Nincs abban semmi újdonság, hogy a dízel autók többe kerülnek, mint ugyanazon típus benzines változatai. Viszont az alacsonyabb fogyasztás és a - jó esetben - olcsóbb üzemanyag egy adott éves futásteljesítmény felett visszahozta a kifizetett felárat. Ez a pozitívum nemsokára végleg megszűnhet, legalábbis az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) előrejelzései szerint.
A gond abból adódik, hogy az új, valós körülményeket szimuláló mérési metódus bevezetése elég költséges lesz. A mostani tervek szerint jövő év elején megkezdhetik az új világszabvány szerinti próbaméréseket és valamikor 2017 második felében meglesznek az első eredmények.
Szigoróbban nézik a nitrogén-oxid-kibocsátást,
életszerűbbek lesznek a tesztek, a bevezetés után pedig, 2020 környékén jön az újabb kihívás: az Euro-7 norma vasszigort hozhat.
Nem véletlen, hogy a gyártók szeretnék elérni az Európai Unió illetékeseinél, hogy a mérések szigorítása és az új határértékek bevezetése fokozatosan történjen. Ellenkező esetben a gyártók fejlesztési és gyártási költségei ugrásszerűen megnövekednek, ezt pedig a vásárlók is érezni fogják az új autók árában. Így a kisebb kategóriákban mind kevésbé lesznek a benzinesek valós alternatívái.
Csakhogy: ha csökkennek a dízel autók eladásai, akkor veszélybe kerülnek a CO2 kibocsátási tervek, márpedig a kvótákat túllépő gyártók bünetésekre számíthatnak. Magas áruk miatt ma még akkora volumenben nem tudnak elektromos vagy plug-in hibrideket eladni, hogy a teljes flottaemisszió átlaga csökkenhessen. Ehhez mindenekelőtt
nagyobb kapacitású és olcsóbb akkumlátorok kellenének.
Könnyen lehet, hogy bizonyos gyártók mégis visszafogják vagy akár megszüntetik a dízelek gyártását (a Mercedes már be is jelentette gázolajos személyautó programja törlését 2020-ban). A francia kormány már azt tervezi, hogy megszünteti az eddig járó állami támogatásokat és kedvezményeket.
Érdekes viszont, hogy míg újként drágulhatnak, használtként már most csökken a dízelmotoros autók ára. Amerikában a VW-ek átlagosan 13 százalékkal lettek olcsóbbak, és már Angliában is esnek az árak, bár nem ekkora mértékben. Ez egyelőre a botrány miatt bizalomvesztés keövetkezménye, de ha tartósan csökkennek a használtpiaci árak, akkor a nagyobb értékvesztés is az új dízelek ellen szól.