Amszterdam egyik legújabb koncerttermében, a Ziggo Dome-ban volt a bemutató, közvetlenül az Ajax-stadion mellett
(Kattintson a képre, galéria nyílik!)
Alan Mulally, a Ford vezérigazgatója és szinte a teljes felső vezetés is részt vett a Ford grandiózus méretű "Go Further" (menj messzebbre) bemutatóján, ezzel is hangsúlyozva, mennyire fontos piac számukra az öreg kontinens. Mulally, aki korábban a szeptember 11-i tragédia után a csőd szélére került Boeinget is megmentette, hat éve vette át a Ford irányítását. 2008-ban a csőd szélére került a Ford is, de aztán ez lett az egyetlen a nagy hármasból (GM, Chrysler, Ford), amely állami kölcsön nélkül állt talpra.
A 67 éves Mulally vezette ki a Fordot a válságból a One Ford stratégiával
Mulally válságkezelése abból állt, hogy eladták a veszteséges prémiummárkákat (Volvo, Jaguar, Land Rover, Aston Martin), és azt találták ki, hogy olyan világautókat fog árulni, amelyek 60-70 százalékban közös alkatrészeket tartalmaznak, és a világ bármely piacán helyt állnak. Ez a One Ford stratégia, a legjobb példa rá a Focus, amely immár hivatalosan is a világ legnépszerűbb autója, csak az idén több mint félmillió fogyott belőle. Mióta Mulally vezeti a céget, a Ford-részvények árfolyama a háromszorosára nőtt, a modellek számát 97-ről 20-ra csökkentették, a legyártott mennyiség 80 százaléka csak öt padlólemezt használ. A gyártó most jutott abba a fázisba Mulally szerint, hogy a túlélés helyett már a növekedésre koncentrálhatnak.
J Mays, a Ford globális dizájnigazgatója magyarázza a Mondeo merész formáit
Jelenleg a Ford legnagyobb problémája, hogy az márka eladásainak több mint a negyedéért felelős európai részleg az idén várhatóan egymilliárd dollár veszteséget termel, pedig az utóbbi nyolc évből hatban nyereséges volt. A cégnél az előremenekülésben hisznek, rengeteg új modell fognak bemutatni az öreg kontinensen, csak a következő öt évben 15 világautót. Ma még az európai kínálatnak csak 43 százaléka épül globális padlólemezre, öt év múlva ez a szám már 71 százalék lesz. Az újdonságok közül a legérdekesebb a 2014-es Mustang, amelyet Európában is fognak értékesíteni benzines turbómotorokkal és független hátsó felfüggesztéssel. Nálunk azonban a Figo is érdeklődésre tarthat majd számot, ugyanis az olcsó indiai modell következő generációjával fűt majd be a Dacia Logannak a Ford Európában 2015 után valamikor. Lássuk a további újdonságokat:
Személyautók
Fiesta
A frissített Fiesta is megkapta az új egyenhűtőmaszkot, ami az Aston Martinokéra hasonlít
Európa legnagyobb darabszámban fogyó kisautójának ráncfelvarrásáról már korábban beszámoltunk egy hírben, de most még többet megtudhattunk róla. Az új, idén ősztől megvásárolható változatot könnyű a régitől megkülönböztetni, mert olyan hűtőmaszkot kapott, amit egy Aston Martin is megirigyelne. Egyébként a jövőben ez a trapéz alakú hűtőmaszk minden Fordon megjelenik majd, a márka formanyelvének szerves részévé válik. A belső térben jobb anyagokat használnak, aki megrendeli az új, Sony navigációt és hifit, annak a zavaros kezelhetőségű, mobiltelefonok által inspirált rádiógombokkal sem kell többet bajlódnia. Rendelhető lesz a fejlett hangvezérlésű SYNC fedélzeti kapcsolati rendszer, az Aktív City Stop városi koccanásgátló és az Európában most debütáló MyKey rendszer is (részletek a keretes anyagban az oldal alján.)
A 182 lóerős Fiesta ST 32 lóerővel erősebb a régi ST-nél, és 20 százalékkal takarékosabb
A korábbi négyfokozatút hatfokozatú automatikus váltó váltja, ami 10 százalékkal csökkenti a fogyasztást. Újdonságok érkeznek a motorkínálatba is, megjelenik az egyliteres, háromhengeres benzinmotor, rögtön négyféle (65, 80, 100, 125 lóerő) teljesítménnyel, a két gyengébbikben turbófeltöltő nélkül. Elkészítettek egy új, 1,5 literes, 75 lóerős dízelt is, de az 1,6-os is a kínálatban marad. Az összes változaton komfortosabbra hangolták a futóművet, de állítólag a jó vezethetőség sem csorbult. Végre bemutatták a régen várt ST sportváltozatot is, amelybe 1,6 literes, 182 lóerős turbómotor kerül. Az elektronikus differenciálzárral és Recaro ülésekkel felvértezett méregzsák 6,9 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 km/órára.
Mondeo
A Mondeo Fusion néven pár hónapja már kapható Észak-Amerikában, kissé más motorkínálattal
Ugyan a Mondeo Ford Fusion néven Észak-Amerikában már hónapok óta kapható, az európai változatnak Amszterdamban volt a világpremierje. Rögtön háromféle karosszéria-változatban (négy- és ötajtós, kombi) is láthattuk a középkategóriás autót, ezek közül az utóbbi kettő csak Európában lesz kapható. Külsőre semmi különbség nincs a Fusion és a Mondeo között, már az előbbi bemutatóján is csodálkoztunk, hogy mennyire merész és sportos orr-részt rajzoltak a középvezetők kedvelt cégautójának. Hátulról viszont alig változott a forma a kifutó generációhoz képest, de ez ne tévesszen meg senkit, az új Mondeo a Ford vadonatúj, moduláris, kompakt-középkategóriás padlólemezén nyugszik.
Ez a két karosszériaváltozat csak Európában lesz kapható
A kocsi tömegéből nem faragtak le, a hossza két centivel bővült (487 cm), a szélesség és a magasság viszont közel három centimétert csökkent, a tengelytáv változatlan. Beülve nem tűnt nagyobbnak a jelenleginél, de ez nem probléma, mert a mostaniban táncolni is lehet, viszont nem is kisebb. Még a fejtér sem csökkent, mert az ülések is mélyebbre kerültek, a kilátás pedig javult a karcsúbb A-oszlopok által.
Hátulról nehéz megkülönböztetni a jelenlegi generációtól az öblös csomagterű új kombit
A legnagyobb sokkot az jelentette, hogy Európában megjelenik a motorpalettáján az egyliteres EcoBoost turbómotor az 1,6-os szívómotor helyett, szerencsére legalább csak az erősebb, 125 lóerős változatában. Lesznek persze dízelek 1,5 és 2,0 literes méretben, és megjelenik a hibrid változat is lítiumion akkumulátorral, Atkinson-ciklusú kétliteres benzinmotorral és 187 lóerős rendszerteljesítménnyel (ennek negyedét a villanymotor adja). Később konnektorról tölthető változat is lesz belőle. Ez lesz az első Mondeo, amelybe összkerékhajtást is építenek dízelmotorral, de csak automata váltóval.
Minden Mondeóban széria lesz a SYNC hangfelismerő és az új fedélzeti menürendszer
Teljesen új hátsó futóművet terveztek a kocsinak, és a kormányzása is elektromos szervót kapott, de a sportos vezethetőség állítólag megmarad. Szériafelszereltség lesz a hanggal vezérelhető SYNC fedélzeti rendszer, de rendelhető lesz a még fejlettebb funkciókkal rendelkező MyFord Touch is 8 colos érintőképernyővel és öt eszköz számára wificsatlakozással. Európában elsőként ebben a kocsiban lesz felfúvódó övlégzsák a hátsó üléseken, az adaptív, teljesen LED-es fényszórók is újdonságnak számítanak a D-szegmensben. Az új Mondeo várhatóan csak 2013 végétől lesz megvásárolható (minőségi problémák késleltették a gyártás beindítását), a kombi pedig 2014-ben érkezhet meg a szalonokba.
A szabadidő-autókról és a haszonjárművekről a második oldalon olvashat. Kattintson tovább!