A hagyományoknak megfelelően a spanyolországi Jerez de la Frontera versenypálya ad otthont az idény első gyorsaságimotoros futamának, amely ebben az évben március 26-ára esik. Az 1986-ban épített, 4423 méter hosszú pálya sok versenyző kedvence, ugyanis a rövid egyeneseinek és rafinált (szám szerint 13) kanyarjainak köszönhetően meglehetősen technikásnak számít, így rengeteg múlik - a tökéletesen beállított futóművön túl - a pilóták bátorságán. Persze az sem elhanyagolható szempont, hogy a Spanyol Nagydíjra mindig rekordszámú nézősereg érkezik, idén nem kevesebb mint 200 ezer nézőt várnak a szervezők.
A tavalyi nyitófutamot Valentino Rossi (Yamaha) nyerte a királykategóriában meglehetősen nagy visszhangot kiváltva, ugyanis az olasz klasszis az utolsó körben összeütközött az élen haladó spanyol Sete Gibernauval, aki emiatt a sóderágyban kötött ki, és "csak" a második helyre tudott beevickélni. Ha Rossi idén is megismétli a tavalyi mutatványát, akkor ez lesz a hetedik győzelme Jerezben, amelyek közül ötöt a királykategóriában ért el, így megdőlhet az ausztrál Mick Doohan rekordja, aki négyszer diadalmaskodott a MotoGP kategóriában.
Rossinak persze most sem lesz könnyű dolga, ugyanis azon túl, hogy rengeteg új és sikerre éhes fiatal versenyző érkezett, a legutóbbi jerezi teszten komoly problémát okozott neki és csapattársának, az amerikai Colin Edwardsnak a pattogó futómű, ám ettől függetlenül optimista. A trónkövetelők közül a tavalyi év végére megtáltosodó olasz Marco Melandrit kell kiemelni elsőként, aki új színekben és főszponzorral, de változatlanul Hondával vág neki az idei szezonnak. Szintén a hondások táborát erősíti a tavalyi 250-es világbajnok, Dani Pedrosa is, aki remekül elboldogul az ezres géposztályban, ráadásul a nyitómeccsen még a hazai pálya előnyeit is élvezi.
A MotoGP kategóriában debütáló ifjú titánok sorát két ausztrállal kell folytatni: a Suzukihoz igazolt Chris Vermeulent a Superbike-vb-ről sikerült átcsábítani, míg a hondás Casey Stoner szintén a 250-es kategóriából érkezett. A soron következő két úriember viszont már egyáltalán nem számít új darabnak, ám jó eséllyel közülük kerül majd ki a vasárnapi futam győztese, ugyanis a legutolsó teszten megállíthatatlanok voltak: Sete Gibernau és Loris Capirossi idén már egy csapatban eveznek (Ducati) és optimistán várhatják a rajtot, mivel az olasz motorgyár mérnökei szemmel láthatóan megtalálták a tökéletes beállítás a jerezi pályára. Kérdés azonban, hogy mindez hogyan fog majd működni versenykörülmények között, egy Valentino Rossival a hátsó keréken...
És végül néhány szó azokról a nagy nevekről, akik idén kiszorultak a MotoGP kategóriából: szegény jó öreg Max Biaggi a Hondával való szakítás után idén pihen és könyvet ír, de a reményei szerint jövőre visszatér. A brazil Alex Baross sem fog idén feltűnni a futamokon, ugyanis 2006-tól már a Superbike-vb mezőnyét erősíti, akárcsak az olasz Roberto Rolfo, aki tavaly még egy Ducatit kergetett a MotoGP futamain. A kiesők sorsára nem csupán néhány versenyző, de egy egész csapat is jutott, a hondás Pons összeállítás - a főszponzor kivonulása miatt - negyedszázados részvétel után kénytelen búcsúzni a sorozattól.