Mi ez és mi az újdonság benne?
Gulyás kolléga a Qashqai horvátországi menetpróbája után azt írta, hogy a bemutatása óta hihetetlen sikereket elért autó leváltása olyan nehéz lehet a Nissannak, mintha a McDonald's-nak a Big Macet kéne pótolnia. Szerintem pont fordítva van: a Qashqai az elmúlt években olyan népszerű lett és annyi rajongót szerzett magának, hogy ez a generációváltás a világ legkönnyebb dolga volt. A Nissannak csak meg kellett tartania az eredeti koncepciót (terepjárós megjelenésű kompakt), ki kellett faragnia egy 2014-ben vállalható, divatos karosszériát, és a vezetők máris dörzsölhették a tenyerüket: a sikersztori folytatódik.
Lehet, hogy a formatervvel izzadtak kicsit a dizájnerek, elképzelhető, hogy volt néhány éjszakába nyúló míting minden részlegen, a Qashqai második generációja mégis könnyed rutinmunkának tűnik. A hasa még mindig magasan van, mutatósabb, mint az elődje, igényesebb a belseje, és még a vezethetősége is javult. Maradjunk annyiban, nem ez lesz az autó, amely miatt elfordulnak a vevők a Nissantól.
Műszaki tartalom
Újabban nem magától értetődő, hogy egy generációváltás az alapok lecserélésével is együtt jár, a második Qashqai azonban új padlólemezt is kapott. A Renault-Nissannak is van raktáron rugalmasan alakítható, több kategóriában bevethető padlólemeze, ezt kapta az új Qashqai. A platform hamarosan tizenegy Renault és három másik Nissan alá is bekerül.
Elődjénél öt centivel hosszabb, valamivel szélesebb és alacsonyabb az új Qashqai, formavilága emlékeztet ugyan néhány másik SUV-ra, de ez egész biztosan nem lesz a siker akadálya. Az innen-onnan ismerős részletek ellenére a végeredmény vonzó, az elődhöz képest kifejezetten nagy az előrelépés. Távolságtartó tempomaton kívül szinte minden fontos vezetéstámogató extra elérhető már a Qashqai-ban is, csak az a nagy kár, hogy az ütközésre figyelmeztető rendszer egyfelől túl érzékeny, parkoló autók - szerinte merész - kikerülésénél is csipog, másrészt végleg kikapcsolni sem lehet, suttyomban minden leállítás-indulás után újraaktiválja magát.
Milyen benne utazni?
Ergonómia és minőségérzet szempontjából ég és föld az előző meg az új Qashqai, rengeteget dolgoztak az utastéren a japánok. Az anyagok jobb minőségűek, igényesebbek a kapcsolók, még a műszerfal burkolata is habosított. A kabinban a legszőrösszívűbb kopogtatómániások sem találnak gyenge pontot, egyedül a világítás tűnik az előző évtizedek hagyatékának: a régimódi lámpa nagyon nem illik a modern összbenyomáshoz.
A hátsó lábtér átlagos, a fejtér pedig az alacsonyabb karosszéria ellenére is nőtt, persze csak attól, hogy az ülőlapok mélyebbre kerültek. Az ülés emiatt kevésbé támasztja a combot, de a jó hír, hogy pár száz kilométeres utat így is gond nélkül ki lehet bírni hátul. Az első ülések jól tartanak, széria pótkerék ide vagy oda, a 401 literes csomagtartónál viszont nagyobb rekeszt is ki lehetett volna alakítani. Felesleges bele a rekeszes megoldás is, ekkora magassággal maximum cigis kartonokat lehet csempészni. Az ajtók csapkodásával csak óvatosan, ha kicsit nagyobb az erő, trezorszerű puffanások helyett bádogos kongás hallható.
Milyen vezetni?
Az előző Qashqai nem nyújtott kiemelkedő vezetési élményt, és ugyan ilyesmit az újtól sem lehet várni, a futómű hangolása sokkal jobb lett, mint volt. A kifutó modell sok kritikát kapott amiatt, hogy gyors kanyarokban a vártnál is nagyobbakat billen, a többlengőkaros hátsó futómű ellenére is néha bizonytalannak érződött az autó. Ahhoz képest, hogy már csak csatolt lengőkar van hátul, ez az érzés a múlté, kanyarokban pontosabb, kiszámíthatóbb és kevésbé billegős lett a Qashqai.
Ezért cserébe a rugózás a korábbinál egy árnyalattal keményebb, de bőven tűréshatáron belül maradt, a Qashqai potenciális közönségének tetszeni fog. A szervokormány már a Qashqai-ban is elektromos, sok visszajelzést a komfort és sport mód sem ad, utóbbival azonban élvezetesebb az autó.
A Nissan nagy dobása, hogy nyugdíjba küldte az 1,6-os benzines szívómotort, a helyére egy kis, 1,2 literes turbómotor lépett. A japánok szerint van olyan jó ez a motor, hogy egyedül belőle álljon a benzines kínálat, annyiban pedig igazuk is van, hogy az 1,6-ost senki nem fogja visszasírni a próbaút után. A 115 lóerő és 190 Nm-es nyomaték akár kevésnek is tűnhet egy ekkora autóhoz, de nem az, hála a trükkös hangolásnak. Úgy kalibrálták a motort, hogy indulásnál és alacsony tempónál érződjön igazán erősnek (a Volkswagen 1.2 TSI-je például teljesen más karakterisztikájú), a zöldnél kilőve semmilyen hátrányt nem jelent az 1,2-es motor.
A hangolás a gyors felkapcsolgatásra alapoz, ha ez elmarad és erőből pörgetjük a motort, hajlamos elgyengülni. Normál autózás esetén szerencsére inkább kellemes, mint kellemetlen meglepetéseket tartogat az 1,2-es, és jóval olcsóbb, mint a dízelek. A hozzá kapcsolt hatfokozatú kézi váltó nem rossz, de nem is igazán jó: a váltási érzet kicsit karcos, a kar megvezetése főleg ötödik és hatodik fokozat között pontatlan. Az öt liter körüli gyári fogyasztási adat a valóságban nem elérhető, a nyolcliteres átlagra ugyanakkor magyarázat egy teljes, ötszemélyes terheléssel futott szegedi túra. Az tényleg nem várható egy kis turbómotortól, hogy autópálya-tempónál, telepakolva is takarékos legyen.
Mennyibe kerül?
A benzines Qashqai alapára 5,49 millió forint, az eggyel magasabb, többek között digitális klímát és néhány népszerű extrát kínáló Acenta felszereltségi szint ára 5,99 millió forint. A tesztautóban ezen felül ott volt a vezetéstámogató extrákat tartalmazó biztonsági csomag 170 ezerért, valamint a 7 colos színes kijelzőt, navigációt, tolatókamerát és bluetooth-kihangosítót tartalmazó Nissan Connect 350 ezerért.
Ez összesen 6,5 millió forint (metálfény plusz 130 ezer), ami ezért a tudásért, minőségérzetért, szabadidő-autós érzésért és magas üléspozícióért teljesen vállalható ár. A közvetlen riválisok hasonló felszereltséggel maximum egy-kétszázezer forinttal olcsóbbak, a Qashqai azonban vadonatúj modell, ennyivel bátran lehet többet kérni érte. Nagy kár, hogy +2 már nem készül belőle.
Műszaki adatok - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1197 cm³. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 85 kW (115 LE)/4500. Nyomaték: 190 Nm/2000. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.