Az Opel Ascona első sorozata, az A-modell 1970-ben jelent meg, hogy a Kadett és a Rekord közötti űrt betöltse. 1981-ben már a harmadik generációnál tartottak, fontos újításként immár elsőkerék-hajtással, plusz integrált műanyag lökhárítókkal és modern, felülvezérelt (OHC), hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítésű benzinmotorokkal.
A belépőmodell az előd Ascona B-ben is bevált 60 lóerős 1,3-assal ment, de volt hozzá 75 lovas 1,6-os is. Mindkettőből létezett emelt kompressziójú S kivitel (az 1,3-as 75, az 1,6-os 90 lóerős volt), megszakító nélküli tranzisztoros gyújtással.
A csúcsmodellt, a GTE-t befecskendezős, kétliteres, 130 lovas gép vitte,
és 1982-ben az Isuzu-alapú 1,6-os (55 LE) dízel is megjelent. Gyártása utolsó két évében (1987–1988) pedig jött az 1,8-as benzines (84 és 115 LE).
Alapból négyfokozatú váltó járt mindegyikhez, az ötsebességes extra volt, ahogy a háromfokozatú automata is. Két- és négyajtós lépcsőshátú szedán és ötajtós csapott hátú karosszériával készült, Angliában Vauxhall Cavalier, Dél-Amerikában Chevrolet Monza néven.
A C sorozatból bemutatásának évében több kelt el, mint a Volkswagen Golfból, egy évvel később pedig második lett Az Év Autója választáson (a Renault 9 mögött).
A praktikus és univerzális kocsi a középmezőny egyik legjobbja volt,
extraként pedig szervokormány, elektromos ablakemelő, állítható kormányoszlop, fűtött tükör és fedélzeti számítógép is kapható volt hozzá.
Ferencnek új munkahelye miatt kellett autó, de C Rekordja több okból is alkalmatlan volt a mindennapokra, így régi opeles lévén márkatárs után nézett. Ezt az Asconát első gazdája 1983-ban újonnan vette itthon, és német márkával fizetett érte, majd halála után négy évig állt a garázsban. Az özvegy adta el Ferencnek.
Csavar a történetben, hogy egy hónap után Ferenc felmondott, így az Ascona feleslegessé vált, a családi tanács azonban úgy döntött, meghagyják napi használatra.
Semmi komolyat nem kellett javítani rajta,
csak az indítómotort cserélték ki és a kopott üléskárpitokat húzták át - az egyszerű vászon helyett a luxuskivitel Berlina plüssborításával. Hollandiából érkeztek a korhű sportfelnik.
Az utastérben a korabeli Kadett műszerei fogadnak, csak az elrendezés más, és nagyobb, szellősebb a tér. Az 1,3-as S motor jól indul és csendesen duruzsol, 80 km/h-s poroszkálás közben érzi magát a legjobban, 100 felett már megjön a hangja, de ekkor sem kellemetlen. Főleg a rövidre áttételezett váltó miatt mindössze
155 km/h a végsebesség, de ennyivel tán az életben soha nem repesztett,
az autópálya nem az Ascona világa. A rövid löketű 1,3-as pörgős, és forgatni is kell, hogy jó erőben legyen.
Miniblock kivitelű, azaz hordó formájú hátsó csavarrugókon ül a karosszéria, jó az egyenesfutás és a kanyarokban is stabil a kasztni, de a hangolás feszes, rossz úton pattogós a futómű. A váltó a Kadetté, könnyű és pontos, a városi forgalom tempóját jól tartja az Ascona, de országúton is elemében van.
Kormánykereke a Mantából származik (de az SR és GT Asconákhoz is hasonlót adtak), és még ennyi év után is kicsi a holtjátéka, szervó nélkül is könnyű forgatni - igaz, sokat is kell tekerni rajta. Az elöl tárcsa-, hátul dobfék rendszert rásegítő is támogatja, méghozzá elég hatékonyan.
Télen-nyáron naponta dolgozik az öreg Opel, de Ferenc többnapos országjáró túrákra és veterános találkozókra is elviszi időnként. Hozzá hasonlóan egyre többen veszik észre az értéket a Vectra-elődben, de a persze a legnagyobb érdeklődés Európa-szerte a széria unikumjait, a kétajtós limuzinokból átépített kabriókat szokta övezni.
Műszaki adatok - Opel Ascona C (1983)
Motor: soros négyhengeres, OHC-vezérlésű, hengerenkénti kétszelepes benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 1297 cm3. Furat x löket: 75,0 x 73,4 mm. Kompresszió: 9,2:1. Teljesítmény: 75 LE, 5800/perc fordulaton. Nyomaték: 101 Nm, 4600/perc fordulaton. Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás.
Felfüggesztés: elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros, tekercsrugókon. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer szervorásegítéssel.
Felépítmény: négyajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4366x1668x1395 mm. Tengelytáv: 2574 mm. Csomagtartó: 510 l. Saját tömeg: 920 kg.
Végsebesség: 155 km/h. Tank: 61 l.