A Volkswagen januárban kezdheti a dízelbotrányban érintett kocsik visszahívását, az esetek többségében csak egy szoftverfrissítésre lesz szükség, mondta a német társaság vezérigazgatója. Matthias Müller a Frankfurter Allgemeine Zeitungban megjelent interjúban elárulta, hogy a napokban bemutatták megoldási javaslataikat a szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatalnak (BKA), és ha minden a tervezett menetrend szerint halad, akkor 2016 végére az összes kocsi rendben lesz.
Nagyon sok modellbe építették be az érintett, 2008-tól gyártott EA 189 típusú motort, ezért "nem három, hanem több ezer" különböző eljárás közül kell kiválasztani a megfelelőt. A legtöbb esetben csupán
a helyi szervizbe kell beállni egy szoftverfrissítésre,
de lesznek olyan típusok, amelyekben az üzemanyag-befecskendezést vagy a katalizátort is kell cserélni. Sőt, a szoftvert beszállító Continental szerint az 1,6-os dízelekbe karbamidoldatos AdBlue rendszert is be kell építeni (a trükkös vezérlőelektronikát nem ehhez, hanem a kétlitereshez fejlesztette a Bosch).
Matthias Müller VW-vezér a visszahívásokról kijelentette:
előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás.
Arra a kérdésre, hogy valóban 11 millió autóról van-e szó, azt mondta, hogy ennél remélhetőleg kevesebb kocsit kell visszahívni. Korábban a cég nyolcmillió érintett kocsiról beszélt Európában. "Óvatos üzletemberek vagyunk" - mondta arra a kérdésre, hogy elég lesz-e a visszahívás költségeire félretett 6,5 milliárd euró.
Azzal kapcsolatban, hogy az Egyesült Államokban várhatóan pénzbüntetés megfizetésére kötelezik a céget a visszaélés miatt, Matthias Müller elmondta, hogy csak a sajtóból ismeri az üggyel kapcsolatban keringő, 18 milliárd dollárról szóló becslést. Hangsúlyozta: figyelembe kell venni, hogy a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációja miatt egyetlen haláleset sem történt, és a VW gyártmányai mindig is biztonságosak voltak, és most is azok.
A cég belső vizsgálata még nem ért véget, egyelőre úgy tűnik, hogy
csak néhány fejlesztőnek van köze a manipulációhoz.
Eddig négy munkatársat függesztettek fel, köztük a cégcsoport igazgatóságának három tagját, akik különböző időszakokban a motorfejlesztési területet irányították, mondta Matthias Müller.
A botrány miatt lemondott Martin Winterkorn utódja első interjújában kiemelte, hogy a VW erős alapokra épült, és 2-3 év múlva újra ragyoghat. Rámutatott, hogy
a válság lehetőség is a cég reformjára.
A vállalatot karcsúsítják és decentralizálják, nagyobb önállóságot biztosítanak az egyes márkáknak, így Müller szerint növekedhet a hatékonyság, és gyorsabban hozhatják meg a döntéseket.
Korábban Müller fájó lépéseket ígért a dolgozóknak, bár elbocsátásokról még nem esett szó, csak a bónuszok megvonásáról. Német lapértesülések szerint néhány veszteséges új modell (Bugatti Chiron, Volkswagen Phaeton) bevezetését is felfüggeszthetik. A konszernhez tartozik amúgy az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, az MAN, a Porsche, a Scania, a Seat, a Skoda, a Volkswagen és a Volkswagen Haszonjárművek márka.