A francia PSA-csoport felügyelőbizottsága jóváhagyta a fúziós javaslatot az olasz-amerikai Fiat-Chryslerrel - erősítették meg párizsi források a dpa német hírügynökség számára szerda éjjel, és csütörtök reggel már a PSA hivatalos sajtóoldalán is megjelent a hír, hogy a két cég összeolvadást tervez. Jól haladnak a tárgyalások, a tervek szerint heteken belül véget is érhetnek egy közös szándéknyilatkozat aláírásával.
A Fiat-Chrysler (FCA) és a francia PSA eseteges egyesülésével transzatlanti autóipari óriáscég jönne létre 48,5 milliárd dolláros tőkével. Az új vállalat a Toyota, a Volkswagen, és a Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetség után
a világ negyedik legnagyobb autógyártója lenne évi 8,7 millió eladott autóval.
A cég összesített bevétele elérné a 170 milliárd, az adózás utáni profit pedig a 11 milliárd eurót.
Az FCA oldaláról a Fiat, a Jeep, az Alfa Romeo, a Maserati, a Ram, a Lancia és Chrysler márkák, a PSA oldaláról a Peugeot, a Citroën, a DS, és az Opel-Vauxhall márkák kerülnének be a közös cégbe, amely így a piac teljes spektrumát lefedné a tömegautóktól a luxusautókon át a kis- és nagy haszonjárművekig.
Évi 3,7 milliárd eurót spórolhatna a szinergiás hatások kiaknázásával a két cég
gyárbezárások nélkül, pusztán a fő befektetések forrásainak hatékonyabb elosztásával a jármű platformok, hajtásláncok, új technológiák és vásárlóerő területén. A PSA főleg Európában, az FCA pedig Észak- és Dél-Amerikában van erős pozícióban, így jól kiegészítik egymást, de Európában azért lehetnek problémák, mert a cég több márkája egymás vetélytársai a piacon.
Az új, hollandiai központú anyagcégben
a PSA és az FCA részvényesei 50-50 százalékban lennének tulajdonosok,
az irányítási struktúrában a két autógyártó vezetése egyensúlyban lenne. A 11 igazgatósági tagból 5-öt a PSA, 5-öt az FCA adna, a 11. tag az igazgatótanács vezetője, John Elkann lenne, aki jelenleg a Fiat elnöke. A cégben a PSA vezérigazgatója, Carlos Tavares lenne a vezérigazgató, megbizatása 5 évre szólna.
„Ez a konvergencia jelentős előnyöket hoz az összes részvényes számára és egy derűs jövőt vázol fel az egyesített entitásnak. Elégedett vagyok azzal a munkával, amit Mike-kal elvégeztünk, és örömmel fogok a továbbiakban is együtt dolgozni vele, hogy közösen egy remek céget építsünk" – nyilatkozta Carlos Tavares, a PSA főnöke.
Hasonlóan reagált Mike Manley, az FCA vezérigazgatója is: „Felvillanyozó lehetőségnek látom, hogy Carlosszal és csapatával dolgozhatunk ezen a kombináción, amelyben megvan a potenciál arra, hogy megváltoztassa az iparágat. Már hosszú ideje sikeres együttműködéseink vannak a PSA-csoporttal, és meggyőződésem, hogy együtt, a remek embereinkkel egy világszínvonalú mobilitási céget hozhatunk létre".
Az Agnelli család többségi tulajdonában lévő Fiat-Chrysler az idén júniusban már a francia és kínai tulajdonú Peugeot vetélytársával, a szintén francia Renault-val is tárgyalt fúzióról, de az akkori megbeszélések kudarccal zárultak.
A Wall Street Journal elemzése szerint a világ legnagyobb autógyárai azzal próbálkoznak, hogy átstrukturálják termelésüket és változtassanak üzletpolitikájukon, részben mert emelkednek a termelési költségek, részben pedig mert a gyors és tartós növekedés időszaka után
az autópiac jó ideje lassulást mutat.
Ez különösen Európára igaz, ahol a piac túlzsúfolt és a szigorú környezetvédelmi előírások jelentősen apasztják a profitot, jövőre például már 95 g/km-es flottaátlagot írnak elő a gyártóknak, ami jelentős befektetéseket igényel, hiszen ennek eléréséhez hibrideket, elektromos autókat kell kifejleszteni.