Jordániában 2005-ben rendeztek kandidáló versenyt; mostanra érett be az akkori munka gyümölcse
Argentína után Jordánia következik a rali világbajnokság sorozatában: az ország új helyszín a WRC-ben, ennek megfelelően egész Jordánia hetek óta a verseny lázában ég. A napilapok egész oldalas hirdetéseket közölnek minden számban, a helyi TV képernyőjén a rali logója látható egy ideje, a szervezők pedig félmillió matricát gyártottak és osztottak szét, melyeket sikké vált az autókra kitenni.
A versenyt a lehető legmagasabb szintről támogatják: a jordán királyi családban hagyományai vannak a rali szeretetének. Abban is nagy szerepük volt, hogy az ország pályázott a vb futam megrendezésére (tízmillió dollárral támogatták projektet), előreláthatólag a szervizparkban is megfordulnak majd, sőt, még Rania királynő is ellátogat majd a versenyre. Jordánia egyébként az arab világon belül is érdekes hely, nyitott a nyugati világ felé, lehet alkoholt kapni, és lüktető éjszakai élet jellemzi a fővárost.
Különleges a verseny helyszíne is, és nemcsak a rengeteg homok miatt. A szervizpark a Holt-tenger partján lesz, több mint 400 méter "mélyen" - a Föld legmélyebben fekvő pontján -, de lesz olyan gyorsasági is, amely 600 méter tengerszint feletti magasságon kanyarog. Több történelmi tájon is átszáguld majd a mezőny, a bibliai helyszíneken kívül a hivatalosan is a világ hét csodája közé tartozó, rózsaszínes kőépítményeiről híres Petra romvárosát is érinti az útvonal. A hétvégre 40 fok körüli hőmérséklet várható, az eső szinte kizárt.
A közel-keleti országban áll először áll a nyilvánosság elé szexbotrányának kirobbanása óta az FIA első embere, Max Mosley. (Egy brit bulvárlap buktatta le sportvezetőt, aki a felvételek tanúsága szerint egyszerre öt kéjhölggyel folytatott többórás szado-mazo partit.) Az eset kipattanása óta különböző vélemények láttak napvilágot azzal kapcsolatban, hogy le kell-e mondania Mosley-nak, vagy sem; Jordániában talán ez is eldől majd.
Az uralkodó család elkötelezett híve a ralinak, itt éppen David Richards-szal, a Subaru csapatfőnökével figyelik a rajtot
A nevezési lista 55 egységet számlál, 27 országból, 16 WRC és 16 S1600-as duó áll rajthoz. A gyári csapatok a szokásos felállásban képviseltetik magukat, a BP-Fordnál a versenyt korábban nyerő Al-Quassimi, a Stobart Fordnál Matthew Wilson a harmadik számú pilóta. Indul még két C4 WRC, az egyiket Rautenbach, a másikat az észt Aava kormányozza majd. Az utolsó pillanatban történt egy helycsere is a Munchi's Fordnál, Perez Compancnak halaszthatatlan üzleti ügyei miatt vissza kellett utaznia Argentínába, helyette Barry Clark (a tavalyi Fiesta Trophy nyertese, egyébként pedig az egyik szerelő a csapatnál) kapott lehetőséget. A 25 éves skót így kommentálta szerencséjét:
- A reptéren voltam, mikor Malcolm Wilson csapatvezető felhívott, hogy hozzam magammal a licencemet, a sisakomat és a tűzálló ruhámat, mert én fogok indulni Luis helyett. Először el sem hittem a dolgot, elmondhatatlanul boldog vagyok. Amúgy, ha nem így alakult volna, akkor a szervizparkban a kocsi jobb hátuljának szerelése lett volna a dolgom.
Van tíz helyi nevező is, többnyire N-es Mitsubishikkel és Subarukkal. Köztük található a mezőny egyik színfoltja, Abir Batikhi, aki nevezetesen hölgy, és egy Imprezával próbálja majd lehagyni a férfiakat.
Sebastien Loeb 40. győzelmére hajt, bár ő indul elsőként a gyorsaságikon, így rá hárul "takarító" szerepe. Csapattársa, Sordo abból profitálhat, hogy tavaly már indult Jordániában egy versenyen. Hozzá hasonlóan ott volt Petter Solberg is, aki idén egyelőre csak másodhegedűs a Subarunál, Atkinson rendre gyorsabb nála. A fordosok háza táján sok a fiatal, akik örülnek az új helyszínnek, hiszen így nincsenek akkora hátrányban a tapasztaltabbakkal szemben, mint a többi versenyen. A Suzuki csapat új - a megbízhatóságot növelő - fejlesztésekkel érkezett, s nagyon reménykednek a végre sikeres szereplésben - szó ami szó, ez igazán rájuk férne már.
A J-WRC kategóriában egy verseny után teljesen nyílt még minden, a kérdés az, hogy a Mexikóban győző Ogier - aki a francia szövetség, és a Citroën támogatását is élvezi - továbbra is leggyorsabb lesz-e.
A bukmékereknél toronymagasan Loeb a favorit, a második helyre majdnem azonos eséllyel várják Hirvonent, Latvalát és Petter Solberget.
A világbajnokság állása egyéniben:
1. | Loeb/Elena | Citroën | 30 |
2. | Hirvonen/Lehtinen | Ford | 25 |
3. | Atkinson/Prevot | Subaru | 22 |
4. | Latvala/Antilla | Ford | 16 |
5. | Galli/Bernacchini | Ford | 11 |
6. | P. Solberg/Mills | Subaru | 9 |
7. | Sordo/Marti | Citroën | 9 |
8. | Duval/Chevailler | Ford | 5 |
1. | BP Ford Abu Dhabi WRT | 44 |
2. | Citroën Total WRT | 41 |
3. | Subaru WRT | 33 |
4. | Stobart VK M-Sport Ford WRT | 22 |
5. | Munchi's Ford WRT | 10 |
6. | Suzuki WRT | 6 |
1. | Ogier/Ingrassia | Citroën | 10 |
2. | Mölder/Miclotte | Suzuki | 8 |
3. | Kosciuszko/Szczepaniak | Suzuki | 6 |
4. | Burkart/Koelbach | Citroën | 5 |
5. | Sandell/Axelsson | Renault | 4 |
6. | Gallagher/Morrissey | Citroën | 3 |
7. | Prokop/Tomanek | Citroën | 2 |
8. | Fanari/Bosi | Citroën | 1 |