Elismert tény, hogy a Volkswagen konszern csalt a kibocsátási normák szabvány szerinti mérésekor. A vezérlőszoftver érzékelte a laboratóriumi körülményeket, ilyenkor a motor egy speciális módban működött, teljesítve az előírásokat. Ám
a valós, utcai használatban ez már nem volt aktív,
így jócskán a határérték feletti nitrogéndioxidot eregettek a levegőbe.
Magát a szoftvert nem a Volkswagen, hanem a Bosch készítette, ugyanakkor ők ezt tesztverziónak szánták, és figyelmeztettek, nehogy bekerüljön a végleges autókba. Wolfsburgban viszont sorozatban beépítették, így a cég rövidesen 11 millió autó visszahívásra kényszerülhet. Iparági szakértők szerint szoftverfrissítés után csökkenhet a motorok teljesítménye és nőhet a fogyasztás, ami újabb pereket vetít előre. Ez még a jövő zenéje, most viszont érdekes részletek derültek ki a múltból.
A Bild am Sonntag és a Frankfurter Allgemiene Zeitung egybehangzó információi szerint két évvel azután, hogy a VW belekezdett a kétliteres dízelek továbbfejlesztésébe, a fejlesztési részlegen dolgozó Wolfgang Bernhard és a Rudolf Krebs
jelezte, hogy gond lesz az emisszióval.
Közölték feletteseikkel, hogy karbamidoldat-befecskendező (AdBlue) rendszer nélkül a motor nem fogja teljesíteni az amerikai hatóságok környezetvédelmi előírásait.
Csakhogy ennek a beépítése autónként 300 eurós (körülbelül 94 ezer forintos) többletköltséggel járt volna, amit költségcsökkentésből elvetett a cég. A két mérnök 2007-ben távozott a cégtől, abban az évben, amikor
a Bosch figyelmezettet bizonyos csaló szoftver miatt.
Rejtély, hogy Martin Winterkorn konszernelnök érkezése után mi történt, de 2011-ben egy újabb mérnök figyelmezette a cégvezetést. Most milliárdos kártérítés elé nézhet a Volkswagen, és hírneve romlása miatt az eladások további alakulása is kérdéses.