Hivatalosan a bürokráciacsökkentés jegyében lépett életbe az az intézkedés, hogy az időszakos (azaz a kétévente esedékes) műszaki vizsgák után az idei évtől már
nem ragasztanak színes matricákat a hátsó rendszámra,
amik a környezetvédelmi besorolást, illetve a műszaki vizsga lejáratát jelzik. Akinek január első napjaiban volt esedékes a műszakija, már tapasztalhatta, hogy a meglévő címkéket eltávolítják a vizsgaállomásokon.
A változtatás sok autóst váratlanul ért, a rendőrség teljes állományát sem sikerült felkészíteni rá. A matricák miatt korábban könnyű prédát jelentettek a lejárt műszakival közlekedő autósok, a rendőrök egy pillanat alatt ki tudták emelni a forgalomból a szabálysértőket, most viszont "első ránézésre" nem sok derül ki egy járműről.
Matrica nélkül is maradnak a besorolási kategóriák
A Nemzeti Közlekedési Hatóság közleménye szerint a forgalmi rendszámra ragasztott, a környezetvédelmi megfelelősséget jelölő plakett megszűnése nem jelenti azt, hogy a jövőben ne sorolnák környezetvédelmi osztályba a járműveket, a besorolás továbbra is szerepel a forgalmi engedélyben.Az NKH megfogalmazása szerint "a közúti közlekedési szolgáltatást nem végző személygépkocsik, a különleges felépítménnyel nem rendelkező kistehergépkocsik, valamint egyes pótkocsik időszakos műszaki vizsgálata" ezentúl csak külső, nem hatósági állomáson végezhető el. A hatóság szerint a szerződött, körülbelül 1300 vizsgálóállomás kapacitása bőven lehetővé teszi a megnövekedett igények kielégítését.
Több fórumon is jelezték januári igazoltatásokon megállított autósok, hogy a rendőrök nagyon vakarták a fejüket a hiányzó matricák miatt, több esetben is a központtól kértek megerősítést, hogy elsejétől ezeket már valóban nem ragasztják a rendszámokra.
A rendőröknek nagy segítséget jelentettek, az átlagautós számára viszont valóban haszontalanok voltak a matricák, legalábbis kevesen lehetnek azok, akik nem a forgalmijukban ellenőrizték, hogy mikor kell műszakira menniük. Ügyfélkapus regisztráció esetén ráadásul e-mailben is automatikus értesítés érkezik, ha közeledik a műszaki érvényességének lejárata.
A matricák pár száz forintos költsége sem volt nagy tétel, sokaknak talán fel sem tűnt, hogy fizettek értük. De a matricák eltűnése csak az egyik januári változás: a másik, hogy január elsejétől
a hatósági vizsgaállomások nem foglalkoznak a személyautók időszakos műszaki vizsgálatával.
A Nemzeti Közlekedési Hatóságnál ettől a hónaptól csak meghatározott okokból lehet vizsgáztatni:
Azok, akik nem tartoznak a fenti kategóriákba, csak a Nemzeti Közlekedési Hatósággal szerződött magánvállalkozóknál tudnak műszakiztatni, a hatóságnak országszerte körülbelül 1200-1300 ilyen partnere van. A vizsgadíj nem változott, továbbra is 16 290 forint.
A hatósági és a szerződött állomások közötti legnagyobb különbség, hogy míg a hatósági helyszínen biztosan 16 290 forintba kerül a műszaki,
a vállalkozók szabadon határozhatják meg, hogy mennyit kérnek a szolgáltatásért.
Ez eddig is így volt, egyetlen utcán belül 20 vagy 23 ezer forintért is lehet műszakiztatni, a nagy változás, hogy az autósok mostantól rá vannak kényszerítve az NKH-val szerződött állomásokra.
Aki spórolni akart, és nem sajnálta az idejét például a Mozaik utcai sorban állásra, eddig biztosan megúszhatta 16 290 forintból a vizsgát, mostantól viszont keresnie kell egy vállalkozót. A szabadáras rendszerben eddig is voltak, akik a hatósági árért (vagy esetleg minimális felárért) vállalták a vizsgáztatást, de akinek nincs a közelében ilyen vizsgaállomás, annak valószínűleg többet kell mostantól fizetnie.
Nem törvényszerűen, de felfelé lökheti az árakat, hogy
januártól már csak olyan autók kerülhetnek a vizsgabiztosok elé, amelyek átestek egy úgynevezett előminősítő vizsgán.
Ezen tulajdonképpen azt ellenőrzik, hogy van-e az autónak olyan hibája, amely esetleg bukást okozna élesben.
Erre kell figyelni alternatív hajtású autó vizsgáztatásánál
A műszaki vizsgáztatásban külön szabályok vonatkoznak az alternatív hajtású autókra. Az elektromos autók érintésvédelmét például ellenőrizni kell minden vizsga előtt, e nélkül az autó nem mehet műszakira. Elektromos autó esetén fel kell keresni egy érintésvédelemmel foglalkozó vállalkozást, amely megbeszélt helyen elvégzi az érintésvédelmi ellenőrzést. Ha mindent rendben találnak a szakemberek, kiállítanak egy érintésvédelmi jegyzőkönyvet/igazolást, amelyet vinni kell a műszaki vizsgára. Hasonló a helyzet a földgázhajtású autók esetében is, erre jogosult szakműhelyben gázbiztonsági vizsgálatot kell végezni, amelynek igazolását szintén vinni kell a műszaki vizsgára.A sokak által próbavizsgaként emlegetett újítás sem igazi újítás, ügyfeleik érdekében a szerződött vizsgaállomások ugyanis eddig is végeztek ilyen munkát, részben ezért kértek többet a szolgáltatásért a hatósági árnál.
Áremelésre esetleg a hivatalosan is kommunikált kötelező jelleg miatt szánhatják el magukat a vállalkozók: az autósok közül eddig sokan nem is tudták, hogy végeznek ilyen munkát, most külön felhívhatják rá a figyelmet, és ezzel a lendülettel érvényesíthetik az árban. Mivel azonban erre a piacra az erős verseny jellemző, nem valószínű, hogy csak emiatt érezhető áremelés lesz - de megtörténhet.
Lovas Károly, a Magyar Autóklub járműszakágának bizottsági tagja szerint egyszerű félreértés a drágulásról elterjedt hír.
A szolgáltatók - ingyen vagy komolyabb összegért - eddig is felkínálták az autó előzetes átnézését,
azaz, aki akart, élhetett ezzel a lehetőséggel - mondta Lovas. - A műszaki vizsga azonban továbbra is hatósági eljárás: ha az autó megfelel, átmegy, ha nem, megbukik."
"A hatóság sorain eddig is csak az éles vizsga történt meg, vagyis megvolt a kockázat, hogy valaki, bár befizette a vizsgadíjat, nem ment át a vizsgán, a pénzt pedig elbukta. A szolgáltatók ajánlotta átnézés, azaz 'próbavizsga' lehetőségével ezután is érdemes lehet élni, hiszen akár spórolhatunk is vele" - tette hozzá a szakember, aki alapvetően
jó iránynak tartja, hogy az állam kiszáll a műszaki vizsgáztatásból,
és a versenyszférára bízza a feladatot.
A változásból azok sem éreznek majd semmit, akiknek "próbavizsgáját" eddig a szerelőjük végezte, azaz átnézte az autót, majd az árhoz a saját munkadíját hozzácsapva elintézte a vizsgáztatást. Ezek az autósok a kényelemért cserébe eddig is magasabb árat fizettek.
Az országban telepített új mobil és fix traffipaxoknak is köszönhető a matricák eltűnése a rendszámokról, bár egy kissé talán elhamarkodták a változtatást a hatóságok. Az elmélet ugyanis az, hogy az autók adatait mostantól
ugyanazon a kamerarendszeren keresztül ellenőrzik, amely egyebek között a sebességet is méri.
A rendszerbe be vannak kapcsolva a mobil traffipaxok, valamint a rendőrautók fedélzeti számítógépei is.
A rendszer elméletileg mindent lát, lejárt műszaki vizsga vagy szmogriadó esetén jogszerűtlenül használt autóval való közlekedés esetén akkor is megküldik a bírságot, ha közúti ellenőrzésen nem szűrték ki a szabálytalanságot.
A hangsúly azonban az elméletileg szón van: a rendőrség a tavaly hadrendbe állított mobil traffipaxoknak is csak a sebességmérő funkcióját használja jelenleg, a többi kiegészítő opció régóta tesztelés alatt áll.
Ugyanez a helyzet a fix traffipaxokkal is, sőt ezek egyelőre még sebességet sem mérnek,
és még hónapokig (ennyi ideig tart a tesztelés) nem is fognak. A rendőrség két héttel a rendszer élesítése és a joghatással járó mérések előtt tájékoztat majd hivatalosan, de egyelőre nem tudni, hogy ez egyben az összes funkció aktiválását is jelenti-e majd.