Évek óta mindenki a SUV-ok előretöréséről beszél, sok tömegmárka már le is állt a normál szedánok és kombik gyártásával, mert annyira megcsappant a kereslet irántuk. Ezért nem lehet ma már Európában új Nissan Primerát, Honda Accordot, Citroën C5-öst, Seat Exeót, Subaru Legacy-t venni, és már a Ford is bejelentette, hogy megszűnteti a mai formájában a Mondeót, és egy crossover világautót fog helyette kínálni minden kontinensen. Sőt, a verebek már azt is csivitelik, hogy
a VW Passat következő nemzedékéből sem lesz négyajtós limuzin, csak kombi.
Érdekes módon a prémiummárkáknál más a helyzet, a középkategóriás üzleti limuzinok piaci virágzik, széles kínálat csábítja a cégvezetőket, az Alfa Romeo Giulia, a BMW 3-as, az Infiniti Q50, a Jaguar XE, a Lexus IS, a Mercedes C-osztály és a Volvo S60/V60 is ebbe az osztályba tartozik. Az Audi hagyományosan az A4-essel van jelen a szegmensben, ami az egyre bővülő Q szabadidő-autó paletta ellenére a mai napig a gyártó legjobban fogyó modellje,
öt eladott új Audiból egy ebből a családból kerül ki.
A negyedik, B9-es A4 nemzedék már négy éve van a piacon, ezért Ingolstadtban elérkezettnek látták az időt egy alapos modellfrissítésre, már csak azért is, mivel tavaly a BMW 3-asnál és a Volvo S60/V60-nál komplett modellváltás történt, a Mercedesnél és a Jaguarnál pedig alaposan felvarrták a ráncokat.
Valószínűleg a képeket nézve nem fogják elhinni, de
a motorháztetőn, a tetőn, és a csomagtérfedélen kívül minden külső karosszériaelemet lecseréltek,
pedig egy átlagos facelift során csak a lámpákhoz és a könnyebben alakítható műanyag alkatrészekhez szoktak nyúlni.
Ezúttal viszont a fém sárvédőknek és az ajtóknak is új présszerszámokat kellett gyártani, és mindezt azért, hogy a korábbi, az A4 teljes hosszán végighúzódó él helyett ezúttal csak a kerekek fölé kerüljön törésvonal, ami a gyári kommunikáció szerint az ős-Quattro formáira emlékeztet.
Elöl a singleframe hűtőmaszk szélesebb és laposabb, újak az immár alapáron adott LED fényszórók (a szembejövőket kitakaró Mátrix LED maradt feláras), az S-line és az S4 modelleken pedig megjelent egy rés a hűtőmaszk és a motorháztető között, amitől ezek a sportmodellek az új A1 kisautóra hasonlítanak. Összességében több az érdekes részlet, mint korábban, de
a letisztult elegancia hangyányit sérült,
a lökhárítók és a lámpák kicsit túlkomplikáltnak tűnnek.
Megjelenésben, látható-tapintható minőségben és dizájnban az A4 volt eddig is a kategória csúcsa, és ezen a tavaly érkezett 3-as BMW sem tudott változtatni. Összhangban vannak a felületek, az anyagok és a formák, a kapcsolók finoman klattyannak egyik állásból a másikba, az összeszerelési minőség
olyan, mintha egy tömbből faragták volna a műszerfalat.
Nem volt tehát értelme komoly beavatkozásnak, és az Audi nem is tett így, csak a technológián csiszolt.
Egyes piacokon széria lett a Virtual Cockpit nevű, HD felbontású digitális műszerfali kijelző, amelyen remekül mutat a Google térképre épülő gyári navigáció, ezzel a grafikával a BMW és a Mercedes sem képernyője sem tud versenyezni, bár utóbbi nem sokkal marad el tőle.
Az MMI infotainment rendszer generációt váltott,
erősebb a hardver mögötte és a korábbinál nagyobb és jobb felbontású érintőképernyőt kapott. Így feleslegessé vált a könnyen használható forgótárcsa, a helyén most egy rekesz van a váltó mellett, ahová apró tárgyakat lehet tenni.
Aki a régi, iDrive-ra hasonlító kezelést szerette, annak meg kell majd szokni, hogy ezután fönt kell matatni, ami rázós úton nem mindig egyszerű a vezető felé fordított, 10 colos érintőképernyőn; vezetés közben betűket is könnyebb volt rajzolni a régi forgótárcsa tapipad felületére, mint magára a képernyőre.
Be lehet állítani, hogy a képernyő akusztikus visszajelzést adjon
minden lenyomás után, de az A8-asban bevezetett, ujjbegyen érezhető apró rezgéses visszajelzés a nagyobb Audik (A6, A8, Q7, Q8) privilégiuma maradt.
Szerencsére a menüstruktúra maradt egyszerű és áttekinthető, bármire rá lehet keresni, mint a számítógépes böngészőkben, a használat gyerekjáték. Tetszett az is, hogy az online kapcsolatnak köszönhetően a rádió észrevétlenül vált az analóg és a digitális jelforrás között, ami a hegyek között jól jött.
Újdonság, hogy a tulaj, vagy a meghatalmazottja már androidos okostelefonnal is nyithatja és zárhatja az A4-est, illetve indíthatja a motort, cégautóknál pedig az lehet hasznos, hogy 14 felhasználó tároltathatja el a személyes beállításait az egyéni profiljában, ami egy pillanat alatt előhívható. Egyes nyugat-európai (főleg német) nagyvárosokban az A4 képes adatokat fogadni a közlekedésirányítási hálózattól, így
meg tudja mondani, hogy mennyivel kell menni, hogy zöldhullámot kapjunk a lámpánál.
A cikk nem ért véget. Kattintson tovább, ha kíváncsi, milyen vezetni az A4-est és az S4-est!