Botrányosan környezetszennyezők az Euro 6-os dízelautók
![kipufogó, emisszió](https://cdn.origo.hu/2023/12/zGq5MLrCIQzB3m7kc9dSpFABFI4xh8GKHp6iWqQ1ugI/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzE2Mjc2NTE3ZGEzZDQyYjg5MTZhYTAzN2VmZGI2MjIy.webp)
Hétköznapi körülmények között még a környezetbarátnak mondott Euro 6-os dízelautók sem képesek hozni a laborokban, nyugodt körülmények között mért emissziós értékeket, sőt két tanulmány szerint botrányosan környezetszennyezőnek számítanak.
A brit Sunday Times összesen 29 új Euro 6-os dízelautót tesztelt városi és országúti körülmények között, öt kivételével mindegyik túllépte az Euro 6-os normában meghatározott, nitrogén-oxidokra vonatkozó kibocsátási szintet. A BMW X3-as és az Opel Zafira esetében az engedélyezett határérték tízszeresét mérték.
A tanulmány megállapította többek között azt is, hogy a Mazda6 2,2 literes Skyactiv dízelmotorja átlagosan négyszeresen lépi túl a határértéket, lakott területen belüli emelkedős, fekvőrendőrös szakaszon azonban 12,6-szeres a határérték-túllépés mértéke.
Hasonló eredményre jutott egy németországi felmérés is, amelyben három modellt (Volkswagen CC, BMW 320d, Mazda6) vizsgáltak. A három autó együttes nitrogén-oxid-kibocsátása városon belül kilenc-, városon kívül nyolcszorosan lépte át a határértéket.
Ugyan a laboratóriumi mérések nem életszerűek, még öt évig kísértethetnek a kamu fogyasztási és emissziós adatok. Erről itt írtunk bővebben. Glattfelder Béla gazdaságszabályozásért felelős államtitkár szerint itthon is felmerült, hogy teljesítmény- helyett emissziós alapú legyen a gépjárműadóztatás, erről itt olvashat. A nitrogén-oxidok légzőszervi megbetegedéseket, a légutak nyálkahártyájának és a szem kötőhártyájának gyulladását okozhatják, illetve a vérerek kitágulását eredményezhetik.