A csütörtökön közzétett eredmények szerint az olasz és japán autógyártó éppen csak elmarad a kilométerenként 130 grammos kibocsátást előíró uniós céltól: a Fiat 131, a Toyota 132 grammot teljesített 2009-ben. A német márkák valamivel gyengébben szerepeltek: a BMW 151, a Volkswagen 153, a Daimlerhez tartozó Mercedes-Benz 167 grammot ért el.
Az autógyártók 2008-ban sikeresen lobbiztak a határidő 2012-ről 2015-re való elhalasztásáért, cserébe vállalták, hogy 2020-ra 95 g/km-re csökkentik flottájuk átlagos karbonkibocsátását.
A jelentés szerint minden rendelkezésre álló bizonyíték arra mutat, hogy az autógyártók Európában a CO2-előírás nagyon jelentős túlteljesítése felé haladnak, így valószínűleg évekkel korábban elérik majd a 2015-re kitűzött célértéket. A 14 legnagyobb autógyártó adataiból arra lehet következtetni, hogy az egész európai autópiac eladásokkal súlyozott átlagos CO2/km kibocsátása rekordmértékben, 5,1 százalékkal csökkent 2009-ben az egy évvel korábbi szinthez.
Az Európai Unió területén 2009-ben eladott autók átlagos kilométerenkénti CO2-kibocsátása 145,7 gramm volt, 11 százalékkal több a 2015-re kitűzött célértéknél. A szerzők szerint a kibocsátás csökkenésében szerepe lehetett annak, hogy a pénzügyi válság és az állami támogatási rendszerek miatt a kereslet az olcsóbb, jellemzően kisebb és kevésbé szennyező autók irányába tolódott el, úgy vélik azonban, hogy az emisszió zsugorodásának legalább a fele technológiai fejlesztésekből származik.
A jelentés szerint egy liter benzin felhasználása körülbelül 2,34 kilogramm, egy liter dízelolajé pedig mintegy 2,62 kilogramm szén-dioxid-kibocsátáshoz vezet. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) becslései szerint az autók a teljes uniós szén-dioxid-kibocsátás mintegy 14 százalékáért felelősek.
Az Európai Parlament ebben a hónapban dönt a szabályozás kisteherautókra való kiterjesztéséről, ezt azonban még az egyes kormányoknak is jóvá kell hagyniuk, mielőtt életbe lépne.