Ezek az autók a 2018-as Detroiti Autószalon sztárjai

Auto Show Detroit
CEO of Mercedes Dieter Zetsche (L) and Arnold Schwarzenegger jointly present the new G-class at the Michigan Theatre of Detroit, US, 15 January 2018. The G-Class has been in Daimler's programm for almost 40 years - with a price of up to 100,000 euros it is considered one of the most expensive off-road vehicles with single-wheel suspension on the market. Photo: Boris Roessler/dpa
Vágólapra másolva!
Megnyitotta kapuit az év első nagy autós seregszemléje, amely nincs híján fontos újdonságoknak.
Vágólapra másolva!
A Ford Amerikában is bemutatta a nálunk már ismert és népszerű Rangert, ami ott kis pickupnak számít Forrás: AFP/Jewel Samad

Minden év januárjában, Detroitban rendezik meg az első nagy kiállítást, a michigani autóvárosban ilyenkor az észak-amerikai Év Autója díjakat is átadják. Ennek semmi köze az számunkra fontosabb európai Év Autója választáshoz, amelynek nyertese márciusban derül ki a Genfi Autószalonon.

Idén az Év Autója a tengerentúlon a Honda Accord lett,

az év szabadidő-autója a Volvo XC60, az év nagy terepjárója pedig a Lincoln Navigator. Közülük csak a Volvót árulják Európában is.

A Honda Accord lett az év autója Észak-Amerikában, megelőzve a Toyota Camry-t és a Kia Stingert Forrás: Copyright 2018/Honda

A következőkben az idei Detroiti Autószalonon bemutatkozó legfontosabb újdonságokat alább mutatjuk be, van köztük népautó, méregdrága terepjáró, retró sportkocsi és futurisztikus tanulmány is.

Volkswagen Jetta

A Golf-technikára, vagyis MQB-alapokra épített új Jetta már 4,7 méter hosszú Forrás: AFP/Jim Watson

Már régen elmúltak azok az idők, amikor a Jetta csak egy puttonyos Golf volt. 1979 óta készítik a négyajtós szedánt, összesen 17,5 milliót adtak el belőle, vagyis fele annyit, mint a Golfból, de így is a világ egyik legnépszerűbb típusa.

Az utóbbi időben a dizájn eltér a Golfétól, igaz, a műszaki alapok mindig is egyeztek.

A főleg az amerikai piacon sikeres Jetta mindig is késéssel kapta meg a legújabb fejlesztéseket, a Golf által 2012, a hetedik generáció bevezetése óta használt MQB platform például csak most jelent meg nála, a 2018-as Detroiti Autószalonon bemutatott új generációban.

A fara kiköpött Audi A4, csak más emblémával. A légellenállás 10 százalékkal javult, most 0,27 az alaktényező Forrás: AFP/Jim Watson

Az újdonság karosszériája nem mutat rokonságot a Golffal, teljesen önálló egyéniség, leszámítva azt, hogy a hátsó lámpák mintha az Audi A4-ről származnának.

Jelentősen megnőttek a méretek,

a hossz 43, a szélesség 21, magasság 6, a tengelytáv 35 mm-rel lett nagyobb, vagyis az utastér is tágasabbá vált, az 510 literes csomagtartó mérete nem változott, mivel elég nagy volt az eddig is.

Már a Jettában is elérhető a digitális műszerfal Forrás: Volkswagen

Felárért elérhető lett a 10,2 colos digitális műszerfal (Active Info Display), a szellőztethető ülés, a 400 wattos Beats by Dre hifi és a vezetéstámogató rendszerek széles kínálata, viszont

a LED-es fényszóró és hátsó lámpa már alapáron jár.

Egyelőre csak az 1,4 literes, 150 lóerős turbós benzinmotort jelentették be, amit a hatfokozatú kézi mellett egy Európában nem kínált nyolcfokozatú automatával is lehet kérni. A Jetta hetedik nemzedékét kifejezetten az amerikai piac számára fejlesztették ki, európai forgalmazását nem tervezi a Volkswagen.

Mercedes G-osztály

Dieter Zetsche, a Daimler AG első embere Arnold Schwarzenegger társaságában mutatta be az új G-osztályt Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Boris Roessler

Nem kevesebb mint

38 év után mutatta be a Mercedes a legendás terepjáró második generációját,

amely kívülről keveset, belül viszont annál többet változott. Ha az 5 centis hossz-, és 12 centis szélességnövekedést nem venné észre valaki, a lemezek közötti szűkebb hézagokból, az integrált lökhárítókból és a kör alakú nappali fénnyel ellátott LED fényszórókból még mindig rájöhet, hogy új G-osztályt látja.

A Mercedes igyekezett megnyugtatni mindenkit, hogy az ajtócsukódás jellegzetes „klakk” hangja nem változott.

A vízálló tolatókamerát lejjebb költöztették, ezért Dieter Zetsche, a Daimler AG vezérigazgatója szerint már nem csak a kívül hordott pótkerék tokját lehet nézni rajta.

Kívül keveset, a lemezek alatt annál többet változott. Szériatartozék a bőrülés és a LED fényszóró, de a digitális műszerfalért fizetni kell Forrás: AFP/Geoff Robins

Belül viszont rá sem lehet ismerni a kocsira,

a teljes műszerfalat lecserélték,

elektromos lett a kézifék és a kilencfokozatú automata váltó kormányoszlopra költöztetett előválasztó karja is. Az analóg órákat felár ellenében 12,3 colos digitális képernyőre vetítve lehet nézni, a másik ugyanekkora képernyő a COMAND nevű fedélzeti menürendszeré.

Már méltó a magas árhoz a kabin berendezése Forrás: Daimler AG

Csak a három zárható differenciálmű kapcsolója és az utasoldali „majrévas" maradt a helyén, hagyományőrzésből.

Ötféle menetprogramban lehet használni a G-osztályt,

a váltót és a futóművet is szabályozó, terepjárásra való G-mód automatikusan aktiválódik, ha a felezőt vagy valamelyik diffizárat bekapcsolják.

Továbbra is a világ egyik legjobb terepjárója, a torziós merevség 55 százalékkal javult Forrás: Daimler AG

Korábban sok kritika érte a G-osztály a szűkös utastér miatt, ezért most az első lábteret 4, a hátsót 15 centivel nyújtották meg, de a kabin szélessége is megnőtt.

Maradt az alvázas felépítés,

de a karosszéria már alumíniumból és nagyszilárdságú acélból készül, ami 170 kilóval csökkentette a tömeget.

A külső csak keveset változott. Hiába nőtt meg a G, az óriásterepjárók között még mindig kicsinek számít a 4,7 méteres hossz és a 1,88 méteres szélesség Forrás: Daimler AG

Vadonatúj az AMG által tervezett futómű, csak hátul maradt a merev tengely (már Panhard-rúddal és oldalanként négy lengőkarral), elöl kettős keresztlengőkaros független futóművek vezetik a kerekeket, amik segédkeret nélkül csatlakoznak a masszív létraalvázhoz. Mivel

fontos cél volt az aszfaltos vezethetőség javítása,

a korábbi indirekt és pontatlan golyópályás hidraulikus kormányzást közvetlenebb áttételezésű, elektromos rásegítésű fogaslécesre cserélték, amely már a vezetéstámogató funkciókat (sávtartás, parkolás) is támogatja.

Az új, elöl független futóművet az AMG fejlesztette ki Forrás: Daimler AG

Persze a G-osztály terepjáró-képessége is javult,

235-ről 241 mm-re emelkedett a hasmagasság, 60 helyett 70 centis vízen képes már átkelni, és az elöl 30, hátul 31 fokos terepszögek is jobbak a korábbiaknál. Nyáron kerül piacra az új G generáció, eleinte csak a G500-asként lesz kapható, amiben a négyliteres, 422 lóerős, 610 Nm nyomatékú V8-as biturbó benzinmotor dolgozik.

Terepen kevés ellenfele akad Forrás: Daimler AG

Ennek a változatnak

az alapára 107 ezer euró lesz Németországban, ami 33 millió forintnak felel meg.

Később érkezik a G63 AMG 612 lóerővel és 850 Nm nyomatékkal, illetve a gazdaságos 2,9 literes dízel 286 lóerővel és 600 Nm-rel.

Ford Mustang Bullitt

Molly McQueen, Steve McQueen unokája mutatta be az autót Detroitban Forrás: AFP/Jewel Samad

A Ford

az idén 50 éves filmklasszikus,

a Steve McQueen főszereplésével készült Bullitt előtt tiszteleg a tavaly felfrissített Mustang új csúcsváltozatával, amiben az ötliteres V8-as motor már 481 lóerőt ad le, és 262 km/órás végsebességet garantál. A manuális sebességváltó karján ugyanúgy fehér biliárdgolyó található, mint az 1968-as eredeti Mustang GT-ben, és a kipufogó hangja is legalább olyan morcos az aktív szelepes megoldás miatt.

A Bullitt forgatásán használt két 1968-as Mustang közül az egyiket is kiállították Forrás: AFP/Jewel Samad

A McQueen által vezetett régi Mustang hangulatát több más részlet is felidézi: a hűtőrács és az első oldalablakok krómkerete, valamint a klasszikus dizájnú 19 colos alumínium keréktárcsák. Kívül-belül egyaránt visszafogottan bántak a díszítésekkel és emblémákkal; kívül például a kör alakú tanksapka Bullitt logója az egyetlen ilyen elem, a Ford oválja sehol sem látható, de ez már a normál Mustangon is így van.

A Ford mindössze kétféle fényezéssel gyártja ezt a változatot: a vásárlók a fekete mellett a mozifilmből is ismert, klasszikus zöld árnyalatot is megrendelhetik Forrás: AFP/2018 Getty Images/Bill Pugliano

Infiniti Q Inspiration

Ilyenek lesznek az új Infinitik, debütál az új formanyelv, amit a BMW korábbi sztártervezője alkotott Forrás: Infiniti

Detroitban a Nissan prémiummárkája egy négyajtós tanulmányautóval mutatta be új formanyelvét és friss infotainment, valamint önvezető technológiáját.

Ez az első autója a japán gyártónak, amit már Karim Habib, a BMW-től átcsábított új dizájnigazgató irányításával terveztek meg.

Az elegáns négyajtós kupé remek arányokkal, és izgalmas formai megoldásokkal rendelkezik, üvegteteje az első és a hátsó szélvédővel egy egységet alkot.

A ferdehátú négyajtós kupé manapság az egyik legdivatosabb karosszériatípus Forrás: Infiniti

Kissé meglepő módon a tanulmányautót nem villanymotor, hanem az Infiniti új, négyhengeres VC-Turbo benzinmotorja hajtja, amely

a világon egyedülálló módon változó sűrítésre képes

8:1 és 14:1 arányok között. Előbbi érték a nagyobb teljesítményt, utóbbi a kedvezőbb fogyasztás segíti elő.

Képernyők minden mennyiségben, a hátsó ajtó fordíta nyílik, nincs B-oszlop Forrás: Infiniti

A letisztult, kevés gombot felvonultató utastérben a sofőrnek és az utasnak is jutott egy-egy érintőképernyő, a kocsi az utasok biometrikus tulajdonságait is folyamatosan figyeli. Csak négy ülést helyeztek el, viszont hátulra is jutott egy széles érintőképernyő.

Természetesen az Inspiration Q önvezetésre is képes,

de ha a vezető szeretné irányítani, akkor a vezetéstámogató rendszerek a háttérbe húzódva asszisztens üzemmódra váltanak.

Lexus LF-1 Limitless

Az Audi Q8 ellenfele lesz a pár éven belül érkező óriás Lexus SUV Forrás: AFP/2018 Getty Images/Bill Pugliano

A Lexus egy új, az RX-nél is nagyobb,

óriás szabadidő-autó bemutatását tervezi a közeljövőben,

aminek formájáról a Kaliforniában tervezett LF-1 Limitless ad ízelítőt. Az ötajtós kupé SUV tanulmány extravagáns lámpáival, roppant hosszú motorháztetejével, lexusos X-hűtőmaszkjával, sima oldalfelületeivel és hátsó csíklámpájával hívja fel magára a figyelmet.

Sportos arányok nagy hasmagassággal kombinálva Forrás: AFP/Geoff Robins

Szokatlanul merész az összhatás, de manapság nagyot kell szólnia az efféle koncepcióautóknak, hogy odafigyeljenek rájuk. Valószínűleg a pár éven belül érkező szériaváltozat visszafogottabb formát kap majd, de az arányok nem fognak változni.

A hátsó lámpa egyetlen csík Forrás: AFP/Geoff Robins

A belső tér különlegessége, hogy nincs előválasztó karja a váltónak,

csak a kormányon vannak gombok,

a digitális műszerfal pedig egy hatszögletű, szabadon konfigurálható képernyőn jelenik meg. Jól mutatja az infotainment rendszer fejlettségét, hogy négydimenziós navigációs rendszert és haptikus visszajelzést adó felületeket is beépítettek az LF-1 Limitless-be.

Látványos a digitális műszerfal és a 4D-s navigáció Forrás: Lexus

Ez az új Lexus SUV olyan rugalmasan alakítható padlólemezre épül, ami benzines, hidrogén üzemanyagcellás, hibrid, konnektoros hibrid és teljesen elektromos hajtásláncot is képes befogadni. Mivel a lehetőségek száma szinte végtelen, ez adta az ötletet a névválasztásnál.

Honda Insight

Semmiben sem hasonlít elődeire az új Insight generáció Forrás: Honda

A Detroitban bemutatott új Honda Insight hivatalosan még csak tanulmány, de

már nagyon közel áll a nyáron érkező szériaváltozathoz.

Két elődjével ellentétben ez már nem kis- vagy kompakt autó, hanem egy hosszú, középkategóriás négyajtós kupé, ami a Civic és a frissen Év Autójának megválasztott Accord közti űrt tölti be.

A BMW 3-as GT formái sejlenek fel... Forrás: Honda

Tulajdonképpen a nevén kívül csak abban hasonlít a régi Insightokra, hogy

ez is hibrid.

A két villanymotort és egy kétliteres benzinmotort tartalmazó i-MMD hibrid hajtáslánccal Honda szerint az újdonság ügyesen kombinálja majd az alacsony fogyasztást (4,7 l az amerikai EPA szabvány szerint) a dinamikus menetteljesítményekkel.

Csak hibrid hajtással lesz kapható Forrás: Honda

Az Amerikában, Amerikának készülő új Insight valószínűleg sosem lesz kapható Európában hivatalos forrásból, de szürke importban megjelenhet, és a hibrid hajtása nálunk is elérhető lesz a nyáron érkező új CR-V-be építve.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!