A német autógyár az Európai Bizottság követeléseire reagálva azt írta, Észak-Amerikában azért indokolt a jóvátétel, mert egyelőre még nem tudtak megállapodni a helyi hatóságokkal az érintett járművek javításának módjáról, a tulajdonosoknak ezért hosszabb ideig kell várniuk a megoldásra, mint máshol.
Az Egyesült Államokban a VW ígéretet tett arra, hogy utalványok formájában összesen 1000 dollár kárpótlást juttat azoknak, akiknek az autójában meghamisították az emissziós értékeket, továbbá három évig hiba esetén ingyenes segítségnyújtást biztosít.
Elzbieta Bienkowska, a belső piaci szabályozásért felelős uniós biztos a múlt héten levelet írt Matthias Müllernek, a Volkswagen vezérigazgatójának, amelyben egyebek mellett az amerikaihoz hasonló kárpótlást követelt a manipulált autók európai tulajdonosai számára.
Csütörtökön az EU-biztos személyesen is tárgyalt a VW-vezérrel Brüsszelben. A találkozót követően a Volkswagen közleményt adott ki, amelyben azt írták, hogy "az amerikai és a kanadai helyzet nem hasonlítható automatikusan a világ más piacaihoz. Ezért ezt az eljárást (a kompenzációs programot) nem lehet egyszerűen ráhúzni más piacokra". "Európában a javítási és szervizelési folyamatra fókuszálunk" – közölték.
A megbeszélés után Elzbieta Bienkowska ismételten arra szólította fel a vállalatot, hogy találjanak megoldást a fogyasztók megfelelő módon történő kárpótlására. Mint mondta, a fogyasztókat ugyanolyan módon kellene kezelni Európában, mint Amerikában. Az Európai Bizottság közleménye szerint Matthias Müller beleegyezett, hogy további tárgyalásokat folytassanak az ügyben.
EU-s vizsgálóbizottság alakult
A dízelbotránynak nevezett ügyben vizsgálóbizottságot állított fel strasbourgi plenáris ülésén az Európai Parlament. A vizsgálóbizottság elemezni fogja az Euro 5-ös és az Euro 6-os motorok előállítási, javítási és karbantartási fázisait, illetve teljes képet kíván alkotni arról, hogy a tesztfolyamatok átláthatósága és szükségszerű korrekciója biztosítható-e. Vizsgálni kívánja, hogy valóban voltak-e technikai megoldások a kibocsátási szint torzítására, illetve azt is, hogy ezt mely autógyártó cégek alkalmazták. A bizottság szerint fel kell tárni az uniós és tagállami hatóságok esetleges mulasztásait is, és át kell tekinteni, hogy milyen konkrét jogi lépéseket lehet tenni a felelősségre vonás, valamint a további jogsértések megelőzése érdekében. A vizsgálóbizottság hat hónap múlva időközi jelentést mutat be, a végső jelentést pedig egy éven belül kell elkészítenie.A Volkswagen az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) vizsgálatainak hatására tavaly szeptemberben elismerte, hogy bizonyos dízelüzemű járműveibe olyan szoftvert telepített, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. A botrány világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.