Ha egyszer Amerikából jött, miért jobbkormányos? - Chrysler Model 65 Touring teszt

Chrysler 65 veteránteszt
Az 1929-ben gyártott összes (116 487 darab) Model 65-ös a lekerekített helyett laposabb, szögletesebb hűtőt viselt
Vágólapra másolva!
Az 1920-as évek Chryslerei műszakilag egy lépéssel a vetélytársak előtt jártak. Magyarországon legjobb tudomásunk szerint mindössze két Model 65-ös fut - kipróbáltuk az egyiket, amely a gazdasági világválság évében készült, és három földrészen is otthonra lelt.
Vágólapra másolva!

Maga a márka tesztautónk születése előtt mindössze öt évvel alakult, Walter Chrysler pedig nagyon akarta a sikert, szinte forrt a levegő a cégnél. Mérnökcsapatával rögtön az elején olyan autókat konstruált, amelyek technikailag és kidolgozottságban is fejlettebbek voltak a konkurenciánál - áruk azonban nem volt elrugaszkodott. Kivételes volt akkoriban, hogy a Chrysler hat hónapos garanciát vállalt minden autójára, és már az első modellek hidraulikus négykerék-fékekkel lassítottak.

Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt

Kicsivel korábban hidraulikus szalagfékekkel is próbálkoztak, de gyorsan rájöttek, hogy a dobok jobbak; ezen felül a karos, hidraulikus lengéscsillapítókat is alapfelszerelésként adták.

Az oldaltszelepelt motorokban aludugattyúk dolgoznak,

nagynyomású a kenés és van olajszűrő is. Mindegyikük – a négy- és a hathengeresek is – a korban szokatlanul magasnak számító, 5:1-es, vagy magasabb kompresszióval ment, a blokk minden modellben gumibakokon ült.

Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt

Új direktíva: csak hathengeres lehet a Chrysler

A kor jellemzője volt, hogy ha leeresztett az abroncs, leesett a felniről, de nem a Chryslernél: a kerékpánt peremét úgy formálták meg, hogy a gumi laposan is rajta maradjon. A 65-ös amerikaiasan fellengzős reklámja így szólt:

1928-ban nagy reformok következtek a cégnél: a Chrysler az olcsó Chevrolet-t és a Fordot vette célba, ezért létrehozta a Plymouth márkát, amelynek első típusa, a Model Q a legkisebb négyhengeres Chrysler 52-es átcímkézett változata volt.

Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt

Ezentúl a Chrysler csak soros hathengeres modelleket gyártott, a belépő a Model 58-at leváltó, háromezer köbcentis 60-as lett. A 3,2 literes 65-ös éppen felette állt, egy polccal feljebb pedig ott volt a 3,6-4,1 literes Model 70/72 páros. Ebben az időben a felsőházat a 4,7-es, 92 lóerős Model 80 Imperial képviselte.

Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt

Történetünk főhőse, a Model 65 az ős Chrysler Six egyik változata, amit a briliáns mérnök-trió, Fred M. Zeder, Owen R. Skelton és Carl Breer konstruált. Esetünkben a lóerők száma megegyezik a típusjelzéssel, de ez csak véletlen, mert

a szám valójában a végsebességet jelöli: 65 mérföld/óra, azaz 104 km/h,

ami az akkori útviszonyokhoz bőven elegendőnek számított (szó sem volt még akkoriban autópályákról, Amerikában 1938-ban kezdődött a hálózat érdemi kiépítése).

Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt

Cifra életút Észak- és Dél-Amerikán át Európáig

Jó amerikai szokás szerint a hatféle felépítmény sokféle színben készült: volt kétüléses Roadster, kettő- és négyajtós zárt acélkasztnis szedán, ponyvatetős Touring, kétajtós kupé, ötablakos és háromablakos Business Coupe. Mindegyik azonos, 2860 mm-es tengelytávon ült, áruk kialakítástól függően 1065 és 1150 dollár között mozgott. A mi példányunk már az 1928-tól működő új, Jefferson Avenue-i üzemben született Detroitban, és ment egyenesen Argentínába.

Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt

Ezért jobbkormányos, ott ugyanis 1943-ig a baloldalon közlekedtek.

1949-ig ott lakott, öröklés útján került vissza hazájába, pontosabban Floridába, utána pedig 1985-ben Németországba. Akkor és ott restaurálták, azóta mindössze ötezer mérföldet futott, de ez alatt beégtek a kipufogószelepei és megrepedt a hengerfeje is. Látszik, hogy próbálkoztak a javítással, de félbehagyták, és inkább eladták az autót.

Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt

Így jutott hozzá mostani mai tulajdonosa, aki egyébként tapasztalt „háború előtti amerikai-autós" restaurátor. Sovány vigasz, hogy újak voltak a gumik, és frissek a fékmunkahengerek benne, mert a vízpumpát rosszul szerelték be, és akadtak egyéb apróbb hibák. A hengerfej hegesztése után ma már kitűnően működik a motor, mellesleg alapméretű, sosem fúrták. Sem a váltójához, sem egyéb fődarabhoz sem kellett nyúlni, de tervben van egy újabb, fényezéssel egybekötött alapos tatarozás.

Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt

Hetvenes tempóban jóformán kimegy a világból

Miután feltártuk a múltját, próbaútra indultunk a Chryslerrel. A korábbi karos megoldás helyett korszerűbben, kulccsal indítható, a nagykönyv szerint előtte

a kormányon lévő karral a felső holtpontra kell állítani az előgyújtást,

és az ugyanott lévő másikkal kihúzni a szívatót. Jó idő volt, így a motor állítgatás nélkül is életre kelt és egészségesen mormogott. Ám indulás előtt még el kellett mélyedni a balkezes váltás és a duplakuplung rejtelmeiben, váltója ugyanis szinkronizálatlan.

Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt

Balra hátra az egyes, jobbra előre a kettes, alatta a harmadik fokozat, szerencsére a pedálrend mai. Szépen lassan, érzéssel kell kapcsolgatni, a gazdájának már recsegés nélkül megy. Életerős, dinamikus a 65-ös, alulról is jól húz, 70 km/h-val kimegy a világból. Keskeny a nyomtávja és magas is, mindössze 17 cm széles gumikkal, de ilyen sebességnél szépen tartotta az irányt, csak a kopott kormánymű miatt kellett korrigálni időnként.

Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt
Chrysler 65 veteránteszt

A futómű mérnöki csemege, az összes laprugó vége gumiágyazású, ami csökkenti a vibrációt, és érezni a lengéscsillapítók munkáját is - a kocsi kortársainál finomabban rugózik, nem pattog.

Süppedős ülései a futómű kihelyezett tagozataként működnek,

a csigás kormánymű igénybe veszi a karizmokat. Fékrendszere a malomkeréknyi, 35 cm átmérőjű dobokkal és a hidraulikával a húszas-harmincas években űrtechnikának számított, de ma vigyázni kell a kellő féktávokra – ezt betartva élmény vele korzózni.

Műszaki adatok - Chrysler Model 65 Touring (1929)

Motor: soros hathengeres, oldaltszelepelt benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 3205 cm3. Furat x Löket: 80,0 x 108,0 mm. Kompresszió: 5,2:1. Teljesítmény: 65 LE, 3200/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl-hátul merevtengely, laprugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul hidraulikus dobfékek, kardántengelyre ható rögzítőfék.

Felépítmény: négyajtós, ötüléses acélkarosszéria, alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 4394 x 1730 x 1730 mm. Saját tömeg: 1238 kg.

Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil decemberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!