozást..." Mi jöhet még?!
Az etapja a közepes gumikon így alakult. Látszik, hogy kopnak rendesen:
1:19.572
1:19.861
1:20.806
1:21.887
1:22.684
1:24.364
Amúgy a napsütéstől már 20 fokosra melegedett az aszfalt, ez nem használhatatlanul hideg.
Épp az imént emlegetett Pérezt előzte meg. Tegnap a Force India tette meg a legtöbb (89) kört, és 42-vel most ismét ő a legszorgalmasabb eddig.
Tegnap a 2. helyen végzett, de nem volt teljesen elégedett a Red Bull-lal. "Az autó ma nagyon alulkormányzott volt, ezt holnapra orvosolunk kell, hogy agilisabbá váljon" - mondta az RB9-ről még kedden este. "A gumik gyorsan kopnak. Bárki láthatja, hogy friss abroncsokon jó köridőket lehet elérni, de utána hamar romlik a helyzet. Ez még szabad szemmel is észrevehető. A gumikkal nehéz sok kört teljesíteni, az időeredmények visszaesnek 1:22-be, 1:23-ba."
Webber legutóbbi etapja így alakult:
1:22.924
1:22.254
1:22.639
1:22.737
1:23.011
1:23.580
1:23.528
A csendes harmadik óra után ez a tabella:
1. Grosjean (Lotus E21) 1:19.080 - 28 kör
2. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:19.134 - 35 kör
3. Hülkenberg (Sauber C32) 1:19.502 - 32 kör
4. Hamilton (Mercedes W04) 1:19.519 - 15 kör
5. Di Resta (Force India VJM06) 1:19.549 - 43 kör
6. Pérez (McLaren MP4-28) 1:19.572 - 26 kör
7. Webber (Red Bull RB9) 1:19.921 - 36 kör
8. Van der Garde (Caterham CT03) 1:22.341 - 26 kör
9. Razia (Marussia MR02) 1:24.398 - 25 kör
10. Maldonado (Williams FW34) 1:27.124 - 7 kör
11. Massa (Ferrari F138) 1:39.697 - 14 kör
Tegnap vezette először az új Saubert, és pozitívan nyilatkozott róla. "Az eddig tapasztaltak alapján, és tavaly ugyanezt láttam, amikor a Sauberek ellen versenyeztem, az autójuk a gyors részeken nagyon erős" - mondta. "És ugyanezt gondolom a maiak alapján is. Elégedett voltam a viselkedésével, különösen a gyors kanyarokban. Persze azért más, mint amit megszoktam. Egy másik autóban mindig hozzá kell szokni az új kilátáshoz, az új kormányhoz, az egészhez, de ez jól ment."
Az ausztrál 1:19.533-ra faragta le a köridejét, ami az 5. helyre elég, míg Massa 1:19.914-gyel végre normális eredményt regisztrált, és a 8. helyen áll. Nyolc versenyzőnek van 1:19-es legjobbja...
Az Auto Motor und Sport szerint három órába fog telni a javítás, mert az első szárny mellett mégiscsak megrongálódott a futómű.
Hamilton a Mercedesben, még a kicsúszása előtt
Az utolsó kört leszámítva nem is volt rossz. Amúgy már 12 fok van Jerezben, az aszfalt 24 fokos.
1:19.914
1:28.001
1:20.224
1:20.908
1:20.896
1:21.143
1:21.199
1:21.359
1:30.942
A Pirelli idén narancssárgával jelöli a kemény keveréket, hogy ne lehessen összekeverni a közepessel, így viszont a piros feliratú szuperlágytól nehéz megkülönböztetni. Sehogy se jó...
Már 7 kör óta csak fel és levezető köröket tesz meg, de ebben nagyon kitartó. Közben a Williamsnek több mint 2 órája nyoma sincs, pedig ők lényegében a régi autójukkal dolgoznak, amivel nem kellene gondnak lennie.
A Twitteren most közölték, hogy még nem tudják, Hamilton mikor térhet vissza a pályára. "Kiderítettük, hogy a jobb hátsó fék hidraulikavezetékével volt gond" - írták. "A gumifallal való találkozás során megsérült az autó bal eleje (a felfüggesztés és a közeli aerodinamikai alkatrészek is...) Pech, hogy mindez épp a hátsó egyenes végén történt, ahol nagyobb sebességről kell fékezni. Persze valószínűleg nem véletlen.
A közepes gumikon 1:19.338-as eredményt ér el, ezzel beférkőzik Ricciardo és Hülkenberg közé. Utána két 1:20-as kört fut.
A nap folyamán először sikerül ez valakinek. 1:18.828-ra javít, ez már jobb Button tegnapi, 1:18.861-es eredményénél is. A Lotus jónak tűnik.
Ma a harmadik. Ezúttal az újonc Razia miatt, akinek a Marussiája a célegyenesben megállt. Előzőleg 1:23.537-tel mai legjobb körét futotta, bár még ezzel is 1,6 mp-cel le van maradva a tabellán közvetlenül előtte lévő van der Garde-tól.
Razia autójáért nem kellett messze menni, a Marussia szerelői gyorsan megérkeztek érte, és visszajuttatták a bokszba. Közben itt egy menő kép az új Sauberről:
Futott egy 1:19.094-es kört a Force Indiával. Ez mondjuk 14 ezreddel elmarad Grosjean előző legjobbjától is.
Most épp üres a pálya. Félidőben ez a tabella:
1. Grosjean (Lotus E21) 1:18.828 - 45 kör
2. Di Resta (Force India VJM06) 1:19.094 - 54 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:19.134 - 41 kör
4. Webber (Red Bull RB9) 1:19.338 - 46 kör
5. Hülkenberg (Sauber C32) 1:19.502 - 40 kör
6. Hamilton (Mercedes W04) 1:19.519 - 15 kör
7. Pérez (McLaren MP4-28) 1:19.572 - 38 kör
8. Massa (Ferrari F138) 1:19.914 - 33 kör
9. Van der Garde (Caterham CT03) 1:21.916 - 33 kör
10. Razia (Marussia MR02) 1:23.537 - 31 kör
11. Maldonado (Williams FW34) 1:27.124 - 7 kör
Bár Jerezben (Barcelonával ellentétben) nincs hivatalos ebédszünet, úgy tűnik, mindenki mostanra éhezett meg. A pályára csend borult, a csapatok a délutáni etapra készülnek.
A Force Indiánál nincs ebédszünet, a skótot kiküldték, és máris lefaragott újabb 6 századot a köridejéből, 1:19.003-nál állította meg a stoppert. Utána futott egy sokkal lassabb, 1:30-as kört, majd egy újabb gyorsat 1:19.906 alatt. Továbbra is a 2. helyen áll.
Mondjuk ettől eltérő hangvételű nyilatkozatot még nem igazán hallottunk tőle, de Paul Hembery azt mondja, az időeredmények alapján bebizonyosodott, hogy az új kemény keverék gyorsabb a régi közepesénél, és épp ezt akarták elérni. Elárulta azt is, hogy egyes autókon tegnao miért voltak mégis szuperlágy gumik, amikor ez nem szerepelt a tervben. "A Pirelli csapatonként 20 szett gumit küldött (mindegyiknek egyformát), egyik sem volt szuperlágy" - írta. "Ezután a csapatok választhattak még 15 szettet, akár a szuperlágyból is. Így már világos?" Nos, igen.
Most konkrétan 1:18.934-eset, tehát néhány századdal elmaradt a korábbi idejétől, de így is igencsak erős etapot teljesít éppen.
Ennél gyatrább kezdetet nehéz lenne elképzelni. Tegnap Rosberg csak 11 kört tehetett meg, mielőtt egy hibás kábelköteg a pálya szélére kényszerítette az autóját, Hamilton pedig ma 15 körig jutott, mielőtt kicsúszott a hátsó fék hibája miatt. Az Auto Motor und Sport azt írja, ma már nem tudnak részt venni a teszten, mert a hátsó fékek hidraulikavezetékét teljesen ki kell cserélni, ami ilyen rövid idő alatt lehetetlen. De a technika ördöge legalább igazságos volt: Hamiltont és Rosberget is kb. egyformán sújtotta...
A Williamst délelőtt negyed 11-kor láttuk utoljára, eddig összesen 7 kört tett meg - az Autosport szerint egy egyszerűnek ígérkező kuplunghibát kellett orvosolniuk. Maldonado végre folytathatja a munkát a tavalyi FW34 ráncfelvarrott változatával.
Ezúttal 1:18.810-es kört megy. Ma eddig ő az egyetlen, akinek sikerült bekerülnie 1:19 alá, de neki háromszor is.
Ebben futotta meg a hét eddigi leggyorsabb körét a Lotusszal:
1:18.810
1:19.500
1:20.404
1:20.832
1:21.266
A nem hivatalos ebédszünet továbbra sem ért véget, egyelőre csak Hülkenberg és van der Garde aktivizálta magát, de a köridőkkel egyikük sem fogja megváltani a világot. Hülkenberg legutóbbi eredménye 1:20.566 volt.
A nap legcsendesebb óráját követően, 3 órával a tesztnap vége előtt így fest:
1. Grosjean (Lotus E21) 1:18.810 - 59 kör
2. Di Resta (Force India VJM06) 1:19.003 - 59 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:19.134 - 41 kör
4. Webber (Red Bull RB9) 1:19.338 - 46 kör
5. Hülkenberg (Sauber C32) 1:19.502 - 49 kör
6. Hamilton (Mercedes W04) 1:19.519 - 15 kör
7. Pérez (McLaren MP4-28) 1:19.572 - 38 kör
8. Massa (Ferrari F138) 1:19.914 - 33 kör
9. Van der Garde (Caterham CT03) 1:21.916 - 51 kör
10. Maldonado (Williams FW34) 1:22.570 - 15 kör
11. Razia (Marussia MR02) 1:23.537 - 31 kör
A CT03 kipufogócsövének kivezetésénél van egy kis vízszintes aeroelem, amely nem biztos, hogy szabályos lenne versenykörülmények között. A YallaF1 idézte a Lotus technikai igazgatóját, James Allisont, aki azt mondta, szerinte az nem marad rajta az autón az első nagydíjon. Persze a teszteken tetszőlegesen lehet kísérletezni különböző alkatrészekkel.
A kényszerszünet után fokozatosan veszi fel a tempót, új etapját 1:21.787-tel nyitotta, amivel megelőzte van der Gardét. Azóta viszont neki is visszaesett a tempója, ötödik körére 1:23.632-re lassult le. Webber és di Resta köröz még vele együtt, s most csatlakozott hozzájuk Pérez is.
A Red Bull pilótája közelről üldözte a Force Indiát, aztán a pálya hátsó felében elhúzott mellette. Webber az etapja nyolcadik körénél tart, s két-három másodperccel gyorsabb volt az ötödik körénél járó di Restánál.
De néhány századdal elmarad saját eddigi legjobb köridejétől. A lassú kört követő második kísérletével sem javít, 1:20.347-nél állt meg az óra.
Miközben Maldonado, Webber, Hülkenberg és Pérez visszatért a bokszba, di Resta rendületlenül rója a köröket, elérve a 70-et. Most van der Garde és Ricciardo nyújt neki társaságot.
Azután, hogy Ricciardo tegnap és ma is villantott párszor, vélhetően könnyebb autóval, ezúttal valószínűleg jobban megtankolták az STR8-at: a versenyző az imént letolt négy mért körös etapjában 1:26-os köridőket jegyzett. Di Resta sem időmérőt szimulált nemrég, a tíz mért körös menetében az 1:25.0-1:26.3 tartományban mozogtak a köridői.
Webber, Pérez, Hülkenberg, Maldonado és di Resta van kint jelenleg a pályán. A Lotus egy, a Ferrari két órája pihen, és a Marussiának sincs nyoma az autó megállása óta.
1:21.076 a venezuelaitól, hét tizedet faragott előző legjobbjából. A pozíciója ugyanakkor maradt a kilencedik, a nyolcadik Massától több mint egy másodpercre van.
Webber előző etapja 3, Pérezé 5 mért körből állt, ráadásul a mexikói az utolsónál nem is nyomta a gázt. Pérez 1:24-1:25-ös idői a közepes keménységű Pirelliken arról árulkodnak, hogy sok benzin volt a McLarenben. Di Resta, Maldonado, Ricciardo és van der Garde köröz most.
A három, pályán tartózkodó autó közül a Caterham diktálja a legjobb tempót, van der Garde 1:22-1:24-es időket fut. Di Resta és Ricciardo egyaránt lassabb ennél, s Maldonado is nagyjából hasonló tempót ment, amíg vissza nem tért a garázsba tíz mért körös etapja után.
Ismét pályára gördült a nap eddigi legjobb idejét jegyző pilóta. Webber szintén jön.
Nem esett ki a ritmusból, első próbálkozásával 1:18.218-ra szorította le a lécet. Már közel nyolc tized az előnye a második helyen álló di Restához képest.
Ez megmagyarázza Grosjean elsőségét a tabellán. A francia etapja így festett:
1:18.218
1:29.857
1:19.393
1:21.322
Két és fél óra elteltével újra pályán a Ferrari F138. Csak azért nem magányosan, mert Pérez is kigurult a McLarennel.
Még szűk két óra van hátra a tesztnapból.
1. Grosjean (Lotus E21) 1:18.218 - 65 kör
2. Di Resta (Force India VJM06) 1:19.003 - 83 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:19.134 - 64 kör
4. Webber (Red Bull RB9) 1:19.338 - 66 kör
5. Hülkenberg (Sauber C32) 1:19.502 - 60 kör
6. Hamilton (Mercedes W04) 1:19.519 - 15 kör
7. Pérez (McLaren MP4-28) 1:19.572 - 57 kör
8. Massa (Ferrari F138) 1:19.914 - 38 kör
9. Maldonado (Williams FW34) 1:21.076 - 35 kör
10. Van der Garde (Caterham CT03) 1:21.916 - 67 kör
11. Razia (Marussia MR02) 1:23.537 - 31 kör
James Allen úgy tudja, a csapatok megegyeztek, hogy csak a célegyenesben és a hátsó egyenesben nyithatják fel a versenyzők az autókon a hátsó szárnyat. Az idei évtől ugyanis már az edzéseken és az időmérőn is csak a kijelölt zónában szabad használni a DRS-t. Webber egyébként kedden elismerte, a gyakorlásokon ösztönösen olyan helyeken is használta az eszközt, ahol az idei évtől nem lehet majd.
Így már 1:21.622 a legjobbja. A Caterham hat tizeddel van lemaradva a kilencedik Maldonadótól. Van der Garde mellett Webber, illetve a fáradhatatlan di Resta tartózkodik a pályán.
Az előbb Massa és Pérez párhuzamosan teljesítette saját 12 értékelhető körből álló etapját. Íme az eredmények:
1:20.203 1:23.169
1:20.834 1:23.234
1:21.373 1:24.064
1:21.324 1:24.067
1:23.431 1:24.436
1:22.169 1:24.749
1:22.201 1:25.144
1:22.506 1:25.370
1:22.779 1:25.190
1:23.369 1:25.292
1:23.755 1:25.985
1:24.557 1:26.313
1:40.953
Massa a közepes keménységű gumikon ment.
Massa és Pérez lenyomott 13, illetve 12 mért kört egyhuzamban, mégsem az övék a nap leghosszabb etapja: az eddig Ricciardóé, aki nemrég 14-et tett meg.
Jelentette az Autosport. Maldonado most nincs a pályán, di Resta, Webber, van der Garde, Ricciardo, Hülkenberg és Grosejan ellenben igen.
A William Hill fogadóiroda négyszeres pénzt fizet, ha valaki jól tippeli meg, hogy Hamilton nem ér célba az iénynyitó Ausztrál Nagydíjon. A célba érésre azonban 3-as szorzót sem adnak. Enyhe utalás a Mercedes korai problémáira.
Ezt az etapját 1:18.670-tel kezdte, több mint négy tizedmásodperccel elmaradva az etalonjától. Utána csak egy újabb próbálkozása volt gyors körre, be is jött a bokszba, így Webber és Pérez maradt az aszfaltcsíkon.
Délután korábban rövid etapokat teljesített, 1:20 környéki köridőkkel, de pillanatnyilag egy hosszabb etapot megy (benne egy bokszutcán áthajtással is), 1:25-öket jegyezve.
Neki is 12 mért körös volt az etapja, mint Massának és Péreznek, csak kár, hogy ebből kettő eredménye nem vizsgálható a bokszutcán áthajtás miatt. A Red Bull átlaga 1:25.471 lett, az alábbi köridőkkel:
1:25.322
1:24.870
1:25.097
1:25.617
1:25.081
1:25.089
1:25.336
1:25.500
1:26.343
1:26.456
Massa átlaga 1:22.375, Pérezé 1:24.751 volt.
1:20.693, még mindig csak kilencedik a Williamsszel. A következő két gyors köre 1:20.928 és 1:21.431 volt, egy-egy pihentető körrel előtte.
Egyelőre utolsó, nem tudta megelőzni a Marussiát sem. A szimulátoros munkában segédkező pilótától ugyanakkor nem lehet elvárni, hogy kapásból felvegye a ritmust azután, hogy évek óta alig vezetett F1-es autót. Van der Garde közben javított pár tizedet.
1. Grosjean (Lotus E21) 1:18.218 - 75 kör
2. Di Resta (Force India VJM06) 1:19.003 - 95 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:19.134 - 83 kör
4. Webber (Red Bull RB9) 1:19.338 - 87 kör
5. Hülkenberg (Sauber C32) 1:19.502 - 82 kör
6. Hamilton (Mercedes W04) 1:19.519 - 15 kör
7. Pérez (McLaren MP4-28) 1:19.572 - 81 kör
8. Massa (Ferrari F138) 1:19.914 - 62 kör
9. Maldonado (Williams FW34) 1:20.693 - 55 kör
10. Van der Garde (Caterham CT03) 1:21.311 - 83 kör
11. Razia (Marussia MR02) 1:23.537 - 31 kör
12. Rossiter (Force India VJM06) 1:23.943 - 6 kör
Ezúttal mindketten 13 mért kört tettek meg a közepes keménységű abroncsokon úgy, hogy hogy 2-2 körük kirívóan lassú volt. Massa átlaga ezek nélkül 1:21.859, Pérezé 1:24.478 lett. Előbbi köridői a bal, utóbbié a jobb oldalon láthatók.
1:33.868 1:24.324
1:20.311 1:23.595
1:20.920 1:23.298
1:21.063 1:23.703
1:22.685 1:24.259
1:21.336 1:24.654
1:21.590 1:24.703
1:22.016 1:24.902
1:22.111 1:25.069
1:24.030 1:25.175
1:22.138 1:25.578
1:22.254 1:32.348
1:43.131 1:31.416
A sikánt rontotta el a holland versenyző. Jelenleg csak Grosjean és Hülkenberg köröz, de ebben a pillanatban felbukkant Webber is a pályán.
Cyril Abiteboul az Autosportnak leszögezte, csapata szabályosnak tartja azt a kis szárnyat, amely az autójuk kipufogócsövének végén található. Meg fogják tartani, ha beválik, illetve az FIA sem kifogásolja. "Hízelgő, hogy James Allison felfigyelt a kipufogónkra" - mondta a csapatfőnök arra utalva, hogy a Lotus technikai igazgatója nem volt biztos a megoldás szabályos voltában. Az említett elem annak a kikötésnek nem felelhet meg, miszerint az autó bizonyos területein tilos alkatrészeket elhelyezni - a kipufogó környékének előírásairól a Technikai Szabályzat 5.8.4-es pontja rendelkezik.
Van der Garde Caterhamjét is megelőzte, miután 1:21.273-at futott. Más nincs is a pályán.
Bár így is megtett 11 mért kört a lenti időkkel, nyolc még hátra lett volna a bokszutcai tábla alapján. 1:25.846-os átlagot ért el a kemény gumikon.
1:24.955
1:25.022
1:25.313
1:24.972
1:25.106
1:25.518
1:25.723
1:26.048
1:26.454
1:27.827
1:27.376
A motorgyártók és a csapatok szeretnék elérni, hogy 2014-ben a kevés előszezoni alkalmon kívül is tesztelhessék az új szabványok alapján készített motorokat. "Képzelhetik, mekkora kihívás nekünk, egy három csapatot ellátó gyártónak, hogy csak februárban kezdhetjük meg (a tesztelést a pályán), miközben márciusban már jön az első verseny" - nyilatkozta Ross Brawn a Mercedes csapatfőnöke az Autosportnak. Idén 12 tesztnap van a szezon kezdete előtt, később még lesz néhány.
A brazil a hetedik körét kezdi meg, eddig 1:20 és 1:22 közti köridőket ment az etapjában.
Tíz perccel a tesztnap vége előtt Maldonado, Grosjean és Hülkenberg csatlakozott Massához a pályán.
Mindketten kerékpározással edzettek a mai napon. Alonso 108, Button 70 kilométert tekert, igaz, a brit még ismét autóba ül Jerezben.
Megállt Grosjean Lotusa és Hülkenberg Saubere. A két csapat valószínűleg szándékosan elfogyasztotta az utolsó csepp benzint is az autóból, ahogy a teszteken ez elő szokott fordulni. A két autó a 3-as és 4-es, illetve a 8-as és 9-es kanyar között állt meg.
A Ferrari utolsó hosszabb etapja a tervezettnél egy picivel hamarabb véget ért a piros zászló következtében. Massa 11 mért kör után 1:21.667-es átlagnál tartott, ami előrelépés az előző 1:22.375-öshöz és 1:21.859-eshez képest. Ilyen köridőket futott:
1:20.039
1:20.988
1:21.167
1:22.152
1:21.650
1:22.067
1:21.759
1:21.769
1:22.449
1:22.153
1:22.148
A sorrend már nem változott. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan kibővítjük a cikket a nap eseményeinek összefoglalásával, holnap pedig ismét várjuk Önöket élő tudósításunkban.
Szép időben folytatódott a Forma-1-es tesztelés Jerezben, ahol több csapat teljesítette az első hosszabb, tíznél több körből álló etapjait az új autójával. Erre a Mercedesnek és a Marussiának nem volt lehetősége, mert a délelőtti műszaki hibáik következtében ki kellett hagyniuk a gyakorlás javarészét, a többi autó azonban többnyire megbízhatóan működött.
A nap legjobb köridejét Romain Grosjean állította fel. A Lotusszal több sprintnek is nekiveselkedett a nap folyamán, és a fokozatos gyorsulás után három órakor érte el a legjobbját, az 1:18.210-et lágy gumikon. Később még kétszer próbálkozott, de hiába maradt 1:18-on belül, a csúcsot nem tudta megdönteni. Utána teljesített egy 11 mért körös etapot 1:25.846-os átlaggal a kemény gumikon.
Mögötte Paul di Resta végzett, aki a tréning utolsó órájára átadta a volánt a Force India szimulátorban dolgozó tesztpilótájának, James Rossiternek. A Force India ma is remek megbízhatóságról tett tanúbizonyságot, a két pilóta összesen 114 kört tett meg. Kezdetben az aerodinamikához gyűjtöttek adatokat, utána pedig több hosszabb etapot futottak a balanszot tesztelve. "Paul visszajelzései és az egyenletes teljesítménye nagy mértékben hozzájárul ahhoz, hogy javítani tudjunk a beállításokon" - mondta a csapat vezető versenymérnöke, Jakob Andreasen. Rossiter tizedik lett, a lágy Pirelliken megelőzte a Caterham és a Marussia pilótáját.
A tesztidőszakban Mark Webber lett az első, aki átlépte a bűvös százkörös határt egy nap alatt. A legjobb ideje 1:19.338 lett. A Red Bull jellemzően több rövid etapra küldte ki őt délután, de emellett végigvittek egy hosszabb etapot is vele, 1:25.471-es átlaggal. A negyedik hely Daniel Ricciardóé lett a Toro Rossóval, akinek délelőtt megállt az autója. Webbert Sebastian Vettel, Ricciardót Jean-Eric Vergne váltja csütörtöktől.
Nico Hülkenberg az ötödik pozícióban zárta első tesztjét a Sauberrel - csütörtökön és pénteken ugyanis Esteban Gutierrez ülhet be a C32- be -, és a feladata az volt, hogy aerodinamikai méréseket végezzen és segítsen az alapvető beállítások megtalálásában. "Sok elemet teszteltünk, és összehasonlítottuk a lágy, a közepes keménységű és a kemény gumikat" - közölte. "Jómagam folytattam az ismerkedést az autóval, és megtettem pár hosszú etapot is." Hülkenberg 1,284 másodperccel maradt el Grosjean idejétől, s talán azért nem került közelebb hozzá, mert a lágy gumin futott menetében elkövetett egy kisebb hibát.
A Mercedes kálváriája folytatódott Nico Rosberg tegnapi elektromos hibája után: ezúttal a hátsó fékek romlottak el az autóban, ami a kavicságyba küldte Lewis Hamiltont a hátsó egyenes végén. Mint kiderült, a jobb hátsó féknyereghez vezető hidraulikus vezeték hibásodott meg, és a szerelők nem tudták elvégezni estig a szükséges javításokat, így Hamilton mindössze 15 kört tudott megtenni - 4-gyel többet, mint tegnap Rosberg. "Jól kezdtünk, de sajnos korán véget vetett a napnak egy meghibásodás" - mondta Hamilton. "Előfordul az ilyesmi, ez része a tesztelésnek. Természetesen jobb lenne, ha előbb-utóbb száműznénk ezeket a kis zavarokat, de a srácok keményen dolgoznak a megoldáson." A brit versenyző úgy véli, ráérzett az autó alapjaira, és már látja, hol kellene fejleszteni rajta. Legközelebb pénteken lesz lehetősége vezetni, holnap Rosbergen van a sor.
Mögötte az utódja, Sergio Pérez végzett a tabellán. A McLaren programja ma simábban zajlott, mint kedden, és Pérez 81 körébe két belefért két hosszú etap, 1:24.751-es és 1:24.478-es átlaggal. Szinte vele párhuzamosan futotta saját hosszú etapjait Felipe Massa is, aki nyolcadik lett a Ferrarival. A brazil átlagai sorrendben 1:22.375, 1:21.859 és 1:21.667 voltak. A Ferrari azt írta, nem érdeklik őket a köridők, csak az, hogy elvégezzék a feladataikat. Pérez 1,354, Massa 1,696 másodperccel volt lassabb Grosjeannál.
A Williams nem úszta meg bajok nélkül a napot, egy kuplunghiba folytán Pastor Maldonadónak volt egy kényszerszünete. A szerviz után Maldonado fokozatosan javított a legjobb idején a gumik vizsgálata közben, de nem jutott előrébb a 9. helynél. "Mindenütt javult egy kicsit az autó, és bízunk benne, hogy nagyon ütőképes, s még jobb lesz idén" - nyilatkozta az FW35-ről, amelynek csak néhány elemét teszteli Jerezben a csapat. Csütörtöktől Valtteri Bottas váltja Maldonadót a módosított FW34 volánjánál.
A rangsort ismét a Caterham és a Marussia zárta leghátul. A tizenegyedik Van der Garde eleinte aerodinamikai mérésekkel foglalkozott, majd áttért a beállításokkal való munkára a különböző gumitípusokon. "Elégedettek lehetünk azzal, amit elértünk. A második napon nem volt jelentős gondunk, átzongoráztuk a programot, így a pályán, illetve a Leafieldben lévő gárda sok adatot tud tanulmányozni" - értékelt. "Az utolsó etapon sikerült egy jó irányvonalat is találni."
A frissen igazolt Luiz Raziának nem sok esélye volt megelőzni van der Gardét, mivel kora délután megállt a Marussiája, ezért 31 körrel és 1:23.537-es eredménnyel kellett beérnie. A Caterhamtől több mint két másodperccel kapott ki.
A teszt még két napig tart a spanyolországi pályán.