Az amerikai William Durant 1908-ban megalapította a General Motorst, de számtalan márka felvásárlása után két évvel később az igazgatótanács eltávolította a vezérigazgatói bársonyszékből. Durant ugyanis nem elsősorban autógyáros volt, mint Ford vagy Chrysler, hanem nagystílű és merész (egyúttal gátlástalan) üzletember. 1921-ben létrehozta a Durant Motors vállalatot, nem volt nehéz dolga, alig 48 óra alatt összekalapozott hétmillió dollárt az induláshoz.
Első modelljét, az A-22-est a Chevrolet-tól átcsábított Alfred Sturt tervezte, aki részt vett a híres Chevy 490-es megalkotásában is (érdekes csavar a történetben, hogy e márka korábban épp William Durant irányítása alatt állt, így amikor 1918-ban felvásárolta a GM, egy időre újra konszernigazgató lett). A húszas években
a Durant Motors főleg összeszerelő üzemként működött,
az alkatrészeket beszállítóktól vásárolták össze, a motorok például négyhengeres 35 lóerős Continentalok voltak.
Az A-22 legnagyobb vetélytársai a már említett 490-es modellek mellett az olcsó Dodge-ok voltak, mégis, néhány hónap alatt 30 000 megrendelés érkezett rá. Később konstruáltak hathengereseket is, de történetünkben az 1922-ben bemutatott olcsóbb és egyszerűbb Star márka választéka érdekes. A Model C méreteiben és külső jegyeiben nagyon emlékeztetett a Ford T-modellre, amelyről illik tudni, hogy egyik tervezője Galamb József volt, másrészt pedig elindította a kocsik futószalagos tömeggyártását.
Nem volt véletlen a hasonlóság, Durant eleve a T-modell farvizén próbált sikereket elérni, így aztán a kocsi 348 dolláros ára is ugyanannyi volt. A Star Model C-t 2,1 literes, négyhengeres, oldalt szelepelt Continental motor vitte,
ez kisebb, de erősebb volt a Bádog Böske gúnynéven futó Fordénál.
Ügyesebb hegymászó is volt nála (a T meredekebb emelkedőkre csak hátramenetben tudott felkapaszkodni), a Starok váltója hagyományos tolókerekes, háromfokozatú és szinkronizálatlan volt.
További előnyeként lehet elkönyvelni, hogy kezelőszervei is a mai autókéhoz hasonlatosak, nem úgy, mint az olcsó Fordban. Hatféle felépítmény szerepelt a kínálatban, két- és négyajtós, zárt vagy vászontetős kivitelben, valamint kisteherautó. Bámulatos siker lett a kocsi, a washingtoni bemutatón több ezer ember tolongott, és nem is gondolnánk, mi járul hozzá a kelendőségéhez: Fordot közismert antiszemitizmusa miatt sok vásárló bojkottálta, így azonos áron szívesebben választotta a Start.
1924-ben „The New Series" szlogennel debütált a Model F,
ez váltotta le a C-sorozatot. Műszakilag valójában keveset változtattak, a nagy ugrás egy évvel később érkezett: a motort 2,5 literesre növelték, így a korábbi 24 lóerős helyett már 35-öt tudott. Ezeket a gépeket „milliódollárosnak" becézték, mert a Durant új, egymillió dollár befektetéssel felépített kaliforniai üzeméből érkeztek. Közben a kasztniválaszték 16 tagúra bővült, de az árak is megemelkedtek: a belépő Touringért már 540 dollárt kértek.
A víz- és olajszivattyús kialakítás nem változott, és továbbra is a szívóoldal vákuuma csalta ki az üzemanyagot a farban lévő tartályból. Mai szemmel szokatlan szerkezet a fékrendszer, de az 1920-as évek Amerikájában, ebben a legalsó kategóriában kifejezetten gyakori volt: csak hátul lassít a pedálos szalagfék, amely kívülről szorítja a dobot, a kézi rögzítőfék pedig a belső pofákat mozgatja. Vészhelyzetben egyszerre lehetett (és kellett is) használni mindkettőt.
Főszereplőnk viszonylag új szerzemény, idén érkezett Magyarországra, legjobb tudomásunk szerint az egyetlen itthoni Star. Mai gazdája netes keresgélés közben bukkant rá egy holland oldalon. Egy idős úr birtokolta, és rendesen forgalomba helyezett járműként használta közúton, persze nem naponta:
amikor kedve szottyant, ment vele néhány kört a faluban.
Aztán három évvel ezelőtt úgy döntött, már nem hozza ki a garázsból, idén pedig meghirdette.
A Star már az első találkozásnál sem okozott csalódást, a holland tulaj vigyázott rá, nagyon jó állapotban volt, gyakorlatilag olyanban, mint a fotókon. Vásárlás, majd hazaszállítás után az alapos átvizsgáláskor is az derült ki, hogy semmit sem kell javítani rajta. Ez jó hír, már csak azért is, mert alkatrészt szerezni szinte lehetetlen hozzá. Csak az olajat és gyertyákat cserélték ki, majd kitisztították a vízköves hűtőt.
Már a puszta látványa is megbizsergeti az antik autókat kedvelőket: minden ülése fenomenálisan puha és kényelmes, de az akkori kasztniépítési szokások miatt keskenyek, és az első lábtér is szűk. Ketten csak „összebújósan" férnek el.
Taposókoronggal kelthető életre a négyhengeres motor,
de a nagykönyv szerint előbb a kormány közepén lévő karral be kell állítani az előgyújtást.
Némi túlzással és sok jóindulattal kijelenthető, hogy a zajt, a menetszelet és a dupla kuplungolást leszámítva egészen maiautó-szerű az élmény. Nem kell fél napig tanulni a karok és pedálok működését, mint a Ford T-nél. Váltója kissé lötyögős, de könnyen jár és pontos; az első fokozat nagyon rövid, akár másodikból is indulhatunk. 50-60 km/h az utazótempó, ez még belefér a vezető komfortjába. Valamivel gyorsabban is szedheti a lábát, de úgy már nagy a zaj, és remeg a karosszéria.
Csigás rendszerű kormányához nem kellenek nagy bicepszek, meglepően könnyű, és a pedálok is kellemes meglepetést okoztak. Lengéscsillapítók nélküli, hosszanti laprugós futóműve érdekesen reagál az úthibákra – nem ráz, inkább pattog, de a mutatvány nem kellemetlen,
a komforthoz a nagy kerekek és a puha ülések is hozzájárulnak.
Harmatgyenge fékje miatt nem ajánlatos bemerészkedni vele a mai forgalom sűrűjébe, tény viszont, hogy az utakon szimpátia kíséri a közel évszázados Start.
Műszaki adatok - Star Model F Touring (1925)
Motor: soros négyhengeres, oldalt szelepelt benzinmotor (Continental W5), elöl hosszában beépítve.Erőátvitel: háromfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás kardánnal.
Felfüggesztés: elöl-hátul merevtengely, hosszanti laprugókkal, hátul mechanikus szalag-dobfékek.
Felépítmény: négyajtós, ötüléses acélkarosszéria, alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 3824 x 1909 x 1527 mm. Tank: 43,5 l. Saját tömeg: 812 kg.
Még több olvasnivaló a Retro Mobil februári számában: