Rosberg nyerte a vizes pályán kezdődő utolsó szabadedzést
2016. október 08. 04:47
A péntekről szombatra virradóan érkezett eső átírta a csapatok terveit a Japán Nagydíj harmadik szabadedzésére. Bár a pálya csak nyirkos volt az időmérő előtti utolsó tréning kezdetén, ez is sokáig ellehetetlenítette az érdemi munkát. A mezőny egy része már a 60 perc elején kilátogatott az aszfaltcsíkra, de sokan intermediate abroncsokra szavaztak, és csak az első harmad leteltével kezdtek mért köröket futni.
Fernando Alonso volt az első a pályán, majd Esteban Gutiérrez is szerencsét próbált inkább kevesebb, mint több sikerrel. A Haas pilótája először kicsúszott, majd meg is pördült a pályán, szerencséjére senki más nem járt éppen arra, és hosszú métereket megtehetett tolatva, mielőtt ismét irányba állt. Ekkor már Nico Rosberg is a pályán volt, és közepes gumival felállított egy 1:33-as referenciakört, amit csak lágy gumival tudott az edzés végén megdönteni.
A pontversenyben őt üldöző Lewis Hamilton ezt a tempót még nagyjából hozta, és az edzés felénél megélénkülő mezőnyben a 2. helyet foglalta el, viszont lágy gumival nem tudta összerakni a körét, hibázott a Degner 2-es kanyarban, ezért nem javított az idején, és csak a 7. helyen rangsorolták.
A pilóták a 30. és az 50. perc között nagyrészt közepes keverékű gumikkal próbálkoztak, az utolsó 10 percre kerültek fel a lágy abroncsok.
Az időmérő-szimulációk viszont nagyon problémásan alakultak a forgalom miatt. A versenyzők kénytelenek voltak lassítani a sikán előtt, hogy lemaradjanak az előttük autózó pilóta mögött, de gyakran így sem tudtak zavartalan köröket futni. Kimi Räikkönen ki is akadt az egyik Renault-ra, ami a pálya közepén araszolt, ezért ő előzés közben majdnem kicsúszott a Degner 1-ben, és Sebastian Vettel is beragadt Kevin Magnussen mögé.
A Red Bullok még a Ferrariknál is később kerültek elő, bár egyikük sem futott tiszta kört, közepes és lágy gumikkal is felnőttek a Ferrari szintjére. Daniel Ricciardo és Max Verstappen is sokat csúszkált, utóbbi egy közepes keverékű gumiszettet kockásra is fékezett, majd lágy abroncsokkal a forgalomra panaszkodott, mielőtt ismét elfékezte magát a sikánban. Végül a 2-4. helyre értek oda Rosberg mögött, a 3-5. helyezett Vettel és Räikkönen közé beékelődve.
A 7. pozíciót elnyerő Hamilton eredménye nem reprezentatív,
ahogy Jolyon Palmer és Kevin Magnussen 8-9. helye is inkább a körülmények összjátékának tudható be. Komolyabb baleset nem történt a 60 perces edzésen, és említésre méltó műszaki hiba is csak Carlos Sainznál merült fel. Valószínűleg a Toro Rosso energia-visszanyerő rendszere romlott el, mert a szerelők gumikesztyűben nyúltak az autóhoz, amikor a spanyol tehetség visszatért a pályáról.
A levegő hőmérséklete és páratartalma továbbra is magas Szuzukában, ez megnehezíti a pálya felszáradását, és bár az 1-es szektor fölött felszakadozott a felhőzet, a horizonton további sötét fellegek jelentek meg, így nem kizárt, hogy az eső az időmérő edzés történéseit is befolyásolja majd.
Ha Szuzuka nem Japánban, hanem Magyarországon lenne, most valószínűleg ez a látvány fogadna minket, de nem itt van, úgyhogy a mezőny már készülődhet a harmadik szabadedzésre.
Riogattak azzal, hogy szombaton és vasárnap megérkezik az égi áldás Japánba. Továbbra is meleg van, de az elmúlt éjjel már esett. és a felhőket elnézve, nem kizárt, hogy ismét nedvessé válik a pálya.
A szokásos, péntek délutáni versenyzői eligazításon Charlie Whiting versenyigazgató felhívta a pilóták figyelmét, hogy ha lefulladnak a rajt előtt, mindenképpen integessenek látványosan, két kézzel, és jelezzék, hogy bajban vannak. Ez azért merült fel, mert a Malajziai Nagydíj rajtjánál Carlos Sainz miatt majdnem megszakították a rajtprocedúrát, majd mindenki meglepetésére mégis megkezdődött a futam Sainzcal együtt.
A Toro Rosso szabályellenesen utasításokat adott a pilótának, aki újra tudta indítani az autóját, és végül elhárította a biztonsági kockázatot. Ez elvileg tilos, de a biztonsági szempont miatt az FIA eltekintett az ügytől.
...hirdetik a sportbírók Szuzukáról. Igazuk van, a Japán Nagydíj minden szempontból egyedi forduló az F1-es versenynaptárban.
A szurkolók rövidujjú pólókban üldögélnek a lelátón, és Sergio Pérez autójára slick gumikat szereltek, de a pálya állítólag helyenként még nedves.
A közönségben feltűnő jelenségek az állítható hátsó szárnnyal "szerelt" sapkákat hordó szurkolók.
...de akadnak mások is, akik megpróbálnak kitűnni látványos fejfedőikkel. Egy másik szurkoló pénteken a pályát mintázó makettet viselt a fején. Mezei bukósisakok már meglepetést sem keltenek Japánban.
60 perce van a mezőnynek, hogy felkészüljenek az időmérőre. Valóban láthatók nedves voltok a pályán, de a pilóták nagyrészt slick gumikkal vannak kint, és nem húznak esőfüggönyt maguk mögött. Vettel szerint kissé nedves a pálya az S-kanyarokban és a 7-es kanyarnál. A Ferrari intermediate gumikra szavazott, a Williams teljes esőgumikkal kezdett, majd slickeket szereltek Bottas autójára.
Rosberg is intermediate gumikkal kezdett, ahogy a manoros Ocon is. Rádión arról számolt be, hogy szerinte már majdnem elég jó a pálya a slick gumik használatához, és szerinte gyorsan fel fog száradni az aszfalt. Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo és Carlos Sainz még a sisakját sem vette fel.
"Amikor tele a garázs törékeny és drága cuccokkal" - írta a csapat kommentárként a képhez.
Bár Sebastian Vettel három rajthelyes büntetése után ez már a második. A Ferrari versenyzője még Malajziából örökölt három rajthelyet baleset okozása miatt, most pedig Pascal Wehrlein is kap öt helyet, mert autójában sebességváltót cseréltek.
Még mindig kivár a mezőny, pedig már csak 48 perc van hátra, így nagy forgalom várható, ha végre munkához látnak a csapatok. Ezt a pályán lévő Lewis Hamilton is sürgeti, mert figyelmeztetett, hogy sötét felhők gyülekeznek. Az ő autóján is intermediate gumik vannak, de nem sokáig, mert visszatért a bokszba.
Közben Hamilton is visszatért a bokszba. Nincs még senkinek sem mért ideje, bár Rosberg ismét öltözni kezdett. 45 perc van hátra, az 1-es szektor fölött felszakadozott a felhőzet.
Neki szüksége van a körökre, mert pénteken egy baleset miatt időt veszített. Bő 43 perc maradt az edzésből, közepes keverékű gumikkal hajtott a pályára. Nem csúszkál, de kérdéses, hogy a tapadás szempontjából mennyire reprezentatív az aszfalt állapota.
A McLaren pilótája által teljesített 1:35.935 természetesen alaposan elmarad a pénteki legjobbaktól, de a McLaren nem az élmezőny tagja, és a pálya állapota is romlott az egy nappal ezelőtti helyzethez képest.
Egyelőre nem úgy tűnik. A gyors kör után Alonso visszatért a bokszba, és csak Esteban Gutiérrez hajtott ki a pályára. Max Verstappen még mindig sisak nélkül beszélget a garázsban. Az edzés egyharmada eltelt már, 38 perc maradt a leintésig.
Gutiérrez most kezdi mért körét a közepes keverékű abroncsokkal, Rosberg pedig nemrég hajtott ki ugyanilyen gumikkal a pályára. Ingatag a Haas a nyirkos pályán, de egy hajszállal gyorsabban kezd a McLarennél.
A Spoon kanyart nem tudta bevenni, és inkább kiengedte a bukótérbe az autót, még mielőtt megpördül a nedves műfüvön. A következő körben meg is forgott a Dunlop kanyarban, és jobb híján tolatni (!) kezdett a pályán. Szerencsére nem járt arra senki.
Rosberg 1:33.230-at ért el a közepes keverékű gumikkal, ez alaposan elmarad a tegnapi legjobbjától, de nem nagyságrendi különbségről van szó. 33 perc van hátra, kijött a 44-es rajtszámú Hamilton is a pályára.
Rádión jelentette, hogy az ülésének jobb oldala nagyon meleg. Nehéz megmondani, hogy a Mercedesben konkrétan milyen alkatrészt építettek ennyire közel a versenyzőhöz.
A középső szektorban lassabb volt Rosbergnél, ezért egyelőre csak a 2. helyre ért oda 1:33.284-gyel, a hátránya 0,054 másodperc. Vettel is megjelent a pályán. Most járunk az edzés felénél.
1:34.274-gyel a 4. helyen kezdett, csapattársa, Kimi Räikkönen sokkal gyorsabb volt, 1:33.590-nel most ő a 3. helyezett.
A többiek a közepes gumival próbálkoznak, a Force India versenyzője viszont a kemény abroncsokat rakatta fel az autójára. A középső szektorban másfél másodperccel lassabb volt Rosbergnél, de ez csak 1,7-re nőtt a kör végére.
Ricciardo és Verstappen megkeseríti Vettel életét, az ausztrál alapos elfékezése ellenére is gyorsabbak voltak közepes gumikkal a négyszeres világbajnoknál, de Räikkönennel egyelőre nem bírtak.
Megélénkült a forgalom, és sorra jönnek a körök a versenyzőktől. Rosberg a rajtgyakorlatról is egyezkedik a csapatával. 20 pilótának van már mért köre.
Elfékezte az egyik gumiját, és annyira rázott utána az autója, hogy inkább visszatért a szerelőihez. Azt mondta a rádión, hogy így nem tud gyorsan menni. Továbbra is az 5. helyen áll.
Műszaki hiba adódott az autójával, valószínűleg az ERS mondta fel a szolgálatot, mert a szerelők gumikesztyűvel közelítettek a Toro Rossóhoz. Sainz az utolsó helyen áll, van mért köre, de az nem versenyképes, valószínűleg már korábban is küszködött az autójával.
Jönnek az időmérős rövid etapok, hamarosan javulhatnak az idők, és felborulhat a sorrend. Massa új lágy szettel próbálkozik, eléggé csúszkál az autója, de a középső szektorban már egyéni legjobb időt ért el. Nem tudta fenntartani a formáját, és maradt a 8. helyezett Bottas mögött.
Az éjszakai esőzés miatt a tegnapi javulás után romlott a pálya állapota. A visszajátszás szerint Massa körének végén a hátsó abroncsokon már kopás jelei láthatók, pedig új szettet kapott. Lehet, hogy ilyen körülmények között nem is a lágy gumi a legjobb választás?
1:33.787-es köre bő fél másodperccel lassabb Rosbergénél, de Vettelnél gyorsabb volt, és feljött a 6. helyre. Majdnem 7 tizedet vert Massa lágy gumis körére.
Bár a pálya állapota hagy még kívánni valót maga után, Rosberg 1:32.092-re javította a legjobb időt. A Mercedes a nyirkos aszfalton is szépen mozgott, bár Räikkönen és Hamilton is gyorsabb volt nála az 1-es szektorban.
Räikkönen majdnem kicsúszott a Degner kanyarokban a pályán araszoló Renault miatt, és Vettel is beragadt Magnussen mögé. A német pilóta 1:32.731-gyel feljött a 2. helyre, Verstappen és Hamilton elé. Utóbbi is ronthatott a Degner 2-ben, mert lágy gumival nem tudott javítani, és közben Ricciardo (2.) és Räikkönen (5.) is megelőzte.
Erre panaszkodik Verstappen a rádión. Ez sajnos foglalkozási ártalom. A visszajátszás szerint Rosberg udvariasan elengedte a 130R előtt, majd Verstappen besokallt a sikán féktávján.
A 22 autóból 17 azonban még a pályán van, így elképzelhető, hogy változik még a sorrend.
A hétvégén még nem tudta senki sem megelőzni, a Mercedes pilótája Ricciardo, Vettel, Verstappen, Räikkönen, Massa, Hamilton, Palmer, Magnussen és Hülkenberg előtt bizonyult a leggyorsabbnak, de az eredményt nagyban befolyásolta a forgalom is az edzés végén. Nemsokára jelentkezünk a részletes összefoglalóval is!