A Deutsche Umwelthilfe (DUH) nevű német környezetvédő civil szervezet megbízásából az alkalmazott tudományok berni egyetemén (BFH) végeztek vizsgálatokat a Renault Espace 1,6 literes, az Euro 6-os szabványú dízel változatával. Összesen hat tesztet végeztek el, az erdeményeket pedig most hozták nyilvánosságra.
Jürgen Resch, a DUH igazgatója kiemelte: azért végeztették el a svájci vizsgálatokat, mert a dízelmotoros Renault Espace valós károsanyag-kibocsátása más vizsgálatokon is ijesztő mértékű volt. "Ha az autó motorja nem hideg, hanem meleg volt, az összes tesztpados mérésen olyan mennyiségű káros anyagot bocsátott ki, amit még soha nem tapasztaltunk" - mondta Resch.
A berni laborvizsgálatokon az Espace nitrogén-oxid-kibocsátása 13-25-szörös mértékig haladta meg az engedélyezett, 80 milligramm/kilométer határértéket, így legrosszabb esetben kilométerenként 2,06 gramm nitrogén-oxiddal szennyezte a levegőt.
"Az 1980-as évek vége, azaz az európai kibocsátási szabványok elfogadása óta nem láttunk ilyen magas szintet. Hihetetlen, ezeket korszerű autókmak ígérik, mégis ennyire szennyezik a levegőt, és nyugodtan közlekedhetnek az utakon" - fogalmazott Axel Friedrich közlekedési szakértő.
A Volkswagen konszern szoftvercsalási botrányának kirobbanása után a Deutsche Umwelthilfe közölte: részletes információi vannak arról, hogy szinte minden német autógyártó, vagyis a Daimler, a BMW és az Opel is meghamisította dízelautók emissziós értékeit. A Daimler és a BMW azonnal visszautasította ezt az állítást.
Egy hónapja a német környezetvédő civil szervezet a BHF vizsgálataira hivatkozva azt állította, hogy az Opel egyik legkedveltebb modellje, az Opel Zafira 1.6 CDTI bizonyos helyzetekben akár 17-szeresen is átlépi a nitrogén-oxid-kibocsátási határértéket. Az Opel október végén tagadta a manipuláció vádjait, és a teszteredmények nyilvánosságra hozatalát követelte, eddig hasztalanul.
Megkeresésünkre a Renault magyarországi importőrje a következő gyári állásfoglalást közölte: