Fronthajtású forradalmár - Citroën Traction Avant teszt

Citroen Traction Avant
Vágólapra másolva!
Elsőkerék-hajtás, önhordó karosszéria és megannyi modern műszaki megoldás: ezzel a limuzinnal a Citroën messze megelőzte a korát, új dimenziókat nyitott meg helykínálata és mozgása - még a remek Mercedes 170-esekhez képest is. A négyhengeres 11-es a Traction Avant legnagyobb példányszámú sorozata, 1934 és 1957 között gyártották. Egy késői Légére-t próbáltunk ki.
Vágólapra másolva!

Két éve még autószerelő műhelyként működött az a családi ház alatti kétállásos garázs, amin a fekete Citroën egy amerikai kivitelű, ritka C123-as dízel kupé Mercedesszel osztozik. A tulajdonos, Varga István autószerelő mester beavatott, hogyan kell leszedni és ügyesen feltekerni a méretre varrott ponyvát. Pár perc múlva már indult is a Traction Avant, és finom alapjárattal duruzsolt az 1911 köbcentis, négyhengeres motor.

Ma is üdítően hat ez a forma, amit nem francia, hanem olasz tervező rajzolt. Az ablaktörlőlapátok ellentétesen dolgoznak, az ajtók felett jól látható az esőcsatorna Forrás: Retro Mobil

Legutóbb egy esküvőn járt a kocsi, úgyhogy a fotózás előtt gyorsan leszedtük a még fennmaradt szalagdíszeket. Meglepően csendesen suhan a 62 éves Citroën,

kellemesen ringat a puha rugózás,

de a gyorsulás a kedvező, egy tonnát alig meghaladó saját tömeg ellenére sem különösebben dinamikus, - igaz, ha megvan a lendület, vidáman tartható a forgalom ritmusa. A háromfokozatú kézi váltó karja a kormány mögött jobbra, a műszerfalból nő ki, az egyest és a hátramenetet kicsit nehezen veszi, egyébként könnyű kezelni.

Gyáriak a szerszámok a pótkerék mögötti zöld ládikóban. A csomagtér nem nagy, de használható Forrás: Retro Mobil

Messze megelőzte a korát

A hidraulikus fék minden keréknél dobos, a megfelelő hatásfok eléréshez taposni kell a Citroën-logós pedált, a rásegítés nélküli kormány holtjátéka pedig nagy, de a szerkezet örömtelien informatív. A helyszínre igyekezve röviden elbeszélgettünk a gép múltjáról (a részletekről ide kattintva olvashat róla bővebben). Dióhájban: a Traction Avant nem hivatalos típusnév, az akkor úttörő fronthajtás miatt ragadt rá, amit a franciák elsőként kombináltak önhordó, teljes egészében fém karosszériával.

Egyszerű, sallangmentes műszerfal - a kormány mögötti műszeregység nagyon modern dolog volt az 1930-as években. A visszapillantó alatti fekete gombbal billenthető ki a szélvédő Forrás: Retro Mobil

Készültek 7 CV, 11 CV és 15 CV néven különböző lökettérfogatú, négy- illetve a ritka csúcsmodellek esetében hathengeres változatai, és a luxuskivitelekben debütált a később Citroen-védjeggyé váló hidropneumatikus rugózás - igaz, még csak a hátsó kerekeknél. A kecses formájú limuzin

kényelme és útfekvése a maga korában szenzációsnak számított,

amit nem csak a hatóságok és vállalatok, de a menekülő rosszfiúk is nagyra értékelték - ezért ragadt rá többek közt a gengszterlimuzin becenév.

Felül: a lefelé konyuló kar a sebességváltó. Középen, szürke talapzattal az ablakmosó pumpája, körülötte a szívató, az önindító, a világítás és az ablaktörlő gombja. Az előgyújtás szintén innen szabályozható, a nyíllal jelölt kapcsolóval. Alul: meg kell szokni az apró gázpedált Forrás: Retro Mobil

Hatalmas a tengetytávja

Tesztautónk, a francia adóbesorolás miatt 11-essel jelzett változat képezte a kínálat gerincét, 1934-1957 között 620 455 példány készült belőle. A választék leírása kissé bonyolult, a háromféle tengelytávú karosszériaválasztékban több altípus volt, tesztautónk a 60 lóerős motorjával legerősebbnek számító, 125 km/h csúcssebességre képes 11 D Légére kivitel. Ezt a nagyobb 11 D Normale verzióval együtt utolsóként, 1955-től 1957-ig gyártottak, rövid ideig az utódnak tekinthető DS-szel párhuzamosan.

Még a tartalék olaj is az autóhoz illő régi kannában van. Az 1,9-es négyhengeres 60 lóerős, a váltó a motor előtt, a hűtő alatt forog Forrás: Retro Mobil

Az olasz Flaminio Bertoni tervezte forma különlegessége a hatalmas tengelytáv: bár ez a Légére, azaz a legkisebb karosszéria, a 2910 mm (!) a mai felsőkategóriás luxusautókéval vetekszik. A kerekek a sarkokon forognak, így köztük úgy is tágas lehet az utastér, hogy a hosszában elhelyezett motornak is kell a hely. A hátrafelé nyíló első ajtón át kényelmes a beszállás, de az alacsony tető miatt ajánlott figyelni a fejre.

Kényelmes a beszállás a hátrafelé nyíló ajtókkal Forrás: Retro Mobil

Pad helyett önálló, húsosan párnásra tömött ülések fogadnak, a lábtérben a pedálokon kívül nincs semmi, a fronthajtás miatt elmaradt a kardánalagút is. Átlagos testalkattal (175 cm) kellő távolságban, pont jó szögben áll a vékony karimájú kormány, a kilátást a meredek és keskeny - a szellőzéshez előre kitámasztható - szélvédőn át szokni kell, oldalra nézve sokkal jobb a helyzet,

hátul meg szinte lőrés az ablak.

A második sorban bőven van helye a lábaknak, de a Légére nemcsak a legrövidebb, hanem a legkeskenyebb Traction Avant is (1680 mm), ezért vállban szorít.

Hátul bőséges a lábtér, csak széltében szűk a Légére. Teljesen sima a padló Forrás: Retro Mobil

1952-től a csomagtartó külső feléről a csomagtartóba költözött a pótkerék, a 11 D értelemszerűen már ilyen, a rakodóhely nem tágas, ráadásul sokkal magasabb, mint amilyen mély. Szemet gyönyörködtetőek a részletek: a míves kilincsek, a cégfeliratos Marchal lámpák, a sárvédők fémbetétjei, a kurblinyílásos hűtőmaszk - ez még az a korszak, amikor ügyeltek az apróságokra.

Kurblival is indítható a motor. A Légére-nél (BL) kör alakú, a Normale (BN) kivitelnél ovális a kurbli nyílása Forrás: Retro Mobil

Minden reggel kigurították a műhely elé

István gyerekkora óta vágyott erre a típusra, az 1960-as években, a Lehel téren mindig megcsodált egy ott parkoló Tractiont, vagy ahogy sokan a krimisorozat után nevezik, Maigret felügyelő-féle Citroënt. Évtizedekkel később kitartóan próbálkozott a vásárlással, de vagy lecsúszott a vételről, vagy más jött közbe. 2005-ben, Párizsban élő barátjától kapta az infót: egy szerelőműhely reklámfelületnek használta a fekete autót, reggel ki-, este begurították a valaha szebb napokat látott matuzsálemet, amelynek azonban feltűnően jó állapotban maradt meg a karosszériája.

Már nem kívül, hanem a csomagtartóban utazik a pótkerék, jó fogású a hátsó fedél kilincse, a keskeny ablakon át rossz a kilátás Forrás: Retro Mobil

A belseje teljesen tönkrement, a részben üvegek nélküli utastér beázott, a penészes kárpitok elmállottak. Itthon aztán, ahogy illik, teljesen „szétborították" az autót, lakatolni valóban szinte alig kellett, a futóművet, a hajtásláncot is szépen fel lehetett újítani, komolyabb kihívást a belső jelentett.

A hiányzó dolgokat javarészt külföldi börzéken sikerült beszerezni,

a kárpit gyári szövet - István remek ötlete a kilincsek és az ablaktekerők mögé tett, szükség esetén gyorsan eltávolítható, áttetsző plexilap, amely a kritikus helyen védi a textilt, ugyanakkor nem rondít bele az összhatásba.

Kidolgozott részletek mindenhol. A kilincsek finoman járnak, az ajtókat nem kell becsapni. A lámpákat a Marchal szállította Forrás: Retro Mobil

Ezen kívül akad még apró módosítás, a bal térdnél három kiegészítő műszer (ampermérő, olajnyomás-, vízhőfokmérő), korszerűbb az ablakmosó, és egyediek az oldalablakok alsó gumiprofiljai is - nem engedik be a vizet. A napi munka után apránként, kikapcsolódásként restaurált Citroën két év alatt állt újra kerékre, maradt az eredeti fekete szín, egyrészt ez a típus talán ebben a legautentikusabb, másrészt remekül kiemeli a krómozott elemeket. István már tíz éve vidáman pöfög gondosan karbantartott kedvencével, néha elkocsikázik egy-egy rendezvényre, találkozóra is.

Műszaki adatok - Citroën 11 D Légére (1955)

Motor: soros, négyhengeres, OHV-vezérlésű benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1911 cm3. Teljesítmény: 60 LE, 4000/perc fordulaton. Nyomaték: 122 Nm, 2200/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú kézi váltó, elsőkerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung.

Felfüggesztés: elöl független, keresztlengőkaros, torziós rugós, hátul Panhard-rudas, torziós rugós, hidraulikus lengéscsillapítókkal. Fogasléces kormánymű. Elöl-hátul dobfékek.

Felépítmény: négyajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4450x1680x1540 mm. Tengelytáv: 2910 mm. Saját tömeg: 1035 kg. Tank: 45 l.

Végsebesség: 125 km/h. Átlagfogyasztás: 10,0 l/100 km.

Retro Mobil november-december Forrás: Retro Mobil

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!