Léghűtéses boxermotor a farban és versenysikerek: a Porsche autóit főleg ezzel a két dologgal jellemezték az 1970-es években, amikor a családi vállalkozásból lett zuffenhauseni cég a Volkswagennel közösen úgy döntött, együtt váltja le a furcsa 914-es sportkocsit, és utódját Audiként dobja piacra.
A cirka 150 millió német márkás EA 425 nevű projekt már a célegyenesben volt, amikor a wolfsburgiak kihátráltak belőle, arra való hivatkozással, hogy
nem passzol a kínálatukba a hátsókerék-hajtású modell
(jött is helyette a Golf-alapú, elsőkerekes Scirocco), és az olajválság is nehéz körülményeket teremtett. A Porsche azonban nem hagyta veszni a munkát, kivásárolta az üzletből a VW-t, és 1976-ban, saját termékeként vezette be a 924-est.
Persze a Porschétől szokatlan részletek borzolták a kedélyeket, hiszen rengeteg alkatrész, utastéri elem, sőt a komplett motor is a Volkswagentől jött, a gyártást pedig az Audi neckarsulmi üzemére bízták. Nem titok, hogy a piaci sikerek ellenére – összesen 150 ezret adtak el világszerte – a legutóbbi időkig mostohagyerekként bánt a veterános világ az első vízhűtéses, orrmotoros, transaxle-hajtású Porschéval; bár néhány éve a rajongók már elkezdték értékelni a 924-est.
Hívei közé tartozik Pallerman Tibor is, aki mérnökként rajong a géplelkű veteránokért. Időközben elhunyt barátja, az ismert győri gyűjtő, Juhász Péter jóvoltából vezetett először Porschét, éppen egy 924-est, de ahogy mondja, ő a márkán belül mindenevő, lehet boxer, soros, lég- vagy vízhűtéses, orr-, közép- vagy farmotoros, a lényeg, hogy Porsche legyen! Régóta érlelődött benne a gondolat, de csak 2014-ben jött el a pillanat, hogy saját Porschéje legyen.
Az 1980-as gyártású 924 Le Mans-t a Classic Motorsport Club alapító-elnökétől, Adamovich Eriktől vette, aki három évvel korábban, első gazdájától hozta be Németországból.
A Le Mans különlegessége, hogy mindösszesen két hónapig gyártották az európai piac számára,
és csupán 1002 (más források szerint 1030) példány talált belőle gazdára (ebből 100 jobbkormányos). A motort nem erősítették meg, de a lengéscsillapítókat gyárilag sportosabb Konikra cserélték.
A karosszériát a gyárban kizárólag alpesi fehérre fényezték, körben a német trikolór színeivel, az első sárvédőkön Le Mans felirattal. Az autó hátul a 924 Turbo légterelőjét hordja, a 15 colos ATS alufelnik mintázatának neve is Turbo Look. A bársonyszerű „Nadelstreifen" kárpit a fehér csíkokkal szintén a Turbo adománya, a bőrhuzatos kormány négyküllős, mint a 911-esekben - a háromküllős sportvolánért felárat kértek, akárcsak a hátsó ablaktörlőért, az elektromos ablak- és tükörállításért, a légkondiért, a fényszórómosóért és a kivehető paneles targatetőért.
Első tulajdonosa eleve hobbiautónak vásárolta a Blaupunkt rádiósmagnóval, elektromos antennával és jobb oldali visszapillantóval felszerelt Porschét, amit kímélt és gondozott, a karbantartáshoz mindig gyári alkatrészeket használt. A fiának szánta ajándékba, amikor az jogosítványt szerzett, ám a történet nem alakult szerencsésen,
már az első úton megsérült az ajándékautó bal első sárvédője,
a második túrának pedig részleges hengerfej-felújítás lett az eredménye.
Ezeket leszámítva csak az eredeti Koni lengéscsillapítók hiányoznak (Tibor tervezi a jelenlegi Kayaba garnitúra cseréjét), minden más neckarsulmi eredetű, a futómű elemein még látszanak a gyári MEO színes festékjelzései is. Az egyetlen nem gyári tartozék az 1983-ban beépített, TÜV-minősítéses, Porsche-típusengedélyes, kibillenthető Happich napfénytető. A 924-es legfeljebb a fotókon tűnhet nagynak, valójában kisebb egy mai kompaktnál: tengelytávja 2,4, hossza 4,2 m.
A tágra nyíló ajtókon át könnyű lenne a beszállás, de mélyre kell leereszkedni, maga az ülés kényelmes, van oldaltartása, a hosszú ülőlap jó a comboknak. A műszerek jól áttekinthetők, három óra a középkonzolra is jutott. A belülről állítható tükrök szűk képe elmarad a mai autók panorámás látványától, de a kilátás minden irányban jó.
Hátra felnőttet csak cipőkanállal lehet bepréselni,
Tibor szerint szimplán két üléssel az észak-amerikai piacon magasabb lett volna a típus adóbesorolása, ezért a trükk. A csupa üveggel, alatta rolóval fedett, 370 l-es csomagtér nem mély, de nagy felületű, így sok holmit elnyel.
A vasblokkos, aluhengerfejes, kétliteres, hosszában beépített négyhengeres benzinest Bosch K-Jetronic befecskendező eteti, a teljesítmény 125 lóerő. Kedveli a pörgetést, 2000/perc alatt dadogva, rángatva veszi a gázt, városban éppen ezért harmadik fölé nem is kapcsoltunk. Autópályán meghúzatva készségesen meglódul, hamar beleforogna a 7000-től kezdődő piros tartományba, de erre nincs szükség, 3000-4000 között él igazán.
Ötgangos váltója rövid karral, pontosan kapcsolható, az örömtelien közvetlen és informatív kormány szervó nélküli, parkolásnál izomból kell tekerni, ahogy a fék és a kuplung is a megszokottnál erősebb vádlit kíván - előbbi hatásfoka feltűnően jó, de emberesen kell taposni a pedált. Az elöl MacPherson- (részben Golf- és Bogár-alkatrészekből felépített), hátul csatolt ferde lengőkaros, torziós rugós felfüggesztés a kemény rugózással és csillapítással
nem igazán komfortos, cserébe élvezetesen stabil az ívmenet.
Mai mércével tolakodóak a menetzajok, a 924-es hangos: már városi tempónál harsog a motor, a kabinba jócskán beszűrődik a gördülési és a szélzaj. De így is ez az egyik legkívánatosabb korabeli Porsche. Rajta kívül a Martini, valamint a 170 lóerős Turbo a legkeresettebb 924-es, utóbbi S jelzéssel, a nagyobb 944-es 2,5 l-es motorjával 1988-ig szerepelt a Porsche kínálatában. De már a romos belépőmodelleket sem adják két fillérért.
Műszaki adatok - Porsche 924 Le Mans (1980)
Motor: négyhengeres, hengerenkénti kétszelepes, szívócső-befecskendezéses benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1984 cm3. Teljesítmény: 125 LE, 5800/perc fordulaton. Nyomaték: 165 Nm, 3500/perc fordulaton.
Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.
Felfüggesztés: elöl MacPherson kanyarstabilizátorral, hátul csatolt lengőkaros, torziósrugós futómű kanyarstabilizátorral. Szervorásegítés nélküli fogasléces kormánymű. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, hátsó kerekekre ható mechanikus rögzítőfék.
Felépítmény: kétajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4212 x 1685 x 1270 mm. Tengelytáv: 2400 mm. Saját tömeg: 1130 kg. Tank: 66 l.
Gyorsulás (0-100km/h): 9,6 s. Végsebesség: 204 km/h. Átlagfogyasztás: 9,5 l/100 km.