A Red Bullok taroltak az időmérő előtt
2016. október 22. 16:48
A két Red Bull foglalta el a képzeletbeli első rajtsort az USA Nagydíj utolsó szabadedzésén, amelyen a csapatok az időmérőre igyekeztek felkészülni, a Mercedes azonban nem árulta el a valódi tempóját.
A szép, napsütéses, de a gumiknak kissé túl hűvös időben 1:36.766-os eredménye révén Max Verstappen volt a leggyorsabb, jóllehet, ehhez arra is szüksége volt, hogy ő tegye meg a legkésőbb, a legmelegebb és legjobban felgumizott pályán a körét a szuperlágy gumikon, miután előzőleg a közepes keverékűeket használta. Mögötte 0,266 másodperces hátránnyal a csapattársa, Daniel Ricciardo végzett, akivel korábban felváltva álltak az 1. helyen. Ricciardónak volt egy necces manővere is, amikor négy kerékkel a rázókövön előzte meg a lassan araszoló Kimi Räikkönent, kis híján összeütközve a Ferrarival.
Végül Räikkönen lett a 3., de már fél másodperccel lemaradva Verstappentől. A Ferrari egy kicsit erősebbnek tűnt az időmérő előtt, mint pénteken,
Sebastian Vettel számára viszont aggasztóan alakult az edzés, mert a bokszba begurulva váltóproblémákról számolt be a rádión,
és utána vissza sem tudott térni a pályára.
A Mercedesek a 4-5. helyre szorultak, ez azonban megtévesztő volt, a többiekkel ellentétben ugyanis nem a szuperlágy, hanem a 0,7-1,0 másodperccel lassabb lágy gumikon érték el a legjobb idejüket, alighanem arra játszva, hogy azokon próbáljanak majd bejutni a Q3-ba. Az edzés végén nekifutottak egy-egy gyors körnek a szuperlágy Pirelliken is, de az első szektorban elmaradtak Verstappentől. Rosberg a középsőben mindenkinél jobb részidőt ért el, aztán viszont visszatért a bokszba, míg Hamilton beragadt az egyik Sauber mögé. A Mercedesek valós tempójára így nem derült fény.
Hamilton autójában ráadásul az éjszaka folyamán – igaz, csak elővigyázatosságból – kicserélték a teljes befecskendezőrendszert,
ezért a kötelező munkastopot is meg kellett törnie a csapatnak.
Az edzésen történt pár rendhagyó incidens: Carlos Sainz kétszer is hátsó defektet kapott, felvetve a gyanút, hogy a Toro Rosso padlólemeze hozzáér a gumikhoz menet közben, Pascal Wehrlein pedig szűk 20 perc után kicsúszott a 19-es kanyarnál. A mérnöke többször nyomatékosan felszólította a rádión, hogy a túlmelegedés veszélye miatt állítsa le a motorját, ő azonban sokáig fittyet hányt az utasításra, hátha a sportbírók visszatolják az autóját a pályára. Ez nem történt meg, és az edzést pár percre meg is kellett szakítani, amíg eltávolították a Manort a bukótérből.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! Negyedóra múlva megkezdődik az USA Nagydíj utolsó szabadedzésen, amelyen a csapatok befejezhetik a felkészülést az időmérőre. Ez izgalmasnak tűnik, mert a háromféle gumi teljesen másképp viselkedik, és az élcsapatok megpróbálhatnak a lágy keverékűvel továbbjutni a Q3-ba. Most kell majd kideríteniük, hogy ez működhet-e.
A nap híre, hogy a Toro Rosso megerősítette: Danyiil Kvjat, akit a szezon közben lefokoztak a Red Bulltól, kap tőlük egy újabb esélyt, 2017-ben is náluk versenyezhet Carlos Sainz csapattársaként. Ettől fellélegezhet, mert sokáig valószínűnek tűnt, hogy az F1-es pályafutásának vége lesz.
A BBC szerint a Mercedes tegnap este kihasználta a jokerét, és megtörte a kötelező munkastopot, hogy "elővigyázatosságból" kicserélje az üzemanyag-rendszert Lewis Hamilton autójában.
Pénteken eleinte Hamilton uralta a pályát, minden típusú gumin őrizgetett egy 3 tized körüli előnyt Rosberggel szemben, aki azonban az időmérő-szimulációk során fordított, és ugyanennyit vert a csapattársára a szuperlágy gumikon. Kettejük közé beférkőzött Ricciardo, aki a hosszú etapokon mindenkinél simán gyorsabb volt. De vajon lehet-e esélye a Mercedesek ellen a versenyen is? Utánajártunk itt.
Viszont hűvös van, a levegő csak 17, az aszfalt 21 fokos. Ez a gumiknak elég hűvös, így nem reprezentatívak a körülmények: délután, az időmérőn valószínűleg jelentősen melegebb lesz. A szél is fontos tényező lehet.
Megkezdődött az edzés, ő hajtott ki elsőként a pályára, a nyomában Gutiérrezzel és Räikkönennel. A Ferrarinak tegnap nem volt jó napja, egyik versenyzőkük sem volt elégedett a balansszal, és Räikkönen még el is rontotta a leggyorsabb körét a szuperlágy gumikon. Most mindketten ezzel a keverékkel hajtottak ki a pályára.
Egy olyan motor van az autójában, amit még a spái hétvégén kapott meg. A teljes befecskendező-rendszert ki kellett cserélni, 2 órát leszámítva egész éjszaka dolgoztak rajta, a szerelői nem sokat aludtak a Sky Sports szerint. Paddy Lowe azt mondta, valószínűleg nem lett volna baj az injektorokkal, de elővigyázatosságból jobbnak látták újakat betenni. Az üzemanyag-rendszer részének számítanak, vagyis ezért nem jár rajtbüntetés.
Még csak kilencen tettek meg ellenőrző kört, mértet pedig még senki. Most épp Alonso és Ocon van kint.
Az edzés előtt ez jó koordinációs gyakorlat, Rosberg is rendszeresen alkalmazza egyébként.
Ő vezeti körbe a színészt és barátnőjét a Mercedes garázsában, épp az autóját mutogatja nekik. Közben megvan az első mért kör, mégpedig Ocon jóvoltából: 1:41.767 a lágy gumikon.
A közepes gumikon 1:39.567-es eredményt ér el, 2,2 mp-t verve Oconra.
A 2-3. szektorban gyorsabb volt Ricciardónál, középen fél másodpercet vert rá, és ekkora előnnyel végzett előtte. Ugyancsak a közepes Pirelliken autózott 1:39.056-ot.
Egyre többen vannak a pályán. Pérez a lágy gumikon most jött fel a 2. helyre, 8 ezredet verve Ricciardóra. Ja, és íme a Hamilton autóját vizsgáló Christoph Waltz:
A következő körében 55 ezredet vert Verstappenre, de közben több incidens is történt: Hülkenberg autóján nyitva van a tanksapka, Sainz pedig jobb hátsó defektet kapott. Ügyes volt, hogy megfogta a Toro Rossót, amelynek a hátulja gyorsan ki akart törni.
Jól eljátszadoznak a Red Bull versenyzői: a holland 28 ezreddel megelőzte Ricciardót. Mögöttük Pérez, Kvjat és Ocon van.
1:38.512-es időt ért el, de a szuperlágy gumikon. Ezek papíron kb. 2 másodperccel gyorsabbak a közepeseknél, Räikkönen mégis csupán 0,461 mp-t vert Verstappenre...
A 19-es kanyarban egészen a kavicságyig elment, bele is ragadt. Piros zászló! Räikkönen tegnap ugyanitt sodródott ki a gyors körében, de ő tovább tudott menni.
A rádión rászóltak, hogy állítsa le a motort, de úgy tűnik, nagyon szeretné, ha a beavatkozó bírok visszatolnák a pályára. Ez nem fog összejönni, már teszik rá a darura.
20 perc után még mindig csak heten iratkoztak fel a tabellára: Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Pérez, Kvjat, Ocon, Wehrlein. A Manor versenyzője számára vége az edzésnek, így nem tud készülni az időmérőre sem. Kiszállt végre.
Még mindig piros zászló van, de már ő is felkészült a mai első bevetésre. Tegnap délután a pocsék fékbeállításokkal szenvedett saját bevallása miatt:
Többször nyomatékosan rászóltak, hogy kapcsolja ki a motort, mert nő a hőmérséklet, de ő erősködött, hogy a bírók vissza fogják tolni. A mérnöke a végére már elég mérgesnek tűnt, mert a motor megsérülhet hűtés nélkül. Na, zöld zászló! Az edzés újraindult végre.
A versenyzők megint nem bírnak magukkal, pedig ez csak egy szabadedzés. Utána meg Räikkönen, Verstappen és Vettel ment be fej-fej mellett az egyik balosba. Gutiérrez majdnem össze is ütközött Vettellel, akire rászóltak, hogy nyomja keményebben. A gumikat próbálja melegíteni.
Megint a szuperlágy gumikon 1:38.178-a ment. Räikkönen is javított, de nem eléggé: 0,160 mp-vel lemaradt.
Rosberg a lágy gumikon, 1:37.784-gyel az élre állt, de csak egy pillanatra, mert jött Ricciardo a szuperlágyakon, és 8 tizeddel még jobbat, 1:37.032-t ment. Utána Hamilton feljött a 2. helyre, szintén a lágy gumikon 0,451 mp-s hátránnyal Ricciardóhoz képest. Rosbergre 0,301 mp-t vert.
A szuperlágy gumikon megtett második gyors körében 1:37.894-es időt ért el, de még így is majdnem 9 tizedre van Ricciardótól. Upsz!
Most így állunk: Ricciardo, Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Bottas, Massa, Verstappen, Pérez, Gutiérrez, Hülkenberg, Grosjean. A két Merci a lágy gumikon érte el a legjobbját - talán azzal próbálkoznak, hogy ezeken jussanak tovább a Q2-ből.
Sainz viszont most jött fel a 8. helyre a szuperlágy gumikon. Érdemes megjegyezni, hogy Verstappen a 9. helyen áll, de ő még csak a közepes Pirelliken volt kint a pályán. A Haas Grosjean autójának hátsó részén ügyködik, valószínűleg a stabilizátorrudat cserélik.
"Ellenőrizzétek az 5-ös fokozatot, hirtelen elfogyott az erő, amikor oda váltottam" - mondja a rádión, ahogy betolják a garázsba.
Ez már a második fél óra alatt... Az előbb a jobb hátsó, most a bal hátsó lyukadt ki. Nem lehet, hogy a padlólemez vagy a fékhűtő ér hozzá? Aggasztó mindenesetre. Pedig a Pirelli tegnaphoz képes még meg is emelte a kötelező minimális keréknyomást, igaz, csak elöl, 1 psi-vel.
Most kapta meg ezeket először ma, 1:36.766-tal átvette a vezetés, mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt érve el. Wow! Igaz, a pályaviszonyok jobbak, mint korábban. Közben az FIA technikai ellenőre, Jo Bauer is megérkezett a Toro Rosso garázsába, hogy megvizsgálja Sainz autóját. A csapat is a padlólemez szélét nézegeti.
Konkrétan Räikkönen Ferrarija fölött repült, egész kis távolságból. Ilyenkor érhetetlen, hogy az FIA óckodik a kamerás drónok használatától. Ha egy helikopter esik a pályára, sokkal nagyobb bajt csinál... Közben Räikkönen feljött a 3. helyre, fél másodpercre megközelítve Verstappent, pedig a 19-es kanyarban megint lesodródott. Vettelnek nincs nyoma.
A Manornak sikerült visszajuttatnia az autót a garázsba, talán még visszatérhet vele a pályára az edzés utolsó 5 percében.
Hajmeresztő jelenet: a pálya elején érte utol a lassan guruló Ferrart, végül a széles rázóköveken előzte meg, Räikkönennek el kellett rántania a kormányt. Wehrlein Manorjának bal első kerekét nem tudják leszedni.
Csak 9 kört tett meg, és nem is jön ki újra, úgy tűnik. Rosberg viszont a szuperlágyakon kezdett meg egy kört...
Az első szektorban megint lassabb volt a Red Bullnál, a másodikban viszont abszolút legjobb részidőt ért el. De nem fejezte be a körét, visszatért a bokszba, úgyhogy nem tudjuk, mire lett volna képes. Hamilton mégis kijött.
Lehet, hogy a váltóproblémája komolynak bizonyul? Räikkönent kiküldték a pályára.
Az első szektorban elmaradt Verstappentől, a másodikban pedig Rosbergtől, aztán beszorult egy Sauber mögé. "Ez nagyon rossz időzítés volt, srácok" - mondja a rádión, pedig egyetlen másodperccel a leintés előtt kezdte meg a körét...
Köszönjük a figyelmet! Verstappen és Ricciardo nyert Räikkönen előtt, de a Mercedesek valódi tempójára nem derült fény. Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval, este 8-kor pedig az időmérővel is.