Francia tömegtechnika, olasz kézműves köntösben - Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
A karburátoros V6-os átlagban 16,7 litert hörpint fel 100 kilométeren
Vágólapra másolva!
A Peugeot tartósságáról híres, népszerű limuzinjának 1969-ben sportos testvérmodelljei születettek, nyitott illetve zárt, olasz Pininfarina-karosszériával. Mindkettőből keveset gyártottak, de sikerült találkoznunk egy szép második generációs kupéval, méghozzá V6-os motorral. E típus jelentőségéről sokat elmond, hogy tavalyelőtt e-Legend néven visszahozták a formáit egy retró tanulmányautón.
Vágólapra másolva!
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

Régóta bíztak a Peugeot-nál az olasz formatervezők tudásában, hiszen már a 403-as, a 404-es és az 504-es szedánt is a Pininfarinával terveztették meg. Aldo Brovarone rajzolta a limuzint, amelyet az 1969-es Év autójának választottak, sőt, az európai karrierje után még évtizedekig népautó volt Afrikában és a világ számos más részén (összesen 3,7 millió készült belőle), mindenekelőtt hallatlanul strapabíró technikája miatt – emiatt sokszor említették egy lapon a korabeli Mercedesekkel.

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

Első ránézésre kevesen mondanák meg a sportos kupé és kabrió rokonokról, hogy a masszív 504-es műszaki alapjaira épülnek, mert maga Sergio Pininfarina tervezett hozzájuk egyedi, kecsesebb lemezruhát.

Ahhoz, hogy jók legyenek az arányok, 19 centit vágtak a tengelytávból,

így a teljes hosszúság is kisebb, 436 centis lett. A karosszériák Olaszországban készültek, majd átszállították őket Sochaux-ba, ahol beszerelték a műszaki tartalmat, meglepően kevés változtatással.

Idővel megkapta a kooperációs V6-motort

Kifinomult, független futóműre ültették, elöl MacPherson, hátul ferde lengőkaros kivitelben. Teljesen új, öt kerek órából és faborításból álló műszerfalat kreáltak hozzá, és a hátsó kerekeket is tárcsafékkel szerelték fel. A szedán jól bevált hajtásláncát használták, a belépő modellt 1,8-as, 102 lóerős, befecskendezős négyhengeres vitte, 1970-ben pedig megérkezett a 2,0 literes, szintén injektoros benzinmotor is 110 lóerővel.

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

1974-ben bemutatták a kupéhoz legjobban passzoló erőművet, a PRV-fejlesztésű (Peugeot-Renault-Volvo), 2,7 literes V6-ost karburátorral, és 136 lóerővel. Három évvel később megjelent a Bosch K-Jetronic befecskendezős, 144 lóerős csúcskivitel.

Alapból négyfokozatú kézi váltót adtak minden 504-es kupéhoz,

felárért volt háromfokozatú ZF-automata, és kizárólag a V6-osokhoz a GM-féle szerkezet is. Csak 1979-ben tették be a választékba az igazán ideális erőátvitelt, az ötfokozatú kézi váltót.

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

1974-ben jött az átfogó ráncfelvarrás: a dupla kockafényszórókat összeolvasztották egyetlen nagy téglalappá, a hátsó, három külön szegmensből álló, kifelé dőlő lámpákból pedig kombinált testet faragtak. A két nagy, és három kicsi órából álló pultot is sirathatjuk, helyette megkapta a limuzin szimpla három egyforma méretű műszerből álló együttesét. A kupék karrierje az 504-es 1983-as megszűnésével véget ért, az utód 505-ösnek már nem volt kétajtós szériaváltozata.

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

Nem makulátlan, de öröm ránézni. És beülni?

Kevés 504-es kupé maradt meg, egy-egy szép példányért már bőven tízezer euró felett kell fizetni. Olcsóbb felújítási alapokat is lehet találni, de restaurálásuk, ha nem is lehetetlen, a korszakra jellemző korróziós hajlam és sok, nehezen beszerezhető alkatrész miatt nehézkes. A kipróbált példány két okból is ritkaság: porlasztós V6-os, háromfokozatú amerikai automataváltóval. Távolról sem tökéletes, de

szép állapotú túlélő, valamikor a kilencvenes években egyszer már felújították.

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

Két éve érkezett Svájcból, és egy nagy, mint később kiderült nehezen orvosolható hibája volt: a motor egyenetlenül járt. Ekkor került abba a műhelybe, ahol a szerelők nemtörődömsége és szaktudásának hiánya miatt sokat rostokolt. A gyertyák, az elosztó és a gyújtókábelek cseréje csak részben szüntette meg a gondot, de Solex porlasztó kitisztításával és beszabályozásával nagyban javult a helyzet. Még mindig nem 100%-os, érezni a teljesítményhiányt.

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

Apró rozsdafoltok vannak rajta, de szerkezetileg minden rendben, a harminc éve renovált váltóhoz, futóműhöz és a fékhez nem kellett nyúlni. A külsőhöz képest kissé csalódás a beltér, igaz, nem az állapota, hanem a formaterve miatt.

Bár a sportos, kétküllős volán a közepén arany oroszlánfejjel szép

és kellemes tapintású, a második kiadás pultját túlracionalizálták. Fantáziátlan belsejéért az elöl korrekt helykínálat és a fenomenálisan puha fotelszerű ülés kárpótol.

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

Száguldás helyett stílusos kirándulásra való

Az indítókulcsot baloldalról kell bedugni, mint a régi Fiatokban (és Ladákban). Meglepően hangosan és nyersen szól a motor, még alapjáraton is, aminek konstrukciós okai vannak: a gyártási helyéről Douvrin-nek keresztelt gépet eredetileg a hatvanas évek végén V8-asnak tervezték, de az 1973-as olajválság hatására „megszabadultak" két hengerétől. A hengerszög maradt 90 fokos, nem pedig a V6-osoknál szokásos 60, innen ered a furcsa orgánum.

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

Próbálták ugyan eltűntetni a vibrációt a gyújtási sorrend megváltoztatásával, de csak részben sikerült; így ha nem is zavaró mértékben, de menet közben is érezni a rezgéseket.

Nem egy pörgős szerkezet, viszont alul is nyomatékos,

hosszan és életerősen gyorsul. A katalógus szerint 11,4 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, a valóságban ez valamivel több. Mint általában, a Turbo Hydramatic váltóra most sem lehet panasz, észrevétlenül és a kellő időben kapcsolgat le-fel.

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

Fotóművét kényelmesre hangolták, de a lágysággal csak addig mentek el, hogy kanyarokban is biztos maradjon, ez a két kanyastabilizátornak is köszönhető. Fogasléces szervókormánnyal dolgozhatunk, a kicsit kopott szerkezettel is jól irányítható a kocsi. A négy tárcsafékes rendszer akkoriban nagy szó volt - nem harap, de kielégítően állítja meg a 1,3 tonnát, és jól adagolható. Persze az 504-es nem is vérbeli sportkocsi, hanem négyüléses túrakupé, hosszabb utakra is meglepően jó komforttal.

Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt
Peugeot 504 Coupe V6 veteránteszt

Műszaki adatok - Peugeot 504 Coupe V6 (1976)

Motor: SOHC-vezérlésű V6-as benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2664 cm3. Furat x löket: 98,0 x 73,0 mm. Kompresszió viszony: 8,6:1. Teljesítmény: 136 LE, 5750/perc fordulaton. Nyomaték: 207 Nm, 3500/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl MacPherson, hátul ferde lengőkaros. Elöl-hátul tárcsafékek, kétkörös fékrendszer szervóval.

Felépítmény: kétajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4360 x 1700 x 1350 mm. Tengelytáv: 2550 mm. Csomagtartó: 329 l. Saját tömeg: 1300 kg.

Gyorsulás (0-100 km/h): 11,4 s. Végsebesség: 200 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!