Az ezredforduló legizgalmasabb autói

BMW Z8
Vágólapra másolva!
Hosszú évtizedeken át a Baby boom, majd az X generáció tagjai úgy számoltak, hogy a 2000. évre forradalmi változások lesznek az autóiparban. Nos, mint kiderült, tévedtek, maradt a négy kerék, a belső égésű motor és még a visszapillantó tükör is, de tagadhatatlan újításokat hozott az evolúció. Íme, a kor 10+1 emlékezetes autója, amelyek lassan youngtimer korba lépnek - szavazzon a győztesről!
Vágólapra másolva!

Mindig a stílustanulmányok vitték előre az autóipart, a tervezőket már az ötvenes évek sugárhajtású repülők inspirálta korszakában foglalkoztatni kezdte, mi lesz az ezredfordulón. A koncepciók neve (például Ford X-2000) is sokszor utalt erre, a hatvanas-hetvenes években pedig az európai szalonokon is megmutatták a marketingnek sem haszontalan jövővíziókat. Ökomotorok és biztonsági fejlesztések készültek a 21. század szellemében, de ezredfordulós vízió volt például a térkihasználást megújító a '81-es Citroen Xenia is.

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

Persze, mint tudjuk, nem hozott az ezredforduló légpárnán az égben is repkedő autókat vagy éppen önvezetést, sok fontos trend viszont akkorra bontakozott ki. A klasszikus karosszériaváltozatok mellett hódítottak a buszlimuzinok (például a kompakt Renault Mégane Scénic), és

japán márkák uralmával kezdett kibontakozni a SUV-őrület

– miközben ébredeztek a prémiumgyártók, '99-ben színre lépett például a BMW X5. Szerencsére az Év autója 2000 választáson azért győzött a józan ész, és a Toyota Yaris lett az első helyezett.

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

Ebben az időben kezdtek igazán tarolni Európában a csendes és erős common rail dízelmotorok, elsőként az új Peugeot 607-seben kezdték tisztítani a gázaikat részecskeszűrővel. Közben elképesztő ütemben kezdett fejlődni az elektronika, elterjedtek a műholdas navigációk és beépített telefonok, megjelentek a tolatóradarok, menetstabilizálók, esőérzékelős ablaktörlők, éjjellátó rendszerek. És véget ért a sufnikban szervizelhető autók korszaka, sokuk épp ezért menthetetlen 20 éves korára.

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

Akkoriban más piaci viszonyok voltak feltörekvő (például koreai) vagy mára megszűnt márkákkal, Magyarországon az árlista alján érdekes járgányok szerepeltek. Összeállításunkban 10+1 olyan modellt mutatunk ABC-sorrenben, amely

dizájn, stílus vagy vezethetőség szempontjából mérföldkő volt,

és ezúttal nem objektív kritériumok alapján értékeltünk. Csak olyan típus szerepelhet, amely rendelhető volt 2000. január 1-én, viszont kisautótól a középmotoros sportgépig direkt széles skálán vonulnak fel a jövő lehetséges klasszikusai.

1. Alfa Romeo 156

Kétségtelenül az Alfa megmentője volt a 156-os: az ezredfordulón a márka eladásainak 50 százalékát ez a modell tette ki, és csak azután érkezett meg az összes többi középkategóriás kombit faragatlan teherhordónak láttató, bár elég szűkös Sportwagon. Akármelyik karosszériaváltozatot is választotta a vevő, lenyűgöző volt a stílusos és sportos, Walter da Silva-féle dizájn, és ugyanez igaz volt a belsejére is, a különálló körműszerekkel és a márkától nem látott minőséggel.

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

Megbízhatóság terén finoman szólva nem tartozott az élmezőnybe, ám vezethetőség terén sem akadt párja a fronthajtású limuzinok között – utódját, a jóval nehezebb 159-est is beleértve. Ahogy a régi szép időkben, itt is kiemelkedő volt a modern motorkínálat: pörgős, 1,6-2,0 literes Twin Spark benzinesek jelentették a belépőt, takarékoskodni ott voltak a négy- vagy öthengeres common rail dízelek, a csúcson pedig az optikailag és akusztikailag is pazar V6-osok álltak (különösen GTA-ként).

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

2. Audi TT

Nem más, mint egy Golf IV., báli ruhában, húzták a szájukat kritikusai. Ráadásul szörnyű fiaskóval indult a pályafutása: nagy sebességű kanyarodásnál hirtelen túlkormányzottá vált, ahogy Walter Röhrl mondta később: „200-nál gázelvételre hátraarcot akar csinálni, ez átlagsofőrnek megfoghatatlan." Jó pár baleset után visszahívás következett,

átdolgozták a futóművet, spoilert raktak a TT kerek farára,

és széria ESP-t építettek be. Tökéletes ajánlólevél egy autónak, hogy a listánkra kerüljön, ugye?

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

Nos, túl azon, hogy ez volt a rendszerváltás után a Magyarországon gyártott első prémiumautó, tudni kell róla, hogy 20 évesen nem a jövő klasszikusa, hanem a jelené. Ezt a csodás (részben Kaliforniában skiccelt) dizájnt később további két TT-generáción próbálta túlszárnyalni az Audi, esélytelenül. Azért a konszern technikája sem volt annyira szégyellnivaló a 20 szelepes győri turbómotorral, és a Quattro-modelleknél hátul független felfüggesztéssel, az ezredfordulótól pedig már Roadsterként is kínálták.

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

3. BMW Z8

Bár elindult a retróhullám (VW New Beetle, Ford Thunderbird és Chrysler PT Cruiser), még messze nem tetőzött az ezredfordulón, amikor a bajorok bemutatták a régi 507-es remake-jét.

A 222 ezer márkáért kínált roadster eredetiségén lehet vitatkozni,

azon viszont aligha, hogy mára ritkasága miatt is igazi kuriózum. Ráadásul jóval többet tud annál, hogy lenyitott vászontetővel korzózzanak vele: bivalyerős szívómotorja az M5-ből érkezett, és 4,7 másodperc alatt gyorsította fel százra.

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

4. Ferrari 360 Modena

Michael Schumacher csak kétszeres világbajnok volt, de már vörös overallban dolgozott elképesztő Forma-1 diadalmenetén, amikor 1999-ben bemutatkozott a márka vadonatúj utcai belépőmodellje, az F355 utódjaként. Immár teljesen egészében alumíniumból készült, Pininfarina-fék kasztija két fontos formai újdonságot hordozott: plexi mögé süllyesztett, projektoros fényszórók vették át a bukólámpák helyét, hátsó szélvédője alatt pedig szemérmetlenül közszemlére tette V8-as motorját.

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

Kereken 400 lóerőt teljesít a hengerenként ötszelepes, 3,6 literes, változó vezérlésű motor, amelyhez a vevők zöme már robotizált, szemvillanás alatt dolgozó, a kormány mögötti fülekkel is kapcsolható F1-váltót rendelt. A sors fintora, hogy ma a használtpiacon

sokan inkább nyitott kulisszás kézi váltóval keresnék a Modenát,

amelyet megvenni és fenntartani sem olcsó (horror szervizköltségek, 17,9 literes gyári fogyasztás), és ESP-vel sem ment meg a sofőr hibáitól – de csodás élményeket ad.

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

5. Ford Focus

A szappanoperaként húzódó Escort-frissítések után óriási dobás volt az új kompakt Ford: itt ért csúcsra a New Edge Design, ráadásul széles motorkínálat és három karosszériaváltozat sorakozott fel, sorra nyerte az összehasonlító teszteket, és még Amerikában is pörögtek az eladásai. Mint kiderült, a korrózió elleni védelme nem az igazi, ugyanakkor olyan tulajdonságot hozott élénk kormányával és multilink hátsó futóművével, amit kevesen vártak egy népautótól: az élvezetes vezethetőséget.

Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből
Autók 2000-ből

Cikkünk folytatódik további felejthetetlen modellekkel, egy citromdíjassal és a szavazással. Kérjük, lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!