A legnagyobb Toyota Európában, és büszke is erre
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Toyota olyannyira bízik az 53 éve sikert sikerre halmozó Land Cruiser típusnévben, hogy új óriásterepjáróját csak Toyota Land Cruiser V8-ként lehet majd kapni Európában, pedig a tengerentúlon Lexus LX néven is be fogják vezetni. Ennek az autónak már nem a Nissan Pathfinderrel vagy a Mitsubishi Pajeróval kell megküzdenie - azt meghagyja a kínálatban maradó, kisebb Land Cruisernek -, hanem az európai prémiumgyártók óriás szabadidő-autóival, mint amilyen a Mercedes GL, a Volkswagen Touareg vagy az Audi Q7. Velük szemben talán szerencsésebb lett volna a jobban csengő Lexus márkanév, de aki valódi terepjárót akar luxusfelszereltségű utastérrel, az a legjobb helyen mégiscsak a Toyotánál kopogtathat 2008 februárjától.
Miért mondom ezt? A japánok nem voltak hajlandóak kompromisszumokat kötni a terepjáró-képességet illetően, és a konkurenciától eltérően nem tértek át az önhordó karosszériára, hanem maradtak a terepen sokkal előnyösebb alvázas kialakításnál. Ha ugyanis alvázra csavarozzák a karosszériát, sokkal ellenállóbb lesz a csavarodással szemben, a rugóutak hosszabbak lehetnek, és a létraalváz még egy esetleges ütközés energiájának nagy részét is elnyeli. Az új modellt egyébként az összes kontinensen fogják árusítani, ezért a Toyota biztosra ment, 1500 mérnök ötévnyi munkájával fejlesztette ki a Land Cruiser V8-ast, ami egy átlagos modell fejlesztésére szánt mérnök- és időmennyiség kétszeresét jelenti.
Kevés luxus-SUV veszi fel a versenyt terepen a Land Cruiserrel
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Land Cruiser V8 megjelenése hatásos, bár nem annyira a rafinált formai megoldásaival, mintsem gigantikus méreteivel nyűgözi le a bámészkodókat. Hossza csak öt centivel rövidebb öt méternél, magassága kilenc, szélessége három centi híján eléri a két métert. Divatosnak nehéz lenne nevezni a dizájnt, sokkal inkább az időtálló szó lenne a megfelelő rá. Szemből nézve bizonyos szögekből kifejezetten kellemes látványt nyújt, de aztán kissé kifogytak a tervezők az ihletből, oldalról átlagos dobozforma, hátulról pedig kiköpött Volkswagen Touareg. Jobban jár az ember, ha nem kívülről nézi, hanem beleül, mert az utastér olyan igényes, akár egy Lexusban. Már a beszállás is a luxusmárkát idézi, az elektromosan állítható kormánykerék illedelmesen felemelkedik, hogy megkönnyítse a műveletet, de mindez mit sem érne, ha nem lenne a fellépő és kapaszkodó az A oszlopon (még a vezetőoldalon is), mert az ülések igen magasan vannak.
A műszerfal vízszintes tagolása segít felmérni, terepen mennyire dől meg az autó
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Minimális az első fotelek oldaltartása, de olyannyira kényelmesre sikeredtek, hogy ha épp nem én vezettem a menetpróbán, negyed óra elteltével mindig az álom kerülgetett. A Land Cruiser V8 kapható lesz öt- és hétüléses változatban is, a leghátsó sor használhatóságát növeli, hogy a második sor ülőpadja sínen csúsztatható, ha nagyobb lábtérre van szükség. Bent körülnézve elégedetten konstatáljuk, hogy az anyagokat nem a Toyota, hanem a Lexus polcairól emelték le, ahová csak nyúlunk, jó tapintású, igényes matériákkal találkozunk, még a sötét tónusú, matt fabetétet is ízlésesen, kis mennyiségben használták. Feltűnő, hogy a legfontosabb funkciókat vezérlő gombok nagyon nagyok, a kilincsnél sem láttam még nagyobbat életemben, de erre azért van szükség, hogy kétujjas kesztyűben is lehessen használni őket.
A műszerfal tetején egy óriási érintőképernyő trónol, amin keresztül a hazánkat is ismerő navigáció, a klíma és még számtalan eszköz beállításait variálhatjuk, csakúgy, mint a Lexusokban. Teljesen új fejlesztésű a légkondicionáló, már négyzónás, levegőjét pedig nem kevesebb mint 28 darab légbeömlőn keresztül fújja az utastérbe. Indítógombbal lehet életre kelteni a motort, alatta a felező forgókapcsolója helyezkedik el. A középső differenciálzárat és a menetstabilizálót a kormánytól jobbra lehet kikapcsolni, a volántól balra pedig az RSCA OFF feliratú gomb található, ami kikapcsolja az övfeszítőket és az oldallégzsákokat, de ezt csak durva terepen érdemes használni.
A harmadik sor üléseit nem lehet kiszedni, de felhajtva nem foglalnak sok helyet
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az új Land Cruser Magyarországon kizárólag a vadonatúj fejlesztésű, 4,5 literes D-4D erőforrással lesz kapható, ami a Toyota első V8-as dízelmotorja. Lélegeztetését két, kis tehetetlenségű turbófeltöltő végzi, ráadásul a második generációs közös-nyomócsöves befecskendezést is megkapta, teljesítménye így eléri a 286 lóerőt. Még lenyűgözőbb adat azonban a 650 Nm-es nyomaték, ráadásul ez a leggyakrabban használt tartományban, 1600 és 2800-as fordulatszám között teljes egészében rendelkezésre áll. Beindításkor még hallani valamit dízel mivoltából, de amint bemelegedett, már csak a V8-as surrogást lehet hallani, ami autóbarátoknak az egyik legkedvesebb muzsika. Kizárólag hatfokozatú automatikus váltóval vásárolható meg a dízel, a vajpuhán kapcsolgató szerkezetet kézzel is vezérelhetjük, természetesen ha rossz fokozatot választunk, az elektronika felülbírálja döntésünket. Mind a 286 ló erejét sajnos nem volt alkalmunk megtapasztalni, mert egy apró adminisztratív hiba folytán a menetpróbán csak a 235 lóerősre butított ukrán piacos változatokat vezethettük, de az öngyújtós V8-as még így sem okozott csalódást, ereje minden körülmények között elégnek bizonyult.
Bivalyerős, és finoman jár az új V8-as szuperdízel
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Hazánkban nem lesz kapható a még finomabb járású, 288 lóerős benzines V8-as, de talán nem is baj, mert csak a működési kultúrája jobb hangyányival a dízelénél, egyébként lassabb vele az autó, a fogyasztása pedig másfélszeres a dízelhez képest. Sajnos csak a benzineshez adja a Toyota az új fejlesztésű kúszónyomaték-vezérlőt, ami tulajdonképpen egy terepre kifejlesztett tempomat, három állással, ami az 1, 3, és 5 km/órás sebesség tartását jelenti. Az okos szerkezet hegynek fel és le is működik, így a dízelmotoros verziók lejmenet-vezérlését (DAC) is kiváltja. Profi terepjáró-versenyzők pedálkezelését vették alapul a vezérlőszoftver megírásánál, de a vezető ebből csak annyit érzékel, hogy a Land Cruiser rendületlenül halad a legkeményebb terepen is, neki pedig csak kormányoznia kell. A videón látható falmászás és ereszkedés közben a kúszónyomaték-szabályzó folyamatosan dolgozott, a belső kamerás felvételen hallható fékropogás is ennek tudható be. Szerencsére a többi elektronikai segédeszköz, mint az útburkolat minőségéhez igazodó blokkolásgátló, a hegymeneti elindulássegítő, és a hátsó tengelyen ható elektronikus differenciálzár már a dízelben is benne van.