Lopakodó - Toyota Prius II

Vágólapra másolva!
Év autója 2005. Formás, csendes, környezetbarát, igazi városi darab. Mégis valószínűtlen, hogy hamarosan ezrével találkozunk vele az utakon, a hibrid technológiát ugyanis (egyelőre) borsos áron mérik. Kár, mert a Prius nagyon jó.
Vágólapra másolva!

Az a baj, hogy egyes Priust csak messziről láttam, belülről sosem. Az a Prius ugyanis, amit az autós szakújságírók nemrégiben a 2005-ös Év autójának választottak, már a Toyota második generációs hibrid modellje, s tesztünk végére bizony kíváncsi lettem elődjére is. Merthogy engem a kettes ezt-azt leszámítva meggyőzött, csakhogy összehasonlítási alap híján nem tudom, lelkesedésem valóban indokolt-e.

Alsó-középkategória alapáron 6 975 000-ért. Ez a Prius legeslegnagyobb hátránya, ezt tisztázzuk is gyorsan az elején. Persze, ez nem egy átlagos autó, nemcsak benzin-, hanem elektromotorja is van, na de ebben az országban kevesen aggódnak annyian a környezetért (a sajtóanyag szerint 90 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsát ki, mint egy hasonló méretű benzines gépkocsi), hogy ennyit perkáljanak le egy 1,5-ös erőforrásért.

A Toyota hibrid rendszeréről (THS) a kilencvenes évek végén több himnuszt is írtak, a Priusba ennek továbbfejlesztett változatát építették be. A rendszer lelke a motorháztető alá rejtett Power Control Unit, ez vezérel és szabályoz mindent: ha úgy tetszik, elosztja a feladatokat a villany- és a benzinmotor között. Indításkor az elektromos erőforrást aktiválja, s ameddig ennek akkumulátora kellő töltöttséggel rendelkezik, nem is avatkozik közbe.

Amikor viszont elfogy a szufla (lemerült az elem/megtapostuk a gázpedált), aktiválja a benzinmotort, amely besegít a hajtási feladatokba. Szolid tempónál a benzinből nyert energia a kerekek hajtása mellett egy generátoron keresztül a villanymotort is táplálja, kigyorsításnál az akkumulátorban tárolt energia is segíti a haladást. A rendszer a kerekek mozgási energiáját fékezésnél energiává alakítja (hangja mintha trolin ülnénk), ez az akkumulátorba kerül. A benzinmotor bekapcsolódása elméletileg észrevétlenül történik, gyakorlatilag viszont többször éreztem, hogy valami történik alattam. Menet közben nem is annyira, ám álló helyzetben többször is furcsán megráncigálta az autót az éledező erőforrás.



Forrás: [origo]


Forrás: [origo]


Forrás: [origo]


Slágergyanús - Toyota Prius/auto/ujdonsag/20041123slagergyanus.html
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!