Az első negyedéves működése alatt összesen 79 333 alkalommal büntettek az okoskamera- és traffipaxrendszer felvételei alapján. Messze a legtöbbször a sebességhatár túllépése miatt bírságoltak,
piroson áthajtásért csak 36 alkalommal, a leállósáv szabálytalan használata miatt mindössze nyolcszor.
A Véda rendszert, az intelligens közúti kamerahálózatot április 5-én élesítették, 14,5 milliárd forintos uniós támogatásból építették ki. A cél az, hogy 2020-ra a felére csökkenjen a közúti balesetben elhunytak száma. Ez a szám 2006 és 2013 között a felére csökkent, ám akkor megfordult a trend.
Közúti közlekedési balesetben meghaltak száma | |
2013 | 591 |
2014 | 626 |
2015 | 644 |
2016. I–VII. | 317 |
Forrás: Központi Statisztikai Hivatal
Úgy tűnik, hogy a Védának volt hatása, legalábbis ha azt nézzük, hogy 34-gyel kevesebben haltak meg az utakon április eleje és július vége óta. Súlyos sérültből is 174-gyel kevesebb volt ebben az időszakban. Ugyanakkor érdemes lesz megnézni majd a harmadik negyedéves adatsort, mert minden évben általában augusztusban történik a legtöbb baleset a sok szabadság miatt.
Ha összevetjük a baleseti statisztikát a gépjárművek állományának növekedésével, továbbá az üzemanyag-eladásokkal, az is látható, hogy
annak ellenére csökkent a súlyos balesetek száma, hogy idén a második negyedévben tavaly ilyenkorhoz képest több jármű volt, és több üzemanyag fogyott, tehát feltehetően többet is közlekedtek az emberek.
A hazai kocsiállomány 2015 második negyedévéhez képest 3,7 százalékkal volt magasabb a KSH kiadványa szerint, míg 6,1 százalékkal több üzemanyagot adtak el a benzinkutakon, mint tavaly az első félévben – derül ki a Petroleum.hu statisztikájából -, miközben február óta 30-40 forintot drágult mind a 95-ös benzin, mind a gázolaj átlagára.
Az más kérdés, hogy a rendőrség által közölt adatokból úgy tűnik: a Véda – 134 helyszínre telepített összesen 365 fix kamera és 160 mobil szuperkamera –
elsősorban sebességmérő rendszerként működik,
noha elvben a biztonsági öv használatától kezdve a kézből történő mobiltelefonáláson és a záróvonal átlépésén át akár a lopott autók rendszámalapú kiszűrésére is alkalmas, illetve arra, hogy a külföldi rendszámú szabálysértőkön könnyebben behajtsák a bírságot. Azt azonban már áprilisban elismerte a közlekedésrendészet, hogy a szabálytalan mobiltelefonálást nem tudja felismerni a rendszer, és a biztonsági öv használatát sem feltétlenül lehet megállapítani a kameraképeken.
Sok teherautó is büntetést kapott
A 3,5 tonnánál nagyobb járművek vezetői „nagyobb arányban követtek el sebességtúllépést” – fogalmaz a rendőrség közleménye a Véda első negyedéves tapasztalatairól. Konkrét számadatot nem közöltek, de figyelmeztetnek rá, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb járművek számára autópályán 80 km/h, lakott területen kívül pedig 70 km/h a megengedett sebesség, függetlenül attól, mit jelez a közlekedési tábla.
Azt, hogy a sebességmérésre fókuszálnak, persze indokolhatja, hogy a legtöbb közúti balesetet (30 százalék) még mindig a gyorshajtás okozza, de évek óta ismert jelenség, hogy nem az adott útszakaszon érvényes megengedett maximális sebesség túllépése a legfőbb baleseti ok, hanem a sebességhatár relatív túllépése. Vagyis amikor egy sofőr nem az „útviszonyoknak megfelelően vezet”: például rossz minőségű, csúszós úton vagy sötétben, ködben nem lépi ugyan túl a kitáblázott sebességhatárt, de mégis gyorsabban megy annál, ami biztonságos.
A gyorshajtás miatt bekövetkező balesetek 95-98 százaléka ilyen relatív sebességtúllépés miatt következik be.
Az utakon a másik fő veszélyforrás az ittas vezetés, bár az ittas sofőrök okozta balesetek száma 2010-11 óta jelentősen lecsökkent, és azóta nagyjából az évi másfél ezernél stagnál. Ez azt mutatja, hogy sem a zéró tolerancia 2008-as bevezetése, sem a 2013-as szigorítás nem hozott érdemi javulást. (2013 júliusától 0,8 helyett már 0,5 ezrelékes véralkoholszint felett a helyszínen bevonják a jogosítványt.) A javulás valószínűleg inkább az ellenőrzések gyakoriságától függ, aminek azonban a rendőrség állománya és költségvetése szab határt.
Ittas járművezetők által okozott balesetek száma | ||
év | Ittas sofőr okozta balesetek | összes baleset |
2010 | 1768 | 16 306 |
2011 | 1551 | 15 827 |
2012 | 1644 | 15 174 |
2013 | 1609 | 15 691 |
2014 | 1546 | 15 847 |
2015 | 1528 | 16 331 |
Forrás: Központi Statisztikai Hivatal
Persze a többi közlekedőre veszélyes magatartás – amilyen adott esetben a relatív gyorshajtás és az ittas vezetés is – miatt bekövetkező baleseteket csak úgy lehet megelőzni, ha azonnal, vagy legalábbis minél hamarabb „kiveszik” a forgalomból a veszélyesen közlekedőt. A Véda elvben ebben is segítséget jelent, hiszen összekapcsolja a különböző adatbázisokat és intézkedő szerveket, illetve a mobilkamerák, továbbá a rendszerhez tartozó 26 „elfogóautó” azonnali beavatkozást is lehetővé tesz. Az ilyen „lekacsolásokról" azonban nincs statisztikai adat.