Az Egyesült Államokban az IIHS - Insurance Institute for Highway Safety - nevű szervezet által végzett törésteszten a Saab 9-3 Sport Sedan kiemelkedően jól teljesített az utasvédelem terén.
Ez azonban nem csupán egy szófordulat, ugyanis a szervezet rendre a jó, illetve a gyenge minősítés közé sorolja be az általa tesztelt autókat.
A törésteszt hasonlólan zajlik az EuroNCAP által, Európában végzett vizsgálatokhoz. A 9-3 Sport Sedan a kiemelkedően biztonságos besorolást kapta, amelyet az oldalirányú ütközéseknél történő utasvédelemért érdemelt ki.
A világ legrondábbjai > Önnek melyik tetszik?
A töréstesztet háromféle ütközést szimulálva végzik. A frontális karambolt úgy modellezik, hogy 40 mérföldes (kb. 64 kilométeres) óránkénti sebességgel vezetik neki az autót egy deformálódó korlátnak úgy, hogy az autó orrának 40 százalékát fedi az akadály a vezető oldalán.
A hátoldali ütközések tesztelésekor 20 mérföldes (kb. 32 kilométeres) óránkénti sebességgel az álló autó hátuljába hajtanak, ezzel vizsgálva többek között az ülések és a fejtámlák hatékonyságát.
Az EuroNCAP legutóbb 2003-ban tesztelte a Saab 9-3-at, akkor utasvédelemre öt csillagot kapott az autó, ám a gyalogossal való ütközésre a négyből csupán egyetlen csillagot érdemelt.
A Saab egyébként kínosan ügyel az utasok védelmére, amelyet többek között a gondosan megtervezett oldalirányú ütközésvédelemmel ér el. A Saab vezette be elsőként a ráfutásos balesetekben keletkező nyak- és gerincsérülések enyhítését szolgáló, az utasok fejével elmozduló fejtámlát.
Az IIHS a Highway Loss Data Institute (HLDI) nevű szervezettel karöltve végzi munkáját. A két cég nonprofit együttműködésében a HLDI a közúti balesetek biztosítási adatait feldolgozva méri az egyes típusok költséghatásait. Korábbi tanulmányok szerint Amerikában 2001 és 2003 között a Saab-tulajdonosok képezték biztosítási kockázat és költség szempontjából a legbiztonságosabb csoportot.