A magyar átlagbért kell egy új autóra költeni havonta
![forint](https://cdn.origo.hu/2023/12/AmgoOtKg0BH3IXKRgnIaHJxBT8nBf9QWVpd-OW9yLXA/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzBjMDNmY2Q0NjRmODQ3MzI5OTg3MDJlOTdlYWE3Njg1.webp)
Havi 150 ezer forintnál is többe kerülhet egy új, alsóközép-kategóriás autó fenntartása annak, aki parkolóhelyet bérel, casco-biztosítással rendelkezik, és éves szinten 10 ezer kilométernyit autózik – áll az Avalon CarSharing elemzésében.
A KSH adatai szerint nemzetgazdasági szinten az átlagos – családi kedvezmény nélkül számított – nettó havi kereset 154 100 forint volt 2014 első hét hónapjában. Az Avalon szerint sok magyar autótulajdonos fordít havi szinten ekkora összeget egy átlagos motorizáltságú és felszereltségű új alsóközép-kategóriás autó fenntartására úgy, hogy a felmerülő költségnek egy részével egyszerűen nem számol. Sokan nem veszik figyelembe például az új autók gyors értékvesztését, illetve olyan járulékos költségeket, mint a biztosítás és a parkolóhely.
Egy hatmillió forintos vételárú új autó két év használat és 20 ezer kilométer körüli futásteljesítmény után már csak négymillió forintot ér, így csak az amortizáció értéke meghaladja a havi 81 ezer forintot. Átlagos kötelező- és casco-díjjal (együtt évi 140 ezer forint), valamint gépjárműadóval (évi 19 ezer forint), havi 15 ezer forintos parkolási díjjal és éves autópálya-matricával számolva újabb havi 31 500 forint a kiadás. Ehhez hétliteres átlagfogyasztással, 400 forint/literes üzemanyagárral és évi tízezer kilométeres futásteljesítménnyel számolva jön még havi 22 400 forint, a kilométerenkénti 16 forintos átlagos szervizköltséggel kiegészítve jön ki a havi 150 033 forintos ráfordítás.