Az amerikai hatóságok befejezték annak a híres balesetnek a vizsgálatát, amelyben a 40 éves ohiói Joshua Brown tavaly május 7-én halálos balesetet szenvedett Floridában, az autójában. Mint ismeretes, a Tesla Model S
robotpilótás üzemmódban belehajtott egy előtte keresztbeforduló kamionba,
mert a fehér oldalát összetévesztette az égbolttal. A Tesla átment a pótkocsi alatt, ami leszakította a tetejét, végül az út szélén, a mezőn állt meg.
Tavaly májusban az ügy nagy visszhangot váltott ki a világsajtóban, mert
ez volt az első haláleset,
amit önvezető üzemmódban működő Teslában szenvedett el valaki. A több mint hat hónapig tartó vizsgálat után az amerikai közlekedési hatóság (NHTSA) most megállapította, hogy nincs szükség visszahívási akcióra, mert
nem találtak bizonyítékot arra, hogy az autó hibájából következett volna be a baleset.
A szervezet azért nem marasztalta el a Teslát, mert az autógyártó mindig hangsúlyozta, hogy hivatalosan csak félautomata önvezető rendszert használ, vagyis
a sofőré a felelősség,
és mindig készen kell állnia a beavatkozásra. Azt viszont elismerte a hatóság, hogy a Tesla-sofőrök számára nem mindig egyértelmű, hogy mikor irányít a robotpilóta, és mikor ők.
Brown családjának ügyvédje azt nyilatkozta, hogy minden dokumentumot bekérnek a vizsgálatot végző szervezetektől, és csak ezek kiértékelése utána döntenek a következő lépésükről.
Fontos tudni, hogy a Tesla tavaly októberben kiadott egy frissítést az Autopilothoz, és új radart is fejlesztett hozzá, ami után biztonságosabbá vált az önvezető rendszer, de a robotpilóta üzemmód továbbra is
csak akkor használható tartósan, ha a vezető a kezét a kormányon tartja.
Elon Musk akkor azt nyilatkozta, hogy az új frissítéssel elkerülhető lett volna a floridai haláleset.
Az már júliusban kiderült, hogy Brown az ütközés pillanatában 74 mérföld/órás, azaz 119 km/órás sebességgel haladt, holott a szabályok szerint legfeljebb 65 mérföld/órával, azaz 105 km/órával haladhatott volna. Aznap egyébként tiszta, száraz idő volt, tehát a szenzoroknak hibátlanul kellett működniük.
Kiderült, hogy Brown nem fékezett az ütközés előtt, az utolsó, vezetéssel kapcsolatos tette az volt, hogy a tempomatot 74 mérföld/h-ra állította be kevesebb mint két perccel az ütközés előtt. A közlekedési hatóság szerint Brownnak hét másodperccel az ütközés előtt már látnia kellett volna a teherautót, ezért
bőven lett volna lehetősége valamilyen manővert végrehajtani az ütközés előtt,
de ő se nem kormányzott, se nem fékezett.
A vizsgálat eredménye nem tér ki arra, hogy Brown tényleg videózott-e egy hordozható DVD lejátszóról utazás közben.
Amerikában a májusi baleset óta egyébként csak egyszer, Pennsylvaniában, júliusban fordult elő, hogy két utas sérüléseket szenvedett egy Autopilot üzemmódban működő Teslában. Az NHTSA a nyomozás jelentésében megemlíti, hogy az Autopilot bevezetése óta a Teslák 40 százalékkal kevesebb ütközéses balesetben vettek részt, mint korábban.