Az Opel már a háború előtt is a General Motors tulajdona volt, formatervei is Amerikából érkeztek. Két nagyágyúra, George Gallionra és Chuck Jordanre, a Cadillac főstilisztája bízták az Opelek ruháit: első sorozatmunkájuk a GT volt, aztán ők (és embereik) alkották meg 1970-ben a Mantát is. A csak finoman amerikai stílusú karosszéria sokkal visszafogottabb lett, mint a Corvettet majmoló, bukólámpás GT, vagy az izomkupé-utánzat Commodore.
A Manta technikáján osztozott az ugyancsak 1970-es Ascona A limuzinnal: 60 lovas OHV 1,2-es, kétféle 1,6-os (1.6N 68 LE, és 1.6S 80 LE) , illetve 1,9-es, 90 lóerős motor vihette. Utóbbinak
a Mantában volt egy 105 lovas befecskendezős változata is, a GT/E.
Négyfokozatú kézi, vagy General Motors-féle háromfokozatú automata váltóval szerelték, futóműve is USA-szabvány: hátsókerék-hajtás, elöl független, hátul merevhidas.
A Manta kiváló tuningalap volt, léteztek gyári kivitelek is, amelyek közül a legszelídebb az említett GT/E, a legvadabb pedig a brit Broadspeed által mindössze 33 példányban elkészített turbós Turbomanta 156 lóerővel. A belga Transeurop Engineering TE2800-asa a Commodore 2,8-as soros hatosával futott. 1975-ig tartott az A-típus, ekkor felváltotta a szögletesebb B, amely nagy téglalap lámpáival és sík felületeivel eltávolodott elődje eleganciájától.
1979-ben a műanyag lökhárítók bevezetése is rontott a helyzeten. Újdonságként megjelent a háromajtós kivitel és az ötfokozatú Getrag kézi váltó, 1982-től pedig leváltották a teljes motorkínálatot, 1,3-as és 1,8-as és 2,0 literes érkezett helyettük.
A Manta csak két generációt ért meg, 1988-ban a Calibra vette át a helyét.
Három évvel később ugyanakkor egy tuningolt példány főszerepet kapott a kultikus Manta, Manta filmben.
A kipróbált példány 1,6-os és SR (Sport Rallye) kivitel. Ez a Rallye csomag alapból sportos felniket, picivel (még) keményebb futóművet, elöl-hátul kanyarstabilizátort, fordulatszámmérőt, és a középkonzolon három kiegészítő műszert jelent. Az 1,6-oshoz felárért lehetett megrendelni azt a fekete motorháztetőt és oldalcsíkozást, ami az 1,9-eshez alapból járt. Egy Franciaországban dolgozó magyar vette újonnan 1972-ben, itthon helyezték először forgalomba.
Aztán 1997-ben Sáfár József elindult kisebbik fiával Budapestre a gyereknek egy Fiat 600-ast venni. Nem jutottak el odáig, mert
Pest határában egy használtautó-kereskedésben meglátták az Opelt.
Azonnal meg is vették, kiváló állapotban volt, műszakilag a mai napig sem kellett hozzányúlni, kivéve egy fékgenerált, rögtön a vétel után.
A sok év alatt keveset futott, ma is csak 152 000 km van benne, de a negyedik fokozat szinkronja mostanra elkopott. Valamikor az ezredforduló táján javítani kellett a sárvédő íveket, és ekkor újra is fényezték az Opelt. Nincs oldtimer azonosítója, de a B kezdőbetűs rendszám is érdekessé teszi, hiszen ékesen bizonyítja, hogy az Opel már az 1990-1992-es átrendszámozás idején is Magyarországon volt.
Rendhagyó a műszerfal kialakítása, a vezető előtti rész előre, a többi hátrafelé dől. Az órák szépek és jól olvashatók, de a műfa-berakás elüt az összképtől, bár a hetvenes évek divatját hordozza. Az ülések kényelmesek és jól beállíthatók, igaz, minimális az oldaltartásuk és fejtámlájuk sincsen.
Nem valódi sportkocsi a Manta, inkább stílusos kupé
a maga műfajában jó helykínálattal. Motorja nyugodtan jár, és nagyobb sebességnél is csendes, mert a negyedik fokozat hosszú.
Az állórajtos 100 km/h-s sprint 13-14 másodperc körüli szintideje a maga korában kifejezetten jónak számított, a hosszú, hajlított váltókarral könnyű kapcsolgatni, a harmadik akár fokozat 120-ig is kihúzatható. A Rallye futóműve kemény és a legkisebb úthibákat is közvetíti, cserébe kiváló az úttartás. Kanyarban alig dől, de túlkormányzott lehet, a fogasléces kormánymű holtjátéka minimális. A rásegítős fék pontosan adagolható és erős – érződik, hogy e kupét hétköznapi használatra szánták.
Műszaki adatok - Opel Manta A 1.6SR (1972)
Motor: soros négyhengeres, OHC-vezérlésű benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1584 cm3. Furat x löket: 85,0 x 69,8 mm. Kompresszió: 9,5:1. Teljesítmény: 80 LE, 5200/perc fordulaton. Nyomaték: 118 Nm, 3800/perc fordulaton.
Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, tekercsrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal, hátul merevtengelyes, tekercsrugós, hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös, rásegítős fékrendszer.
Felépítmény: kétajtós, négyüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4343 x 1632 x 1360 mm. Tengelytáv: 2430 mm. Csomagtartó: 326 l. Tank: 46 l. Saját tömeg: 970 kg.
Végsebesség: 163 km/h.
Még több olvasnivaló a Retro Mobil decemberi számában: