A Detroiti Autószalon hagyományosan az Észak-Amerikai Év Autója díj átadásával kezdődött, amit idén a Volkswagen Golf nyert el, a kétéves német kocsi ráadásul a Ford tavaly bemutatott új Mustangját győzte le. Az Év Teherautója pedig a Ford F-szériás pickupja lett, ami csak azoknak okozhat meglepetést, akik nem tudják, hogy ez az autó Amerika Skoda Octaviája, vagyis ebből a hatméteres platós óriásból többet adnak el az USA-ban, mint bármilyen más négykerekűből.
Idén nincs oka panaszra az iparágnak, mivel tavaly rengeteg gyártó döntötte meg az eladási rekordját, ráadásul idén a benzin árának mélyrepülése új lendületet adhat az értékesítéseknek. Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen Detroitban jelentette be, hogy története során először tudott 10 milliónál több autót értékesíteni az összes márkájával együtt, amivel komoly nyomást helyezett a tavalyi értékesítési adatát még nem prezentáló General Motorsra és Toyotára a világ legnagyobb autógyártója címért folytatott versenyben. Még a Fiat is arról számolt be, hogy sok nehéz év után a tervezettnél egy évvel korábban, már idén nullszaldósak lehetnek Európában.
A detroiti sajtó már a nyitás előtt azt a mottót adta a kiállításnak, hogy „Big and fast is back”, vagyis a nagy és erős autók visszatértek, amire szinte csak a legelső sajtótájékoztatót tartó Chevrolet cáfolt rá. A General Motors legnépszerűbb márkája ugyanis a Volt második nemzedékét hozta el, amely nem csak könnyebb, fürgébb, és autószerűbb, mint az elődje, de az elektromos hatótávolságát is megnövelték, ráadásul négy helyett már öt személyt tud elszállítani. Ez a kocsi hozzánk Opel Ampera II-ként juthat majd el, mivel a Chevrolet másfél éve kivonult az európai piacról.
A másik új Chevy, a Bolt tanulmány még jobban felforgathatja a piacot, ha egyszer gyártani kezdik: a BMW i3-ra hasonlító kompakt elektromos autó kétszer akkora, 320 km-es hatótávval rendelkezik, mint a német konkurense, de Mary Barra, a General Motors első embere szerint 30 százalékkal olcsóbban, körülbelül 30 ezer dollárért fogják adni a világ minden fontos piacán.
A két környezetbarát autó után nagyot ütött az idei szalon legnagyobb szenzációja, a Ford új GT-je. Bár a Ford-stand korábban kiszivárgott alaprajzából lehetett következtetni arra, hogy valami nagy durranással készülnek, abban azonban senki sem volt biztos, hogy az új Focus RS-t, vagy valami mást hoznak-e el. Végül az enyhén múltidéző, de retró autónak semmiképpen sem mondható, szenzációs formájú új GT-vel jelentkeztek, amit annyira titokban tartottak, hogy a mai gyakorlattal ellentétben egyetlen kémfotó vagy ízelítő kép sem szivárgott ki róla a premier előtt.
A 2016 végétől megvásárolható, mindössze pár száz példányban készülő szupersportautó abból a szempontból régivágású, hogy nem kapott hibrid hajtásrendszert, viszont a szénszálból és alumíniumból készített karosszéria, a 3,5 literes, V6-os, 600 lóerős turbómotor és a dupla kuplungos váltó illeszkedik az aktuális szupersportautó-trendekbe. Mivel szándékosan a GT40 Le Mans-i hármas győzelmének 50. évfordulójára készült el, nem lennénk meglepve, ha egy-két éven viszont látnánk versenyautóként a legendás 24 órás versenyen is.
A Ford GT-hez képest közel sem volt ennyire mellbevágó a 26 év után bemutatott második Honda NSX, mert a 2012-es tanulmányautóhoz képest alig változtattak a szériaverzió formáján. Ha a meglehetősen konzervatív dizájn nem is forradalmi, a kocsi technikája mindenképpen az: a középre helyezett 3,5 literes, ikerturbós V6-ost három villanymotor segíti a hajtásban, ebből egy-egy az első kerekeknél található, így a tapadással biztos nem lesz probléma.
A világ első kilencfokozatú dupla kuplungos váltója is elismerést érdemel, bár manuális módban valószínűleg nem lesz könnyű kiválasztani, hogy épp melyik fokozat az ideális. Egyelőre csak annyit lehet tudni az új NSX műszaki adatairól, hogy több mint 550 lóerős, és a mélyre beépített lítiumos akkumulátora miatt a súlypontja alacsonyabban van, mint bármely más szupersportkocsinak.
Hiába jöttek a szupersportautók, a szalon legerősebb újdonsága egy négyajtós limuzin volt. A Cadillac a lóerő-háborúban hisz, ezért az új CTS-V kompresszoros, 6,2 literes V8-as motorjából 80-nal több (640) lóerőt hozott ki, mint amennyi a BMW M5-ösnek van. A Lexus azonban továbbra sem használ feltöltőt a legerősebb motorjaiban, így a 473 lóerős GS F lett a felső-középkategória egyetlen szívómotoros sportszedánja. A hiányzó lóerőkért a közvetlenebb gázreakciók, az intenzívebb akusztikai élmény és az aktív hátsó differenciálmű kárpótolhatja a tulajdonosokat. Még a Mini is a valaha volt legerősebb típusát hozta el Detroitba, a John Cooper Works kétliteres, 231 lóerős turbómotorjának átlagfogyasztása a gyár szerint csak 5,7 liter.
A Mercedes először állította ki a BMW X6-os ellen tervezett GLE Coupét, ami a teljesen értelmetlen terepjáró kupék sorát gazdagítja, de mivel manapság hatalmas igény mutatkozik minden SUV-ra, nem szabad hibáztatni őket, hogy elkészítették. A két tonna körüli szabadidő-autó csúcsváltozata, az 585 lóerős GLE 63 AMG 4,2 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h sebességre. Nem erősebb, de gyorsabb nála a szintén új Porsche Cayenne Turbo S: az 570 lóerős családi terepjáró 4,1 másodperc alatt éri el 100 km/h-t, de ami még lenyűgözőbb, hogy 7:59 perc alatt körbér a Nürburgringen, ezzel bő 14 másodpercet vert az eddigi SUV rekorderre, az 550 lóerős Range Rover Sport SVR-re.
A Volkswagen-konszern az alaposan lekönnyített és modernizált, viszont kissé unalmas formájú új Audi Q7-essel és a Volkswagen Cross Coupé GTE tanulmánnyal érkezett, utóbbiból jövőre lesz helyi gyártású szériaautó Amerikában.
Mivel az amerikai eladási lista első három helyén pickupok találhatóak, nem meglepő, hogy sok gyártónak voltak platós újdonságai Detroitban. A Ford a 411 lóerős Raptorral azokat célozza meg, akik terepen sem szeretnek lassítani, a hasonlóan brutális Ram 1500 Rebel pedig az emelhető légrugózással próbálja a lóerőhátrányát ellensúlyozni. Európában elképzelhetetlen lenne egy Nissan pickup ötliteres, V8-as turbódízellel, de az új Titan mégis ilyen motort kapott, hogy 5,5 tonnás utánfutók se kottyanjanak meg neki.
Volt két szabadidő-autó, amiről sok szó esett Detroitban, pedig meg sem jelentek a szalonon fizikai valójukban. A Bentley és a Jaguar csak a készülő, és még idén bemutatásra kerülő SUV-jaik nevét árulta el, de sem a Kanári-szigetek egyik hegységére utaló Bentayga, sem az F-Pace nem aratott osztatlan sikert.
Sokan a csodájára jártak viszont a Buick fényűző limuzinjának, az 5,2 méteres Avenirnek, amely talán a legszebb belső térrel rendelkezett az összes kiállított autó közül, beleértve a feltámasztott Mercedes-Maybachot is, ami ezúttal nem több egy hosszított, fényűző felszereltségű S-osztálynál. A legfurább autókkal a konzervatív stílusáról ismert Volvo jelentkezett: a nyújtott tengelytávú S60-as mellett a terepjárós külsejű S60 Cross Country az alaposan megemelt futóművével és hatalmas kerekeivel keltett feltűnést.