A glóriát tesztelő Rosberg nyitott az élen Spában
2016. augusztus 26. 09:44
A versenyzők és a közönség egyik kedvenc helyszínén, a belgiumi Spában folytatódik a nyári szünet után az F1-es világbajnokság. A mezőny a 31-es rajtszámú Manorban újonc versenyzőt, a francia Esteban Ocont is köszönthette a szokatlanul napos, nyárias időjárás közepette, és a szokásos feladatok mellett számos egyéb tétel is szerepelt a délelőtti teendők között.
Az első szabadedzés alkalmával négy versenyző, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg és Carlos Sainz is kipróbálta az F1-es fejvédőt, a glóriát. Rosberg a pilóták közül elsőként mért kört is megtett a szerkezettel, és így is átvette a vezetést, de végül ő is gyorsan megszabadult az eszköztől. A rádión egyelőre nem hallhattunk visszajelzést a tapasztalataikról.
A glória mellett a Pirelli is adott házi feladatot a pilótáknak: jelöletlen gumikat kaptak, amelyekről annyit árultak el, hogy kísérleti fázisban vannak, de a jelenleg használtaknál erősebb felépítésűek. Nem sokat tudni egyelőre a teljesítményükről, de többen, köztük a Red Bull két versenyzője is ezekkel futotta az edzésen a leggyorsabb kört, ám így is csak a Mercedes üldözői közé fértek be.
Rosberg ezúttal a mezőny fölé nőtt,
de érdemes kiemelni, hogy csak ő, és csapattársa, Lewis Hamilton tette fel a szuperlágy abroncsot, mindenki más a kevésbé puha keverékekre szavazott, és a két Ezüstnyíl is inkább hosszabb etapokra koncentrált. Az egykörös tempó tekintetében ezért nem érdemes következtetéseket levonni, inkább a körátlagok elemzését nap végi összefoglalónkban olvashatják majd.
Kisebb kicsúszásoktól eltekintve zavartalanul telt a Belga Nagydíj hétvégéjének első 90 perce, műszaki hibákból viszont annál több volt. Sebastian Vettel a tréning nagy részét a bokszban töltötte féktárcsa-csere miatt, Fernando Alonso mért kört sem tudott menni, mert motorjából szivárogni kezdett a víz, ezért ki kell cserélni a teljes erőforrást, Jolyon Palmernél pedig a hajtáslánccal akadt probléma.
A Haas pilótái folyamatosan küszködtek az autójukkal, többször ki is csúsztak a pályáról.
Bár az edzés zavartalanul telt Lewis Hamilton számára, a hétvégéjéről ugyanez nem mondható el. Nico Rosberghez hasonlóan ő is új erőforrást kapott, ez azonban azt jelenti, hogy nála már az idei hatodik turbóra és MGU-H-ra volt szükség, így egyelőre 15 rajthelyes büntetést kapott. A Mercedes szerelői azonban az edzés után ismét nekiestek az autójának, ezért valószínű, hogy egy újabb erőforrást használatba vesznek, így Hamilton a mezőny végére kerülhet a rajtnál.
A világbajnoki pontverseny éllovasához hasonlóan Marcus Ericsson is büntetésre számíthat, az ő Sauber-Ferrarijában turbót kellett cserélni, ami 10 helyes rajtbüntetést eredményez számára.
A Mercedesek mögött a Spában hagyományosan jól szereplő Kimi Räikkönen következett, lágy gumikkal is csupán néhány századmásodperccel elmaradva Hamiltontól. A két Ferrari közé Sergio Pérez furakodott be, ezzel is jelezve, hogy
a Force India a hétvégén ismét erős ellenfele lehet akár az élmezőnynek is, de a középmezőnybe visszacsúszó Williamsnek mindenképpen.
Ígéretes teljesítményt nyújtott Marcus Ericsson a továbbfejlesztett Sauberrel, és Carlos Sainzot is megelőzve a 13. helyen zárt, és egy bokszutcai bakitól eltekintve Ocon bemutatkozása is figyelemre méltó, mivel a 16. lett a Manorral, bő 1 másodpercet verve csapattársára, Pascal Wehrleinre.
A mezőny a délutáni második szabadedzéssel folytatja a programot 14 órától, ekkor várhatóan több információhoz jutunk majd az egykörös tempóról, mert tovább javul majd az egyelőre nyers pálya állapota, és a Mercedesek mellett a többiek is felteszik a szuperlágy gumikat.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat! Véget ért a Forma-1 nyári szünete, négy hét után újra felbőgnek a motorok, a helyszín a legendás Spa-Franchorchamps. Ebben a cikkben adtunk betekintést a versenyzők vakációjába, előzetesünket itt olvashatják.
Hamilton 19 ponttal előzi meg a tabellán Rosberget, kilenc futam van még hátra. A Mercedes mögött a lendületbe jött Red Bull próbál elhúzni a Ferraritól, bár Verstappen eddig kevesebb pontot gyűjtött Räikkönennél és Vettelnél. Egyelőre.
A szezon eleji műszaki hibák miatt csak idő kérdése volt, hogy mikor lesz kénytelen benyelni egy rajtbüntetést. A Mercedesnél úgy döntöttek, hogy a Belga Nagydíjon szerelik be neki a hatodik turbót és MGU-H-t, ami alapból 15 hely mínuszt jelentene az időmérő után, de praktikus okokból valószínűleg egyéb erőforrás-összetevőkből is kap újakat, mivel a büntetések halmazatával legfeljebb a rajtrács végére eshet vissza, a futamon már nem kellene további hátránnyal számolnia. Hamiltonnak kedvezhet, hogy Spában viszonylag könnyű előzni, így az utolsó startpozícióból is odaérhet a dobogóra.
Egész pontosan 7-et a hétvégén debütáló fejlesztésekhez, melyek a belsőégésű motort és a turbót érintik. Alonso és Button a mai edzéseken teszteli az elemeket, a csapat utána dönt arról, hogy szükség van-e további finomhangolásra, vagy élesben is bevetik-e a fejlesztéseket. Az ExxonMobil ezzel párhuzamosan új üzemanyagot készített, ahogy ilyenkor gyakran szokás. Alonso ezzel az összes, Button a legtöbb hajtáslánc-elemből az ötödiknél tart idén - a hatodikért már büntetés fog járni.
A spái pályán a legnagyobbak a szintkülönbségek az egész szezon során, ezért ideális helyszín az F1-es bukókeret, a glória tesztelésére. A szabadedzésen várhatóan Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg és Carlos Sainz autójára is felkerül a fejvédő rövidebb-hosszabb időre.
A Német Nagydíjon szerepelt utoljára az F1 mezőnyében Rio Haryanto, akit a hétvégétől a francia Esteban Ocon vált a csapatnál. Ocon 2014-ben legyőzte Max Verstappent az F3-as Európa-bajnokságban, tavaly a GP3 mezőnyében nyert, az idén pedig a Renault és a Mercedes tesztpilótai megbízása mellett eddig a DTM-ben versenyzett.
A szerkezet felkerült a Mercedesre, és a német versenyző is bent ül már az autóban. Valószínűleg már az edzés elején letudja a glória-tesztet. Ugyanez a helyzet Sainz esetében is.
Felkerült az autókra a beígért rövidebb orrkúp, és az új terelőlapokkal ellátott első vezetőszárny is. Nem láttuk, de új padlólemezt és fékhűtőket is készített a csapat.
Megkeződött a 90 perces szabadedzés, Jolyon Palmer az első, aki a nyári szünet után pályára lépett. Nico Hülkenberg autójára is felkerült a glória.
Még a matt Red Bull is fényárban úszik, ritkán látható tiszta, és meleg időjárás fogadja a mezőnyt. Az időjárásjelentés az egész hétvégére ilyen körülményeket ígér.
Egy installációs kör után visszatért a bokszba, és megszabadul a Red Bullra szerelt glóriától. Közben Valtteri Bottas kezdett gyors kört, de elengedte Lewis Hamiltont.
A Pirelli jelöletlen gumikat is adott a csapatoknak a szabadedzésre, a prototípus a remények szerint jobban ellenáll a kerékvetőknek, és a pályán szétszóródott törmelékeknek. Ezen a pályán tavaly Nico Rosberg és Sebastian Vettel is defektet kapott.
Az első szabadedzés sajátos programja, a glória és a kísérleti gumik tesztelése miatt több csapat is ezekkel, a hétvége szempontjából irreleváns ügyekkel kezdett foglalkozni, majd rövid szünetet tartanak.
Most Esteban Ocon és Sergio Pérez lépett pályára, glória nélkül, szabályos gumikkal.
A Sky Sports szerint Rosberg autójába beszerelték az negyedik teljes erőforrást, ezt még büntetlenül megtehették. Hamilton esetében viszont elérték a hatodik turbót és a hatodik MGU-K-t, ez egyelőre 15 rajthelyes büntetést jelent. Valószínűleg nem állnak meg ennyinél, és további alkatrészeket vesznek majd használatba.
Ő az első versenyző, aki valódi gyors kört fut a glóriával. 1:49.481-et ért el, ezzel az élre állt, majd egy hasonlóan tempós kört kezdett, de ezt már a bokszban fejezte be. A számítógép szerint lágy gumikon futott, de valójában a Pirelli jelöletlen abroncsai voltak az autóján.
Räikkönen egyelőre a 2. helyezett 1:50.727-tel, mögötte Pérez, Hülkenberg, Ricciardo, Grosjean, Verstappen, Palmer, Magnussen és Wehrlein teszi ki a legjobb 10-et.
Közepes keverékű gumikkal próbál javítani az idején, de gázt adott a kerékvetők melletti zöldre festett felületen, és látványos ellenkormányzásra kényszerült. Még a helyszínen szurkoló édesanyja és húga is összerezzent az akció láttán.
A Ferrari versenyzője feljött a 2. helyre, de lágy gumikkal is majdnem 1 másodperc a hátránya Rosberg mögött, aki továbbra is a glóriát próbálgatja.
Rosberg már 1:48.348-nál jár, Hamilton szuperlágy gumikkal 1:49.078-cal kezdett a 2. helyen. Vettel továbbra is 1:50.445-nél tart, ez bő 2 másodperccel lassabb az Ezüstnyílnál.
Szokatlanul meleg időjárást jósolnak a spái hétvégére. Egyébként a malacok tudnak repülni, sőt Elvis is él és virul - írják humorosan a Twitteren.
Pérez 1:50.212-vel, Hülkenberg 1:50.356-tal a 3-4. helyre ért oda, közvetlenül Vettel elé. Räikkönen és Ricciardo így a 6-7. helyre csúszott vissza.
A Manor újonca nem tudott rendesen beállni a bokszba, és elütötte a neki kihelyezett bóját. Nem is kevéssel vétette el a lassítást, még a szerelők között is blokkolta a kerekeit, és majdnem elütött egy fotóst. Lámpalázas lehet még.
A Sky Sports szerint első féktárcsát kell cserélni a Ferrarin, ezért vesztegel a német pilóta a bokszban. Verstappen közben ismét gyors kört kezdett a közepes keverékű gumikkal.
A grafika szerint az abroncsok már használtak, de az idő egyébként sem releváns, mert a későbbiekben ezt a gumit nem kapják vissza. Ráadásul lassabb is Rosbergnél.
1:49.147-et futott lágy gumikkal, ez alig gyengébb Hamilton körénél. Az első és az utolsó szektorban abszolút leggyorsabb volt, de középen nagy hátrányt szedett össze.
Víz szivárog a motorjából, ezért az egész erőforrást ki kell szerelni az autójából. Ez rossz hír, mert a Honda új változattal készült a hétvégére. A McLaren Twitter-csatornája szerint ki is kell cserélni az erőforrást.
A Manor újonca az ideiglenes 15. helyre jött fel a tesztgumikkal, de már előtte is gyorsabb volt szűk 2 tizedmásodperccel csapattársánál, Pascal Wehrleinnél.
Arra panaszkodott a rádión, hogy az autó furcsán viselkedett fékezéskor, de mintha a sebességváltójával is lenne valami probléma. Vissza küszködte magát a bokszba.
Az ő autóján a kuplung rendetlenkedik, pont most kezdett mért kört, de egyelőre elmarad a saját legjobb eredményénél.
A visszajátszások szerint Rosberg átvágta a buszmegálló sikánt, és Wehrlein is kicsúszott még a Blanchimont előtt. Következmények nélkül megúszták a hibákat.
Bár ez csupán egy szabadedzés, és még annak sincs vége, Danyiil Kvjatnak egyre kínosabb lesz, hogy csupán a 17. helyen szerénykedik. A nyári szünetben szerette volna összeszedni magát, mert teljesítménye egyre csak romlik, de ez egyelőre nem úgy tűnik, hogy sikerült. Ellene szól mondjuk, hogy a tavalyi Ferrari motorral a Toro Rosso nem sok jóra számíthat itt, Carlos Sainz is csak a 14. helyezett, de bő 8 tizedmásodperccel gyorsabb csapattársánál.
Az edzés nagy részét a bokszban töltötte, de 6 perccel a leintés előtt ismét gyors kört kezdett a Pirelli kísérleti abroncsaival. Az eredménye azonban alaposan elmaradt még egyéni legjobbjától is, így továbbra is csak az 5. helyezett a két Mercedes, Räikkönen és Pérez mögött.
Kicsúszott a pálya mellett található néhány kavicságy egyikébe, de vissza tudott jönni. Mindkét Haas-pilóta szenved az autójával, folyamatosan panaszkodnak a rádión.
Ricciardo és Verstappen is egyéni legjobb kört futott, mindhárom szektorban javítottak korábbi eredményüknél, és feljöttek a 6-7. helyre, szorosan Vettel mögé. A Mercedesek mögött megint szoros csata van kibontakozóban, de Rosberg köre egyelőre messze a többiek fölé magasodik.