Megmondom őszintén, a Suzuki Vitara (1989-től) vagy Grand Vitara (1998-tól) régebben számomra kvázi nem létezett. Azaz tudtam, hogy van, és ennyi. Eléggé, hogy finoman fogalmazzak, semmilyen dobozforma, bár állítólag jó kis terepképességek, meg olcsó fenntarthatóság, egyszerű kezelhetőség is jellemezte. Aztán nem is olyan rég megújult, s a mindent ütő Swift farvizén magyar vizekre is beevezett. Na ja, nem lehet minden Suzuki a miénk - a Vitara sosem volt az, ezután sem lesz. Japán autó ő a márka, a dizájn felfrissülését tökéletesen reprezentálandó, hogy ideje másképp gondolni a Suzukira, hogy suzukisnak lenni nem egyenlő egy lesajnált, csóringer, szürke, persze racionálisan szürke állampolgári léttel.
Szóval Grand Vitara. Újhullámos, divatos. Szabadidőautó a javából. Összkerékhajtással. Terepre is. Hisz' az Ignis meg a Liana, de az SX4 4WD-rendszere sem arról szól, hogy bármilyen körülmények közepette toljuk csak bátran, homokban, sárban, bakhátakon át, hóban, akárhol. Viszont a Grand Vitara modern ruhája alatt kőkemény technika rejtőzik, de már maga az öltözék is olyan, hogy az ember gyermeke nem bűnbűnóan csapat vele az erdő mélyén.
Mielőtt azonban rátérnénk a karosszériára ésatöbbire, vegyük szemügyre a vetélytársakat, vannak szép számmal. Hogy azt mondja Honda CR-V, Nissan X-Trail, Toyota RAV4 - és ők csak a honfitársak. Plusz a Subaru Forester és a Mitsubishi Outlander is felhozható, de, hogy még Ázsiánál maradjunk, akad egy Hyundai Tucson és egy Kia Sportage is. Mindezzel együtt tán nem túlzás azt kijelenteni, hogy a Grand Vitara kiváltképp házon belül meccselhet a vásárlók kegyeiért - az SX4-gyel. Napokon belül a legújabb Suzukiról is olvashatják tesztünket.
Egyébként pedig had' osszam meg az olvasóval azt az élményemet, hogy éppen mentem az egyik autóért a Suzuki Plusz márkakereskedésbe, amikor is kiderült, hogy egy kedves ügyfél kipróbálná a kocsit. Persze, beülök én is, kíváncsi vagyok, mit szól hozzá. Harmincas éveiben járó családapa, Volkswagen Passatja van (volt?), cserélne, és érdekli a Grand Vitara. Nos, a rövid kör alatt az illető az autó méretével, minőségével, kül- és belsejével, vezethetőségével abszolút meg van elégedve, a benzinmotort találja kicsit nem beleillőnek. Valószínűleg dízellel kéne, így a következtetés, majd még szóba kerül az árkülönbözet - hát igen, a legfontosabb. Lássuk is, mennyi az annyi.
Képek a háromajtós Grand Vitaráról > Autósmozi
A Suzuki Grand Vitara kétféle benzinessel és egy dízelmotorral kapható, kétféle karosszériával. A belépő változat az 1.6-os, 3 ajtós 4 690 000 forintért. Közel ugyanennyi az SX4 1.6 GS 4WD (4 550 000 Ft)... A JA felszereltség nem tartalmaz központi zárat, automata légkondit, kormányról vezérelhető 4 hangszórós cédés hifit, ülésfűtést, ködlámpát, színrefújt, elektromosan állítható és fűthető tükröket, tetősínt, alukereket, függönylégzsákot elöl. Mint a JX-A a maga 5 290 000 forintjos cédulájával.
Képek az ötajtós, benzines Grand Vitaráról > Autósmozi
Tényleg nagy, 5 ajtós Grand Vitarába 5 690 000 forinttól huppanhatunk. Az alap JL-A csomag kábé hasonlóképp viszonyul a JLX-A-hoz, mint a 3 ajtósnál, csak itt nem 600, hanem 700 ezer az árkülönbség. Aztán van még egy szint, a JLX-AL 7 090 000-től, ebben már kulcsnélküli az indítás, tempomatos, multi- bőrkormányos, 6 hangszórós cédés hifis, navigációs, bőrüléses, xenonlámpás, 17-es alukerekes, közel fullos (még ebbe is csak rendelhető az ESP). A négysebességes automata váltó felára 250 ezer forint. Egy automatás, ESP-s Grand Vitara 7 449 000 (+ 75 ezer a metálfényért). A dízel pedig alapból 7 190 000 forint, menetstabilizálósan, kézi váltóval, mindennel 8 millió.
Képek az ötajtós, dízel Grand Vitaráról > Autósmozi
Hát így. Nem olcsó, nem fognak érte tülekedni a népek, de aki ilyen típusú kocsit keres, annak bizony megérheti. Hogy ez a lényeg, fölösleges tovább olvasni? Tán nem, mert a következő oldalon egymás után foglalkozunk a különböző verziókkal - csak automata váltóval nem vezettük a Grand Vitarát. És még műszaki adatok is várják, hogy átböngésszék őket.