Alapmodell, versenyszellemben - Porsche 924 Le Mans teszt

Porsche 924
Vágólapra másolva!
Hajszálon múlt, hogy a 924-es Porsche-, és nem Audi-emblémával jelent meg. Sokáig lenézték, de már alakul a kultusza, igaz, mindig is töredékébe fog kerülni a klasszikus 911-esnek. Az orrmotorosok közt a Le Mans az egyik legritkább és legkeresettebb széria, ebből próbáltunk ki egy gyönyörű állapotú példányt.
Vágólapra másolva!

Léghűtéses boxermotor a farban és versenysikerek: a Porsche autóit főleg ezzel a két dologgal jellemezték az 1970-es években, amikor a családi vállalkozásból lett zuffenhauseni cég a Volkswagennel közösen úgy döntött, együtt váltja le a furcsa 914-es sportkocsit, és utódját Audiként dobja piacra.

1980-ig öt Le Mans-i 24 óráson győzött Porsche, ezt ünnepelték meg a 924-es különkiadásával. Jó ómen volt, utána 1981 és 1987 között zsinórban hétszer nyertek Forrás: Retro Mobil

A VW-nak nem kellett, a Porsche adoptálta

A cirka 150 millió német márkás EA 425 nevű projekt már a célegyenesben volt, amikor a wolfsburgiak kihátráltak belőle, arra való hivatkozással, hogy

nem passzol a kínálatukba a hátsókerék-hajtású modell

(jött is helyette a Golf-alapú, elsőkerekes Scirocco), és az olajválság is nehéz körülményeket teremtett. A Porsche azonban nem hagyta veszni a munkát, kivásárolta az üzletből a VW-t, és 1976-ban, saját termékeként vezette be a 924-est.

Feláras volt a hátsó ablaktörlő (ezen a példányon nincs is), a csomagtartó csak kulccsal nyitható Forrás: Retro Mobil

Persze a Porschétől szokatlan részletek borzolták a kedélyeket, hiszen rengeteg alkatrész, utastéri elem, sőt a komplett motor is a Volkswagentől jött, a gyártást pedig az Audi neckarsulmi üzemére bízták. Nem titok, hogy a piaci sikerek ellenére – összesen 150 ezret adtak el világszerte – a legutóbbi időkig mostohagyerekként bánt a veterános világ az első vízhűtéses, orrmotoros, transaxle-hajtású Porschéval; bár néhány éve a rajongók már elkezdték értékelni a 924-est.

Egy különleges limitált széria

Hívei közé tartozik Pallerman Tibor is, aki mérnökként rajong a géplelkű veteránokért. Időközben elhunyt barátja, az ismert győri gyűjtő, Juhász Péter jóvoltából vezetett először Porschét, éppen egy 924-est, de ahogy mondja, ő a márkán belül mindenevő, lehet boxer, soros, lég- vagy vízhűtéses, orr-, közép- vagy farmotoros, a lényeg, hogy Porsche legyen! Régóta érlelődött benne a gondolat, de csak 2014-ben jött el a pillanat, hogy saját Porschéje legyen.

Utólagos beépítés az üveg napfénytető, gyárilag nagyobb, kivehető panelt lehetett rendelni. Mélyre szerelték a szélükön műbőr kárpitos üléseket, a kézifék karja a vezetőülés bal oldalára került. A küszöb 924 felirata Le Mans-tartozék. Nem is igazi Porsche: öt helyett csak három nagy műszert lát a vezető, a fordulatszámmérő sem középen ül Forrás: Retro Mobil

Az 1980-as gyártású 924 Le Mans-t a Classic Motorsport Club alapító-elnökétől, Adamovich Eriktől vette, aki három évvel korábban, első gazdájától hozta be Németországból.

A Le Mans különlegessége, hogy mindösszesen két hónapig gyártották az európai piac számára,

és csupán 1002 (más források szerint 1030) példány talált belőle gazdára (ebből 100 jobbkormányos). A motort nem erősítették meg, de a lengéscsillapítókat gyárilag sportosabb Konikra cserélték.

Bélelt a csomagtér, a pereme nagyon magas Forrás: Retro Mobil

A karosszériát a gyárban kizárólag alpesi fehérre fényezték, körben a német trikolór színeivel, az első sárvédőkön Le Mans felirattal. Az autó hátul a 924 Turbo légterelőjét hordja, a 15 colos ATS alufelnik mintázatának neve is Turbo Look. A bársonyszerű „Nadelstreifen" kárpit a fehér csíkokkal szintén a Turbo adománya, a bőrhuzatos kormány négyküllős, mint a 911-esekben - a háromküllős sportvolánért felárat kértek, akárcsak a hátsó ablaktörlőért, az elektromos ablak- és tükörállításért, a légkondiért, a fényszórómosóért és a kivehető paneles targatetőért.

Tékozló fiú

Első tulajdonosa eleve hobbiautónak vásárolta a Blaupunkt rádiósmagnóval, elektromos antennával és jobb oldali visszapillantóval felszerelt Porschét, amit kímélt és gondozott, a karbantartáshoz mindig gyári alkatrészeket használt. A fiának szánta ajándékba, amikor az jogosítványt szerzett, ám a történet nem alakult szerencsésen,

már az első úton megsérült az ajándékautó bal első sárvédője,

a második túrának pedig részleges hengerfej-felújítás lett az eredménye.

Kurblis az ablak, látványos a nyomott Porsche felirat Forrás: Retro Mobil

Ezeket leszámítva csak az eredeti Koni lengéscsillapítók hiányoznak (Tibor tervezi a jelenlegi Kayaba garnitúra cseréjét), minden más neckarsulmi eredetű, a futómű elemein még látszanak a gyári MEO színes festékjelzései is. Az egyetlen nem gyári tartozék az 1983-ban beépített, TÜV-minősítéses, Porsche-típusengedélyes, kibillenthető Happich napfénytető. A 924-es legfeljebb a fotókon tűnhet nagynak, valójában kisebb egy mai kompaktnál: tengelytávja 2,4, hossza 4,2 m.

Nehéz hátra bejutni és nagyon szűk a hely, a kardánalagút kettéosztja a teret. A csípőövek csak kétpontosak Forrás: Retro Mobil

A tágra nyíló ajtókon át könnyű lenne a beszállás, de mélyre kell leereszkedni, maga az ülés kényelmes, van oldaltartása, a hosszú ülőlap jó a comboknak. A műszerek jól áttekinthetők, három óra a középkonzolra is jutott. A belülről állítható tükrök szűk képe elmarad a mai autók panorámás látványától, de a kilátás minden irányban jó.

Hátra felnőttet csak cipőkanállal lehet bepréselni,

Tibor szerint szimplán két üléssel az észak-amerikai piacon magasabb lett volna a típus adóbesorolása, ezért a trükk. A csupa üveggel, alatta rolóval fedett, 370 l-es csomagtér nem mély, de nagy felületű, így sok holmit elnyel.

Soha nem használták a helytakarékosságból leeresztve tárolt pótkereket Forrás: Retro Mobil

Igazi ember-gép kapcsolat

A vasblokkos, aluhengerfejes, kétliteres, hosszában beépített négyhengeres benzinest Bosch K-Jetronic befecskendező eteti, a teljesítmény 125 lóerő. Kedveli a pörgetést, 2000/perc alatt dadogva, rángatva veszi a gázt, városban éppen ezért harmadik fölé nem is kapcsoltunk. Autópályán meghúzatva készségesen meglódul, hamar beleforogna a 7000-től kezdődő piros tartományba, de erre nincs szükség, 3000-4000 között él igazán.

Porsche a felirat, de ez Audi-motor. Nem sok hiányzott, hogy az autóra is felkerüljön a négykarikás embléma Forrás: Retro Mobil

Ötgangos váltója rövid karral, pontosan kapcsolható, az örömtelien közvetlen és informatív kormány szervó nélküli, parkolásnál izomból kell tekerni, ahogy a fék és a kuplung is a megszokottnál erősebb vádlit kíván - előbbi hatásfoka feltűnően jó, de emberesen kell taposni a pedált. Az elöl MacPherson- (részben Golf- és Bogár-alkatrészekből felépített), hátul csatolt ferde lengőkaros, torziós rugós felfüggesztés a kemény rugózással és csillapítással

nem igazán komfortos, cserébe élvezetesen stabil az ívmenet.

Sima úton nincs probléma a menetkomforttal, de az úthibákat a gerincükben érzik az utasok Forrás: Retro Mobil

Mai mércével tolakodóak a menetzajok, a 924-es hangos: már városi tempónál harsog a motor, a kabinba jócskán beszűrődik a gördülési és a szélzaj. De így is ez az egyik legkívánatosabb korabeli Porsche. Rajta kívül a Martini, valamint a 170 lóerős Turbo a legkeresettebb 924-es, utóbbi S jelzéssel, a nagyobb 944-es 2,5 l-es motorjával 1988-ig szerepelt a Porsche kínálatában. De már a romos belépőmodelleket sem adják két fillérért.

Műszaki adatok - Porsche 924 Le Mans (1980)


Motor: négyhengeres, hengerenkénti kétszelepes, szívócső-befecskendezéses benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1984 cm3. Teljesítmény: 125 LE, 5800/perc fordulaton. Nyomaték: 165 Nm, 3500/perc fordulaton.


Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.


Felfüggesztés: elöl MacPherson kanyarstabilizátorral, hátul csatolt lengőkaros, torziósrugós futómű kanyarstabilizátorral. Szervorásegítés nélküli fogasléces kormánymű. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, hátsó kerekekre ható mechanikus rögzítőfék.


Felépítmény: kétajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4212 x 1685 x 1270 mm. Tengelytáv: 2400 mm. Saját tömeg: 1130 kg. Tank: 66 l.


Gyorsulás (0-100km/h): 9,6 s. Végsebesség: 204 km/h. Átlagfogyasztás: 9,5 l/100 km.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!