Kipróbáltuk az 50 éves sportszedánt, ami megalapozta a BMW-k mítoszát

BMW 1602 veteránteszt
A Typ 114 gyári kódú szedánokból 1975-ig 266 612 darabot gyártottak
Vágólapra másolva!
Talán nem túlzás állítani, hogy a 02-es volt a müncheniek egyik legfontosabb modellje: nemcsak az utcán, hanem a versenypályákon és a könyvelésben is brillírozott. Azelőtt csak az Alfa Giuliát lehetett izgalmasan vezethető családi autónak titulálni, de a müncheni sportlimuzin komoly fordulatot hozott, és meghatározta a márka arculatát.
Vágólapra másolva!

Hatvan évvel ezelőtt a BMW egyáltalán nem volt az a világhatalom, aminek ma ismerjük, sőt a fennmaradásáért küzdött, miután előtte csak a parányi Isetta (és leszármazottai), illetve a Barokk Angyal luxuslimuzin alkották kínálatát. Végül a farmotoros 700-as kompakt modell piacra küldése adott a csődközeli pillanatban lélegzetvételnyi időt, a megnyugtató kilábalást a krízisből pedig az 1962-es, felső-középkategóriás, friss fejlesztésű Neue Klasse sorozat hozta el.

BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt

Az igazi, világhírű sikertörténet mégsem ehhez az új (az 5-ös elődjének számító) szériához, hanem évekkel később érkező öccséhez, a kétajtós 02-eshez kötődik (ebből lett később a 3-as). Wilhelm Hofmeister dizájnfőnök tervezte,

de a végső formákat Georg Bertram és Manfred Rennen formatervezők rajzolták,

23 cm-rel rövidebbre, mint a nagy négyajtóst. Ez is a karakteres cápaorrt kapta, lényegében minden esetben szimpla kerek fényszóróval.

BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt

1,6 literes alapgéptől a turbós szörnyetegig

Alex von Falkenhausen féle, M10-es sorozatú SOHC-vezérlésű, négyhengeres motort szereltek az orrba, ugyanazt, mint ami a nagyobb limuzinokat is vitte. Az első változatot 1573 cm3-s, 84 lóerős gép mozgatta, elöl-hátul független felfüggesztésen ült, elöl tárcsa-, hátul dobfékek állították meg. Az 1600-2-re (1600: a hengerűrtartalom, 2: az ajtók száma) keresztelt járgányt először a márka ötvenedik születésnapján, 1966. március 9-én mutatták be a müncheni opera előtt.

BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt

Hivatalos világpremierjét néhány nappal később, a Genfi Autószalonon tartották, és a kocsi a sajtónak is tetszett:

a Car and Driver magazin egyenesen a világ legjobb kompakt szedánjának titulálta.

Az első évben 13 000-et adtak el belőle, de az eufória csak addig tartott, amíg fel nem javították az Alfa Giuliát, sőt, megjelent az erős és olcsó Datsun 510 is. A bajorok válasza a két Solex karburátoros, 105 lóerős 1600 Ti-változat volt, és nem sokat váratott magára a még combosabb 2002 sem.

BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt

Érdekes a története: a két csavaros eszű mérnöknek, Helmut Werner Bönsch terméktervezési igazgatónak és Falkenhausennek egyszerre, de egymástól függetlenül jutott eszébe, hogy titokban beépítse saját kocsijába a kivitelétől függően 101-119 lóerős, kétliteres motort. A két mérnök végül közösen adta be a javaslatot, amit az igazgatótanács el is fogadott. Később ebből lett a legendás 170 lóerős, injektoros és feltöltött csúcsváltozat is, tükörírású Turbo felirattal az elején.

BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt

Rajongói kedvenc a régi, körlámpás farral

1967-ban érkeztek a ritka és drága Baur, illetve Karmann kabriók, 1971-ben pedig újabb karosszériával bővült a kínálat: megjelent a háromajtós ferdehátú Touring (van, aki ezt tévesen shooting brake kombiszerűségként határozza meg). Ekkor új motorral debütált a 1802-es, majd 1975-ben, utolsóként jött a legkisebb, legolcsóbb és legszerényebb verzió, a 75 lóerős 1502-es. 1977-ben aztán a 3-as sorozat első tagja,

az E21 váltotta le a 02-eseket, abban később megjelent a hat henger is.

BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt

Tesztautónk 1970-es, így még éppen a fekete műanyag hűtőmaszk és a téglalap alakú hátsó lámpák korszaka előttről való, manapság ezt értékelik többre a veteránosok. Mostani állomáshelyére, a Perfect Platinum kollekciójába már a képeken látható makulátlan állapotban érkezett. A hátsó fékek felújításán kívül semmit sem kellett javítani rajta, korábban Olaszországban már restaurálták a 02-est, majd idén januárban tűnt fel egy itthoni hirdetésben.

BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt

De milyen próbaútra indulni vele? Nagyok és kényelmesek az ülések, jól beállítható a komfortos helyzet. A valódi bőrt (feláras extra volt) bekenték valamilyen szerrel,

amitől kanyarokban egészen jókat lehet csúszkálni rajta.

A vezető egyszerű, logikusan elrendezett (de fordulatszámmérő helyett időórás) műszerfalat nézegethet, menet közben pedig a ritkábbik fajta, kétküllős kormányt forgathatja – csak később érkeztek a sportosabb három- és négyküllősek.

BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt

Sportgép volt a ringatózó limuzinok közt

Alapjáraton finoman és halkan forog az 1,6-os motor, menet közben sem hangoskodik túlzottan – a korabeli tesztelők is gyakran kiemelték a csendességét. Négyfokozatú váltója könnyen jár, és pontosan is kattan a fokozatokba. A második és a harmadik között nagy az áttételi lépcső, de a rövid lökete ellenére nyomatékos négyhengeres ezt könnyen átlépi, hármasban akár 120-ig is ki lehet húzatni. A végsebesség 150 km/h, így a 110-130 közötti tempó könnyen tartható, akár órákon át.

BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt

Nem segíti szervó a globoidcsigás kormányt (ZF gyártmány), de nem nehéz, kis holtjátékkal dolgozik. A futómű a kelleténél kicsivel feszesebb,

megérezzük az úthibákat, de szépen stabilan tartja az autót

– a tengelytáv ahhoz túl rövid, hogy a 02-es fékezéskor bólogasson –, és a kanyarstabilizátor is jól teszi a dolgát. Szokatlan, hogy a kuplungpedálról, főleg meredek helyzete miatt könnyen lecsúszik a vezető lába, javítja viszont az ergonómiát a nagyszerű körkörös kilátás.

BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt
BMW 1602 veteránteszt

A fékekre rásegít egy ATE rendszerű szervo, és érdekes a pedál hatása: kis nyomásra alig történik valami, aztán némi késéssel belép a rásegítés, és elkezdünk jól lassulni, majd ismét gyengül a hatás. Ezt kiismerve élvezetes a 02-es, amely az Alfa Giulia után a sportszedánok őse volt. Mai gazdája amúgy egy Merkur használtautó telepen látott először ilyen BMW-t a nyolcvanas években; akkoriban 150 000 forintot kértek érte! Mostanra még ritkább és drágább kincs lett, de megértjük a rajongást.

Műszaki adatok - BMW 1600-2 (1970)

Motor: soros, négyhengeres, OHC-vezérlésű benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1573 cm3. Furat x löket: 84,0 x 71,1 mm. Kompresszió: 8,6:1. Teljesítmény: 84 LE, 5700/perc fordulaton. Nyomaték: 130 Nm, 3000/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl McPherson, hátul alsó háromszöglengőkaros független futómű, tekercsrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Kanyarstabilizátor, elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer, szervóval.

Felépítmény: kétajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4230 x 1590 x 1410 mm. Tengelytáv: 2500 mm. Csomagtartó: 450 l. Saját tömeg: 920 kg.

Végsebesség: 150 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil mobil májusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!