Az Azeri Nagydíj péntek délutáni, második edzésén a rendező nem győzte bevágni a közvetítésbe a vezetői hibák ismétléseit, olyan sok volt belőlük. Szinte minden percre jutott egy, és a nagymenők közül
Lewis Hamilton és Sebastian Vettel egyaránt sokat csetlett-botlott Baku utcáin,
többször megjárták az aszfaltozott bukótereket.
Utóbbi egyszer például úgy csúszott ki a várfal tövében lévő szűk 8-as kanyarnál, hogy a közvetlenül mögötte érkező Felipe Massa hátulról legázolta volna a bukótérben, ha nem tud időben megállni, tudniillik a brazil ugyanott szintén megcsúszott.
Nem volt viszont ilyen szerencsés Jolyon Palmer, aki ennek a kanyarnak a bejáratánál megcsúszott a kerékvetőn, és a szemközti falban landolt, így a délelőtti tréning után ismét előkerültek a piros zászlók. A Renault sokat kritizált pilótája ezzel még nehezebb helyzetbe hozta magát a csapatnál.
Rajta kívül Max Verstappen is lebontotta az autóját, bár ő legalább nem vesztett sokat, mert az edzés legutolsó percében csapta falhoz a Red Bullt. A holland egy kisebb elfékezés után megpróbálta bevenni a célegyenes végi balost, de ahelyett, hogy továbbengedte volna az autót, túl későn jobbra rántotta a kormányt, így megpördülve az RB13 egész jobb oldalát lezúzta.
Pedig e nélkül igazán boldog lehetett volna, ugyanis az első edzést követően a másodikon is az élre repítette a Red Bullt.
Előnye kereken 1 tizedmásodperc volt Valtteri Bottas előtt, a mercedesest kis hátránnyal Daniel Ricciardo és Kimi Räikkönen követte.
A látványosan küszködő Vettel több mint 1 tizeddel kikapott csapattársától, bár világbajnoki vetélytársát megelőzte, aki csak a 10. helyen zárt – jóllehet, Hamilton nem a szuperlágy, hanem a lágy keveréken jegyezte a legjobb idejét. Kifejezetten jól szerepelt a fiatal Lance Stroll, aki a 6. helyen végezve megelőzte a Force Indiákat.
Egy óra elteltével Fernando Alonso alatt ismét lerobbant a McLaren, a spanyol az autóból kiszállva ezúttal a kerítésnek támaszkodva búslakodott.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat, ez a második Azeri Nagydíj. A délelőtti nyitótréningen sokan nem csaptak még oda a lovak közé, így történhetett meg, hogy a régi szép időket idézve a Red Bull 1-2-vel zárt. A pilóták közül sokan ki sem próbálták a legpuhább, szuperlágy gumikat, ennek most lesz itt az ideje.
Az első másfél órában csetlett-botlott a mezőny a poros aszfalton, de csak Pérez járt nagyon pórul, aki összetörte Force Indiája jobb oldalát a várfal tövében. A 8-as számú, lehetetlenül szűk kanyarban hibázott - tavaly nem történt itt baleset, pedig sokan tartottak tőle.
Akkora a meleg, hogy a szerelőknek megengedték, hogy rövidgatyában dolgozzanak. Ron Dennis idején ilyesmi elképzelhetetlen volt a szigorú vállalati kultúra miatt. Délelőtt óta amúgy hűlt az aszfalt, most csak 44 fokos, korábban bőven 50 Celsius fölött volt a hőmérséklete. A levegő 28 fokos.
Az FIA éber, továbbra is figyeli, hogy a csapatok ne juttassanak szándékosan motorolajt az égéstérbe a teljesítmény növelése érdekében. Ezúttal állítólag a Mercedes akart biztosra menni, hogy a Ferrari ne turpiskodjon, és ezért kért iránymutatást a szövetségtől.
Az F1 hivatalos oldala jóvoltából megtekinthetik zanzásítva az eseményeket:
Monisha Kaltenborn a héten távozott a csapatfőnöki pozícióból, és az istálló az imént kijelentette, hogy még nincs meg az utódja. A legesélyesebb jelöltnek Frederic Vasseur tűnik, aki előzőleg a Renault-nál dolgozott az F1-ben. A hétvégén a csapatmenedzser Beat Zehnder és a technikai igazgató, Jörg Zander irányítja a Saubert.
Palmer, Magnussen, Grosjean és Kvjat hajtott az elsők között a pályára, Massa még nem ült be a volán mögé.
Az első edzésen a legjobb időt futó pilóta csatlakozik a buliba, majd követi őt Vettel is.
Az egyik hosszabb egyenes utáni balosnál elrontotta a féktávot. Nagy rajta a nyomás, össze kell kapnia magát, hogy a Renault ne váljon meg tőle idény közben.
Mindketten a lágy keveréket használják, a holland egyelőre 1 másodperccel gyorsabb a Ferrari pilótájánál.
Összerakták a Force Indiát, Pérez nemsokára folytathatja a munkát. Délelőtt nagyjából 20 percet veszített az autó összetörésével, és egyébként tavaly is volt egy nagyobb karambolja a harmadik szabadedzésen.
Bár nem túl nagy a hiba: a végeláthatatlan célegyenest követő kanyarban vonakodott betapadni a balelső gumija, az orosz kicsit szélesen fordult el. Számíthatunk még hasonló jelenetekre.
És bingó: Vettel a célegyenes végén, Sainz a 4-es fordulónál csúszott az aszfaltozott bukótérbe. Nem küzdöttek nagyon, amint látták, hogy nem tudnak elfordulni, egyből kieresztették az autót.
Ismét a bukótérben landolt, a 15-ös kanyarnál. Nagy nehezen tudott csak kikecmeregni onnan a helyszűke miatt.
Verstappen 1:43.988-cal vezet Ricciardo előtt, akinek közel 9 tized a lemaradása. Alonso, Vettel és Bottas követi őket, Vettel az előbb újra meglátogatta a bukóteret a 8-as kanyarnál. Ő legalább megúszta, nem úgy mint délelőtt Pérez.
Pedig a gumik között nincs különbség, legalábbis a fajtájukat tekintve, mindketten a lágyat használják. Hamilton ezzel a 2. helyet foglalja el. A rendező nem győzi bevágni a közvetítésbe az ismétléseket, ezúttal azt láthattuk, hogy Bottas és Alonso csúszott ki, aztán egy gyors farolással visszatért a pályára.
Igazából csak a szokásos...arra panaszkodik, hogy nem harapnak a fékjei. Verstappen kicsit javított, Hamilton, Ricciardo, Pérez, Ocon, Räikkönen, Stroll, Hülkenberg, Alonso, Vettel követi a tabellán.
Feljött a 2. helyre 1:44.114-gyel, bár Verstappentől így is több mint 2 tized választja el. Az élmezőny nagy része amúgy visszatért a garázsba.
Azaz a szuperlágyakat. A Force Indiák közben megelőzték Hamiltont, aki visszacsúszott az 5. helyre.
Wehrleinon és Ericssonon egyaránt kifogott egy-egy kanyar, mindkét Sauber tett egy kitérőt a bukótérben. Ericssonnak meg is kellett forognia, hogy kiszabaduljon.
Az első gyors körét megszakította, a másodikkal is csak a 4. helyre tudott felmászni, a hátránya 4 tized Verstappentől. Kvjat szintén a szuperlágy keveréken a 9. pozíciót vette át.
Az orosz a tűzzel játszik, a sokadik alkalommal hibázott délután. Ezúttal a 15-ös kanyar kijáratánál sikált le egy kicsit a festékből a jobbhátsó kerekével.
Kvjat előbbi hibája miatt el kellett takarítani a falról levált törmeléket a pályáról, de ez gyorsan megtörtént.
Ő mire lesz képes velük? Hát, a bemelegítő körében csak egy kicsúszásra...Érdekes, hogy a sprintek előtt még mindig Verstappen és Ricciardo áll az élen.
Ő is sokadjára csúszott ki a pályáról, lesz min dolgozni a Ferrariján. Räikkönen viszont átvette az 1. helyet, 1:43.723.
Vettel bevágott Räikkönen elé, az ideje 1:43.615. Érdekes, hogy Verstappen a lágy gumin ennél csak 279 ezreddel volt lassabb.
A szuperlágy gumin gyorsult, 251 ezredet vert Vettelre, ismét ő az 1. Pedig a Red Bull nem számított jó eredményre Bakuban a sok padlógázos szakasz miatt, de az első napjuk ígéretesnek tűnik.
Mókás képsor: Vettel a szokott helyén, az óvárosi 8-asban kicsúszott, ám közvetlen mögötte Massa szintén hibázott, és majdnem ráfutott a Ferrarira a bukótérben. A brazil nagy nehezen visszatolatott, és mindkét autót folytathatta az útját.
Pár perce javítottak az idejükön, így Bottas Verstappentől pont 1 tizedre lemaradva a 2., Räikkönen 3..
A Renault pilótája újabb szöget vert a koporsójába, a 8-as kanyarnál nekiment a falnak. Az elfékezés után megpróbált még bekanyarodni, de a rázókő megdobta, és a palánkban landolt.
Hamilton, Verstappen és Alonso is megjárta a bukóteret a Palmer balesete előtti pillanatokban, elképesztő, mennyi vezetői hibát látunk.
A délelőttihez hasonlóan ezt az edzést sem úszta meg a mezőny piros zászló nélkül. Ami szerencse, hogy pont a hosszú etapok előtt történt a megszakítás, vagyis senkinek a programját nem vágja ketté.
A WTF1 kapta elő a nyilatkozatát a Renault futamelőzeteséből:
Ricciardo a lágy, Vettel a szuperlágy keveréken hajtott újra pályára. Ricciardo azok közé tartozik, akik a legjobb idejüket nem a szuperlágyon futották.
Verstappen, Bottas, Räikkönen, Vettel, Stroll(!), Ricciardo, Pérez, Kvjat, Ocon, Hamilton. És rögtön egy újabb hiba, most Ocon csúszott ki a 2-es kanyarnál.
Meglepődtünk? Alonso próbál visszagurulni a bokszig, de nem jár sikerrel, félrehúzódik. Rezzenéstelen arcok a McLarennél.
De tovább tudott menni. Kíváncsian várjuk, lesz-e káosz a futamon, ha valaki hibázik ennél a trükkös kanyarnál.
Egyelőre nem mászik ki a közönség közé, nem napozik, és operatőrnek sem csapott fel. Figyeli, ahogy a többiek körözhetnek.
Még adós volt a szuperlágy gumis sprinttel, bizonyára Palmer balesete akadályozta meg ebben korábban. 1:43.473-at futott, amivel beékelődött Bottas és Räikkönen közé a 3. helyre.
A szuperlágy gumival teljesíti az első hosszabb menetet, és a többiek körében is ez a népszerű választás a versenyszimulációhoz.
A feltankolt autókkal köröznek most a pilóták, a versenyre készülve. Az utóbbi percekben megfogyatkoztak a vezetői hibák.
A célegyenes végén Räikkönen előzni próbált, ami úgy jött össze neki, hogy Hamilton kicsúszott a kanyarnál. Lehet, hogy a brit az utolsó pillanatban félrerántotta a kormányt.
Miközben a mezőny nagy része a piros oldalfalú abroncsokra szavazott. Persze ez nem csak az ő döntése, a Ferrari megosztotta a felkészülési programot.
Meglepő, hogy ezt az edzést is be fogja húzni, és Ricciardo is bejött a 3. helyre, Bottas mögé. A Mercedesre és a Ferrarira sok munka vár, valószínűleg nem hoztak ki mindent az autóból. Hamilton például csak 10., bár ő a lágy gumin jegyezte a legjobb idejét.
Azt nem tudjuk, miért, de nyilván jobban szeretne gyakorolni. Vettel közben a lágy gumira váltott.
A Sauber pilótája a célegyenes végi kanyart nem tudta bevenni. Mindjárt vége az edzésnek.
Mielőtt túlságosan örülhetne az 1. helynek, összetörte a Red Bullt az 1-es kanyarnál. Megpróbálta bevenni a kanyart az elfékezés után, de egy kormánymozdulata jobbra rántotta az autót.
Verstappen jobban járt volna, ha engedi tovább csúszni az autót, mert akkor talán megússza egy sérült szárnnyal, így viszont az egész bal oldalát leamortizálta. A tréning véget ért.
A sorrend tehát: Verstappen, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Stroll, Pérez, Kvjat, Ocon, Hamilton. Köszönjük a figyelmet! Nemsokára bővítjük a cikket az osszefoglalóval.