Rosberg kezdte az élen a Japán Nagydíjat
2016. október 07. 02:50
Letaglózó fölénnyel kezdtek a Mercedesek a Japán Nagydíj első szabadedzésén magyar idő szerint pénteken hajnalban, Szuzukában. A pontverseny éllovasa, Nico Rosberg 1:32.431-es köre már most gyorsabb volt a tavalyi pole pozíciós eredménynél, és több mint 1 másodpercet vert a 3. helyezett Sebastian Vettelre. Közéjük Lewis Hamilton ékelődött be, 2 tizedes hátránnyal.
Hamilton és Rosberg is aggódva figyelte a motorja működését, miután a brit pilóta alatt a múlt héten elromlott a Mercedes. Hamilton az edzés elején jelentette, hogy erőtlen az autója, Rosberg pedig a második félidőben szólt, hogy olykor kihagy a motorja, de egyiküknek problémája sem tűnt végzetesnek. Ellentétben Jolyon Palmerével, aki pár perccel a tréning vége előtt elektromos hiba miatt kénytelen volt befejezni a munkát, így ő lett az utolsó helyezett.
A két Mercedes a megszokottak szerint az élen töltötte az edzést attól kezdve, hogy megjelentek a pályán. Végig Rosberg diktálta a tempót, de az előző hétvégéken láthattuk már, hogy ennek nincs nagy jelentősége. A Ferrarik közül egyelőre Vettel a gyorsabb, úgy is felülmúlta Kimi Räikkönent, hogy a Degner kanyarokban kissé kisodródott.
Az élmezőny a lágy gumikra fókuszált. A Red Bull viszont nem.
Daniel Ricciardo a tréning elején egy új első szárnyat tesztelt, majd Max Verstappent is aerodinamikai mérésekkel bízták meg, befestették az autóját az áramlásjelző festékkel. Ebből is érezhető, hogy nem a nyers tempó optimalizálásával foglalkoztak, ráadásul a leggyorsabb köreiket közepes keverékű gumikkal érték el, így a Ferrarinak okozhatnak még kellemetlen perceket a hétvége további felvonásai során.
A mezőny még tapogatózik a pályán, több pilóta is alulkormányzottságra panaszkodott, Fernando Alonso a Spoon kanyarban megpördült, és a falhoz csapta az autóját, de javításokkal megúszta. Romain Grosjean autóján pedig ismét elromlott a fékrendszer, és a francia pilóta mérgesen nyugtázta, hogy továbbra sem tudták megoldani a visszatérő problémát.
A baleset ellenére Alonso befért a legjobb tíz közé
a 9. helyen a két Force India mögött. A silverstone-i istállónál ezúttal Nico Hülkenberg volt a gyorsabb, Sergio Pérez ismét, már a harmadik alkalommal tesztelte a glóriát, mért kört is futott a bukókerettel. Valtteri Bottas zárt a 10. helyen a Toro Rosso duója, Danyiil Kvjat és Carlos Sainz előtt.
Az időjárás egyelőre kegyes volt a pilótákhoz,
21 fokos levegő és 30 fokos pálya várta őket, de a továbbiakban jó esély van arra, hogy megérkezik az eső. Ez elsősorban a Red Bullnak kedvezhet.
Legalábbis az F1-ben. Köszönjük virrasztó olvasóinkat az F1-es Japán Nagydíj pénteki első szabadedzésének élő közvetítésében! Mindjárt kezdünk, addig a futamelőzetesünket ajánljuk figyelmükbe!
A fordulatos verseny hátterének ezúttal is Farkas Péter állított Görbe Tükröt. Ajánljuk figyelmükbe!
Pozitív értelemben, persze. A közönségdíjas alighanem a pálya makettjét a fején viselő szurkoló, de a pilóták is csodájára járnak, hogy évről évre milyen lelkes közönség fogadja őket.
Japánba is új sisakdizájnnal érkezett. A főbb motívumok megegyeznek, de ezúttal is kikacsint a helyi kultúrára. Szuzuka a kedvenc helyszíne.
A maximális oldalterhelés 4,1 G a pályán, 18 kanyar található, 51%-ot töltenek padlógázzal a pilóták.
...a Shoei sisakgyár!
A humorbombát a Redditen KeithMyass dobta le, utalva arra, hogy az intézményesített cipőből pezsgő ivást angolul "shoey"-nak nevezik, és ugyanúgy hangzik, mint a motoros sisakjairól ismert gyártó neve.
A levegő 21, a pálya 30 fokos, napsütés uralkodik. Nem rossz, ahhoz képest, hogy nemrég vonult el egy tájfun, és lehet, hogy a versenyhétvége alatt is esni fog.
Kezdődik a 90 perc, Grosjean vezeti fel a versenyzőket az installációs körre. Remélhetőleg Magnussen autója ezúttal nem gyullad ki.
Felszerelték az autójára a "kerítésnek" csúfolt aerodinamikai elemeket, de egyelőre még a tükrét állítgatja az egyik szerelője.
A rutinszerű installációs körök zajlanak, a pilóták kihajtanak a bokszból, moderált tempóval végigmennek a pályán, és ellenőrzik, hogy autójuk rendben működik-e, majd ideiglenesen visszatérnek a szerelőikhez.
Az Auto Motor und Sport úgy tudja, a Sauber jövőre is a 2016-os Ferrari motorokat fogja használni. Ez gyaníthatóan azt jelzi, hogy a svájci istálló a tulajdonosváltással sem lábalt ki az anyagi problémákból. A Toro Rosso példáján látható, hogy a nem fejlesztett F1-es motorok már a szezon elején komoly hátrányba kerülnek, és ez jövőre még rosszabb lehet, mert eltörlik a zsetonrendszert, így 4-5 versenyenként komoly ugrások is jöhetnek a teljesítmény terén.
Ezért kellett mérőműszerekkel teleaggatni az autóját. Az ausztrál pilóta egy installációs kör után visszatért a bokszba, és levette a sisakját, valószínűleg most le is szerelik autójáról a szerkezetet.
Ő is kiszállt az autójából, és fotósnak állt, miközben Sergio Pérez végre mért kört kezdett lágy abroncsokon.
1:34.956 a referencia idő lágy gumival. Most Pascal Wehrlein van a pályán, ő közepessel próbálkozik. Gyaníthatóan lassabb lesz.
Miközben az F1-es mezőny Szuzukába utazott, Silverstone-ban is felbőgött egy Mercedes motor, mivel a MotoGP sztárja, Jorge Lorenzo tesztelhetett egy 2014-es F1-es autót. Lorenzo nem más, mint Lewis Hamilton egyik autóját kapta kölcsön, és elmondása szerint egy álma vált valóra a jutalomkörökkel.
Még télen nevezte így a Mercedes a furcsa eszközt, amit nemrég Ricciardo autójára szereltek fel az új első szárny megvizsgálása érdekében.
Grosjean érkezett meg mögé a sikán előtt, de a Ferrari pilótája nem húzódott le, pedig utána kihajtott a bokszba. A Haas versenyzője előtte valószínűleg kicsúszott, mert a bal első kereke zöldes színű volt, gyaníthatóan a bukótér festékjét kapta fel.
Az 1-es kanyarban akadt problémája, ez jól látható is volt, mert kiszélesítette a pályát, és kicsúszott a bukótér szélére. Folytatni tudta az edzést.
A McLaren versenyzője a Spoon kanyarban megcsúszott, és a hátsó szárnnyal nekiütközött a falnak. Nagyot kapott a hátsó felfüggesztés is, de vissza tudott araszolni a bokszba. Räikkönen is megjárta a füvet a hajtűkanyarban.
Most csavarozzák fel az autójára a keretet, ez már a harmadik alkalom lesz, hogy kipróbálja a 2018-ra tervezett fejvédőt. Nemrég így állt a sorrend, közben Räikkönen 1:34.746-tal az élre állt.
...és szokás szerint 1 másodpercet vertek az üldözőkre.
Rosberg 1:33.751
Hamilton 1:33.967
Räikkönen 1:34.746
Így pördült meg Alonso...
...és így csúszott ki Räikkönen:
"Nagyon gyenge a teljesítmény" - jelenti a rádión. Egyelőre 2 tizedmásodperccel lassabb csapattársánál, de 4 tizedet ver Vettelre, aki feljött a 3. helyre 1:34.334-re.
Egyelőre az 5. helyen áll, közben Alonso autóján kicserélték a hátsó szárnyat, és most javítják a padlólemezt is.
Bakon áll a McLaren, kerekek nélkül. Alonso mostanában még nem tér vissza a pályára, és Button autóját is betolják a garázsba. A 9-10. helyen állnak.
Egyre többet láthatjuk az F1-es fejvédőt, és valószínűleg jobb, ha megszokjuk a látványát.
Egyelőre nem tudni, hogy van-e különösebb apropója azon kívül, hogy belátható időn belül ez Jenson Button utolsó Japán Nagydíja.
Vagy mégsem. Pont senki sincs kint az aszfalton.
Kemény gumikkal látogatott ki a pályára. Ő az egyetlen jelenleg az aszfaltcsíkon. Közben Hamilton autójának jobb hátsó futóművénél dolgoznak a szerelői.
Vége a félidei szünetnek, Hülkenberg és Bottas is közepes keverékkel próbál javítani. Mindketten egyéni legjobb körön vannak.
Közben Alonso is öltözni kezdett, remélhetőleg ez azt jelenti, hogy elkészültek a szerelők a javítással, és a kétszeres világbajnok is visszatérhet a pályára.
Flow-vis festékkel vonták be a Red Bull elejét, így zöldes elszíneződések láthatók rajta. Még a gumik belső oldalfalán is. Räikkönen közben rákapcsolt, és abszolút legjobb 1-es szektoridőt ért el.
Az 1-es szektorban a leggyorsabb, a 2-ban egyéni leggyorsabb volt, a sikánban viszont kicsit besokallt, és beragadt az egyik Manor mögé is. 1:33.817-es köre 0,066 másodperccel lassabb Rosberg eddigi legjobbjánál, lágy gumikkal.
A Ferrari pilótája 1:33.525-tel átvette a vezetést úgy, hogy sok időt vesztett a Degner kanyarokból kifelé, amikor kiszélesítette a pályát. Jött Rosberg, és mindhárom szektorban abszolút legjobb időt ért el, és 1:32.431-gyel több, mint 1 másodpercet vert honfitársára.
A Mercedes versenyzője tavaly 1:32.584-gyel szerezte meg a pole pozíciót a Q3-ban, az idén már most 1:32.431-nél jár. Nem lennénk most a Mercedes ellenfeleinek helyében.
A Degner 2-ben csúszott ki, eltörte az első szárnyát, majd egyszerűen visszatolatott (!) a pályára.
"A fékek, már megint nem fékeznek?!" - morgott a rádión, pedig tegnap megígérte, hogy finomabban fogalmaz majd a rádión, mert szerinte "seggfejnek" tűnik, ahogy harsányan panaszkodik a közvetítésekben.
Visszatért a 2. helyre 1:32.646-tal, továbbra is 2 tizedmásodperccel lassabb csapattársánál. A 9-es kanyarban "kövek" lehetnek a pályán, figyelmeztették Pérezt a rádión. Valószínűleg Bottas vitte fel őket az aszfaltra.
A kétszeres világbajnok még az edzés elején szállt el, a baleset utáni hosszadalmas javítástól eltekintve megúszta a hibát, és jelenleg a 9. helyen áll.
A Mercedes pilótái valószínűleg a szokásosnál is jobban aggódnak az erőforrásaik miatt. Ezúttal Rosberg jelentette, hogy az erőforrása néha kihagy.
Elektromos hibát találtak a Renault-n, ezért a brit pilóta már nem javíthat a 22. helyén, és biztosan az utolsóként zárja az első szabadedzést. Szomorúak a csapatnál.
Az első 4 helyen álló Rosberg, Hamilton, Vettel, Räikkönen lágy gumikkal ért el 1:32-es és 33-as köröket, utánuk viszont Ricciardo és Verstappen 1:34.112-t és 379-et ért el közepes keverékkel. Lággyal valószínűleg megszorítanák a Ferrarikat.
A Motorsport.com szerint az FIA úgy ítélte meg, hogy a Honda legutóbb a megbízhatóság javítása érdekében módosított az erőforrásán, ezért nem vontak le tőlük egy zsetont a Malajziában bevetett fejlesztésért. Ennek értelmében még 2 zsetonjuk maradt az idén, a Mercedesnek 6, a Renault-nak 18, a Ferrarinak 0 használható még.
A láthatatlan autó! Az Ezüstnyilak tempóját elnézve akár azt is gondolhatnánk, hogy elillantak, mint a kámfor.
Nem történt változás az élmezőnyben, Rosberg vezetésével a Mercedesek megint lesöpörték a mezőnyt, a Ferrarik sorakoztak fel mögöttük, de a Red Bullok is meggyőző teljesítményt nyújtottak. Nemsokára jönnek a részletes eredmények és az összefoglaló!