A szigorítás ötletét először Stavros Dimas, az Európai Bizottság környezetügyi főbiztosa vetette föl tavasszal, mivel környezetvédők aggódtak a hosszú utakat nagy sebességgel megtevő autók jelentős szén-dioxid-kibocsátása miatt, de az ötlet akkor a német lakosság tiltakozása miatt lekerült a napirendről. Most Merkel pártjának néhány tagja adott hangot adott azon véleményének, hogy hasznos lenne a legfelsőbb sebességhatárt 130 km/órában megállapítani, de ezeket a kancellár most elutasította.
A korlátozás lehetőségének kizárása után Merkel kifejtette, hogy szerinte a levegőbe kibocsátott szén-dioxid visszaszorításának sokkal hasznosabb módja lenne, ha sikerülne megszűntetni a német autópályákon oly gyakori dugókat. Ezek legtöbbször a lassan haladó járművek miatt alakulnak ki és legalább annyi, ha nem több kárt okoznak, mint egy nagy sebességgel haladó jármű - folytatta. Ez az indoklás bizonyára tetszik az autópályán száguldani szerető autósoknak.