Ha valaki az Egyesült Államokban a hetvenes-nyolcvanas években a puritán egyszerűségéről híres japán autóval járt, vagy szegény volt vagy diák, de semmiképpen sem olyan, aki a társadalmi-gazdasági „ranglétrán” magasra jutott. Európában nem voltak ennyire finnyásak az emberek, és az ázsiai autók presztízse is egy leheletnyit nagyobb volt, de a tehetősebbek nem a japán márkák közül válogattak. Részben ezek, részben elnyűhetetlenségük miatt (addig használták őket, amíg szét nem estek) nem maradt belőlük sok, amelyik megérte volna a tisztes öregkort.
A Corolla Club Hungary sem a veterán gyöngyszemek gyűjtőhelye, főleg a mai és az elmúlt két évtized példányai fordulnak meg itt. Ám akad néhány idősebb érdekesség is, például Berki Attila harmadik szériás Liftbackje 1979-ből, ami egyenesen Amerikából, Connecticut államból érkezett Magyarországra. Előző tulajdonosai egy, a tengerentúlról hazatérő idős házaspár voltak, akik még itthon is használták, majd néhány éve fájó szívvel eladták Attilának. Különlegessége, hogy még sohasem lakatolták, karambolos sem volt, egyetlen látható külső sérülése a koccanástól középen kissé elgörbült hátsó lökhárító.
Az eredeti barnáspiros fényezésre (talán még a kereskedésben) csillámos lakkot fújtak, ez ma már alaposan megkopott, de a rozsda sehol sem jött ki a lemezeken, ami nagy szó egy olyan autótól, amelyről köztudott volt, hogy harmatgyenge a korrózióvédelme. Valószínűleg egész életét garázsban töltötte, s emiatt nem vált az UV sugarak martalékává a fekete műanyagból készült műszerfal sem. Sajnos, a vezetőülés műbőrkárpitja több helyen kiszakadt, ez fejújításra vár, ugyanakkor egyéb hiba nincs se a szőnyegeken, se a műbőrön.
Számos külső és belső sajátosság utal az amerikai kivitelre. Ilyenek kasztnin jócskán túllógó krómozott, gumis végű lökhárítók, az első narancs-, hátsó vörös oldalsó menetjelzők és a tipikusan tengerentúli divat szerinti tetőcsomagtartó. Belül a mérföldet is mutató sebességmérőből, a spéci biztonsági övekből és a manuális klímaberendezésből következtethetünk az autó eredetére.
A Corolla család szedánból, kombiból, kétajtós kupéból és a Liftback-ből állt, ez utóbbi elnevezés háromajtós, ferdehátú kialakítást jelent. Mondhatjuk akár sportváltozatnak is, bár ahhoz nem elég acélos a motorja: a Toyota 1,6 literes, T2-es típusát építették be elöl hosszában, innen a hátsó kerekekhez megy mind a 88 lóerő és 91 Nm. Volt ennél izmosabb is belőle, de ezt, a C-t, az USA piac szigorú emissziós előírásai miatt lefojtották.
Az amerikai kivitelhez automataváltó is jár: háromfokozatú, és bizony nem valami intelligens szerkezet (ahogy az akkori automatáktól megszokhattuk): amint levesszük a gázról a lábunkat, rögvest leejti a fordulatot alapjáratra, s reakcióideje is alig rövidebb, mint Usian Bolt 100-as sprintvilágcsúcsa. A motor elég nagy zajjal dolgozik, szigetelésére láthatóan és hallhatóan nem sokat áldoztak.
A vezetőülésben jól el tud helyezkedni a hosszúlábú sofőr is, helyhiány nincs az első sorban. Az automata most éppen rakoncátlankodik, csak akkor kapcsol, ha már bemelegedett. A vékony karimás volánt álló helyzetben nehéz tekerni, a bicepszünk a szervo, menet közben nagy holtjátéka és érzéketlensége tűnik fel. A fék átlagos, a menetdinamika is, de a rugózás inkább a teherautókéhoz áll közelebb.
Egyenes jól viselkedik az úton, ám kanyarokban érezni: ha nagyobb tempót választanánk, nem örülne neki. A hátsókerékhajtás és a könnyed farcsúsztatás lehetősége miatt ezt a sorozatot ma a drifterek is szívesen választják, de kímélő veterános használatban nem érezni semmilyen hátrányát, hogy hátra megy a nyomaték. Megdöbbentő a kapcsolók precíz működése, az ajtók, a géptető és a csomagtérfedél leheletfinom záródása, s hogy a felújítatlan, 34 éves szerkezet minden része tökéletesen működik. Valószínűleg egykor éppen e tulajdonságaiért szerették meg a Corollát világszerte.
Műszaki adatok
Motor: soros, négyhengeres, hengerenkénti kétszelepes, folyadékhűtéses, négyütemű, acél blokkos OHV benzinmotor (2T-C), elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1588 cm3. Teljesítmény: 88 LE, 6000/perc fordulaton. Nyomaték: 91 Nm, 3800/perc fordulaton. Átlagfogyasztás (mért): 9-11 l/100 km. Erőátvitel: 3 fokozatú, bolygóműves automata sebességváltó, hátsókerék hajtás.