Kevesebb halott az utakon, eddig bevált a Véda

véda traffipax baleset
Debrecen, 2016. április 5. A Véda közúti intelligens traffipaxrendszer egyik egysége a 35-ös főúton Debrecen határában 2016. április 5-én. Ezen a napon reggel 8 órától üzemszerűen működnek az új kamerák, amelyek sebességmérés mellett - a többi között - forgalomszámlálásra és többféle szabályszegés felismerésére, dokumentálására is alkalmasak. A rendszer 160 mobil sebességmérőt, valamint az ország egész területén 365 fixtelepítésű komplex közlekedésellenőrző pontot (KKEP) foglal magában, 134 útszakaszon. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Vágólapra másolva!
A Véda rendszer élesítése óta, április eleje és július vége között 34-gyel kevesebben haltak meg az utakon, mint tavaly ugyanebben az időszakban – tudta meg az Origo a rendőrségtől. Súlyos sérültből is 174-gyel kevesebb volt.
Vágólapra másolva!

Az első negyedéves működése alatt összesen 79 333 alkalommal büntettek az okoskamera- és traffipaxrendszer felvételei alapján. Messze a legtöbbször a sebességhatár túllépése miatt bírságoltak,

piroson áthajtásért csak 36 alkalommal, a leállósáv szabálytalan használata miatt mindössze nyolcszor.

A Véda rendszert, az intelligens közúti kamerahálózatot április 5-én élesítették, 14,5 milliárd forintos uniós támogatásból építették ki. A cél az, hogy 2020-ra a felére csökkenjen a közúti balesetben elhunytak száma. Ez a szám 2006 és 2013 között a felére csökkent, ám akkor megfordult a trend.

Közúti közlekedési balesetben meghaltak száma
2013 591
2014626
2015644
2016. I–VII.317

Forrás: Központi Statisztikai Hivatal

Úgy tűnik, hogy a Védának volt hatása, legalábbis ha azt nézzük, hogy 34-gyel kevesebben haltak meg az utakon április eleje és július vége óta. Súlyos sérültből is 174-gyel kevesebb volt ebben az időszakban. Ugyanakkor érdemes lesz megnézni majd a harmadik negyedéves adatsort, mert minden évben általában augusztusban történik a legtöbb baleset a sok szabadság miatt.

Az infografika még csak az április 5. és június 30. közti adatokat tartalmazza,
vagyis a júliusiakat nem Forrás: Országos Rendőr-főkapitányság

Ha összevetjük a baleseti statisztikát a gépjárművek állományának növekedésével, továbbá az üzemanyag-eladásokkal, az is látható, hogy

annak ellenére csökkent a súlyos balesetek száma, hogy idén a második negyedévben tavaly ilyenkorhoz képest több jármű volt, és több üzemanyag fogyott, tehát feltehetően többet is közlekedtek az emberek.

A hazai kocsiállomány 2015 második negyedévéhez képest 3,7 százalékkal volt magasabb a KSH kiadványa szerint, míg 6,1 százalékkal több üzemanyagot adtak el a benzinkutakon, mint tavaly az első félévben – derül ki a Petroleum.hu statisztikájából -, miközben február óta 30-40 forintot drágult mind a 95-ös benzin, mind a gázolaj átlagára.

Az más kérdés, hogy a rendőrség által közölt adatokból úgy tűnik: a Véda – 134 helyszínre telepített összesen 365 fix kamera és 160 mobil szuperkamera –

elsősorban sebességmérő rendszerként működik,

noha elvben a biztonsági öv használatától kezdve a kézből történő mobiltelefonáláson és a záróvonal átlépésén át akár a lopott autók rendszámalapú kiszűrésére is alkalmas, illetve arra, hogy a külföldi rendszámú szabálysértőkön könnyebben behajtsák a bírságot. Azt azonban már áprilisban elismerte a közlekedésrendészet, hogy a szabálytalan mobiltelefonálást nem tudja felismerni a rendszer, és a biztonsági öv használatát sem feltétlenül lehet megállapítani a kameraképeken.

Sok teherautó is büntetést kapott

A 3,5 tonnánál nagyobb járművek vezetői „nagyobb arányban követtek el sebességtúllépést” – fogalmaz a rendőrség közleménye a Véda első negyedéves tapasztalatairól. Konkrét számadatot nem közöltek, de figyelmeztetnek rá, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb járművek számára autópályán 80 km/h, lakott területen kívül pedig 70 km/h a megengedett sebesség, függetlenül attól, mit jelez a közlekedési tábla.

Azt, hogy a sebességmérésre fókuszálnak, persze indokolhatja, hogy a legtöbb közúti balesetet (30 százalék) még mindig a gyorshajtás okozza, de évek óta ismert jelenség, hogy nem az adott útszakaszon érvényes megengedett maximális sebesség túllépése a legfőbb baleseti ok, hanem a sebességhatár relatív túllépése. Vagyis amikor egy sofőr nem az „útviszonyoknak megfelelően vezet”: például rossz minőségű, csúszós úton vagy sötétben, ködben nem lépi ugyan túl a kitáblázott sebességhatárt, de mégis gyorsabban megy annál, ami biztonságos.

A gyorshajtás miatt bekövetkező balesetek 95-98 százaléka ilyen relatív sebességtúllépés miatt következik be.

Az utakon a másik fő veszélyforrás az ittas vezetés, bár az ittas sofőrök okozta balesetek száma 2010-11 óta jelentősen lecsökkent, és azóta nagyjából az évi másfél ezernél stagnál. Ez azt mutatja, hogy sem a zéró tolerancia 2008-as bevezetése, sem a 2013-as szigorítás nem hozott érdemi javulást. (2013 júliusától 0,8 helyett már 0,5 ezrelékes véralkoholszint felett a helyszínen bevonják a jogosítványt.) A javulás valószínűleg inkább az ellenőrzések gyakoriságától függ, aminek azonban a rendőrség állománya és költségvetése szab határt.

Ittas járművezetők által okozott balesetek száma
évIttas sofőr okozta balesetekösszes baleset
2010176816 306
2011155115 827
2012164415 174
2013160915 691
2014154615 847
2015152816 331

Forrás: Központi Statisztikai Hivatal

Persze a többi közlekedőre veszélyes magatartás – amilyen adott esetben a relatív gyorshajtás és az ittas vezetés is – miatt bekövetkező baleseteket csak úgy lehet megelőzni, ha azonnal, vagy legalábbis minél hamarabb „kiveszik” a forgalomból a veszélyesen közlekedőt. A Véda elvben ebben is segítséget jelent, hiszen összekapcsolja a különböző adatbázisokat és intézkedő szerveket, illetve a mobilkamerák, továbbá a rendszerhez tartozó 26 „elfogóautó” azonnali beavatkozást is lehetővé tesz. Az ilyen „lekacsolásokról" azonban nincs statisztikai adat.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!