Taxiatmoszféra helyett úrias kiszerelés – Mercedes-Benz 230C veteránteszt

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
A négyajtós limuzinok csak 1982-től kaptak szögletes fényszórókat, a kupékat a kezdettől ilyenekkel szerelték. Amerikában kerek lámpával és hatalmas lökhárítóval árulták
Vágólapra másolva!
A nálunk fekvőlámpásként ismert sorozat legritkább és legelőkelőbb tagja a kupé volt. Egy korai és hibátlan példányt próbáltunk ki, alapmotorral és szerény felszereltséggel – még a jobboldali tükör, az ötödik sebességfokozat és a fordulatszámmérő is hiányzik belőle. Időutazásra persze így is tökéletes, két ajtóval és benzinmotorral pedig távol áll a W123-as taxik és munkaautók megszokott világától.
Vágólapra másolva!

Egy évvel a négyajtós lépcsőshátú (W 123) után, 1977-ben mutatkozott be a nyilvánosságnak a kupé (C 123) a Mercedes felső-középkategóriás sorozatában, ugyanabban az évben, mint a T-Modell jelű kombi (S 123) és a nyújtott, három üléssoros limuzin (V 123). Néhányan megkérdőjelezték, hogy egyáltalán érdemes volt–e gyártásba vinni, hiszen aki tényleg sportos gépet akart, SL-t vagy SLC-t is választhatott, bár érv volt a C 123 mellett a rendes hátsó ülés és a jóval kedvezőbb vételár.

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt

Karosszériája Bruno Sacco fődizájner vezetésével készült a négyajtós formai alapjain, de nem csak az ajtószám lett kevesebb: a tengelytávból eltűnt 8,5, a tetőmagasságból pedig 4 centi. Ezzel, és a laposabb szögben álló szélvédőkkel, na meg

B-oszlopok és oldalablakkeretek nélkül egyszerre volt elegáns és sportos.

Harmonikusabb volt a formaterv, mint az állólámpás előd kupé változata, de ebből sem készült gyári kabrió, ilyet csak manufaktúrák (például Bähr) építettek kis számban.

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt

Csak az erősebb 123-motorokkal

Beltere lényegében a limuziné, a méretcsökkenés leginkább a fejteret és a hátsó lábteret érintette, a műszaki tartalom nem változott. Független, házon belüli tervezésű, elöl felső hosszanti, alsó A-lengőkaros, hátul pedig alsó ferde háromszögkaros futóművön ül, és négy tárcsafék állítja meg szervós segítséggel. Négy- vagy ötgangos kézi váltó és négyfokozatú automata szerepelt a kínálatban, de a szedánok óriási motorválasztékából itt csak hármat, két benzinest és egy dízelt használtak.

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt

Az alapmodellt 2,3-as, porlasztós motor vitte 109 lóerővel,

de a visszajelzések azt mutatták, ekkora teljesítmény nem elég, ezért 1980-ban leváltották egy nagyobb furatú és rövidebb löketű, de ugyanilyen hengerűrtartalmú benzinessel. Erre már Bosch K-Jetronic mechanikus befecskendezőt szereltek rá, így 136 lóerős lett. A 2,8-as soros hathengeres még jobban illett a kupéhoz, volt belőle 156 lóerős karburátoros, de az igazi a vele egy időben bevezetett befecskendezős volt (177 LE).

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt

Az egyetlen dízelt, a 80 lóerős, háromliterest érdekes módon csak az USA-nak gyártották. 1981-ben turbót is akasztottak rá, így 125 lóerős lett az öthengeres. Hosszú volt az extralista, a kétszólamú kürttől a hatféle Becker rádión, klímán, tolótetőn és tempomaton át egészen a méregdrága (17 000 márkás) rádiótelefonig. 1979-től ABS-t, 1982-től pedig a vezetőoldali légzsákot is lehetett rendelni. A kupé sorozatot 1985-ben, egy évvel a limuzinok előtt futtatták ki, utódja a C 124-es volt.

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt

Nem igazi sportkocsi, hanem túrakupé

A kipróbált kupé egy 230C alapmodell, a leggyengébb motorral, és a rengeteg extra közül is csak tolótetővel, illetve rádióval.

Valódi értékét és ritkaságát az adja, hogy sohasem restaurálták, igazi túlélő.

Jóformán a fotókon látható állapotban került mai gazdájához három évvel ezelőtt, már OT rendszámmal és 76 000 kilométerrel. Műszakilag semmit, és esztétikailag is csak egy parkolási karcot kellett javítani rajta a jobb hátsó sárvédőn, később mégis átfényezték.

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt

Ugyanazt a jól megszerkesztett műszerfalat nézhetjük három nagy és jól leolvasható órával, mint a négyajtósokban. A hatékony német ergonómia a világításkapcsolón kívül az összes gombot a középkonzolra parancsolta, az ülések nagyok és kényelmesek, de az átlagosnál kicsit keményebbek. A nagy, párnázott négyküllős kormány rücskös felületű, jól megtapad rajta a kéz. Csak elöl van elég lábhely, hátul meglepően szűk a kupé, viszont legalább 2+2 ülés helyett ötszemélyes kialakítású.

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt

Készségesen indul, alapjáraton hidegen is selymesen duruzsol, és lényegében végig csendes marad.

Váltója szellősre áttételezett, finoman dolgozó négyfokozatú kézi,

nem vajpuha, de pontos. A harmadik és a negyedik közötti nagy lépcső ellenére szépen, higgadtan gyorsul, 13,7 másodperc alatt fut állásból 100-ig, végsebessége 170 km/h. A 130-140 km/h-t akár egész nap tudná tartani, de a negyedik rövid, jól jönne egy ötödik fokozat.

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt

Csodáltuk az NSZK-s turisták autóit

Amúgy a 109 lóerős motor a pörgetés ellen sem tiltakozik, de nem érdemes erőltetni, dinamikusabb nem lesz, csak felhangosodik. Golyósoros a kormánymű, ami eleve feltételez valamennyi holtjátékot, ráadásul erős szervo segíti, mégis megmarad a vezető kontrollérzete. Menet közben akár tenyérrel is forgatható a kellemes tapintású volán. Különleges felépítésű futóműve kellemes, főleg mert elöl-hátul gumibakos segédkeretekre építették, így csak kevés vibráció jut be az utastérbe.

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt

A hangolás nem túlfeszített, összhatásában a négyajtósé, miközben az ívmenet megdöbbentően stabil. Hatásos a négytárcsás fékrendszer, de ha néhány hónappal később születik tesztautónk, még ABS-t is kaphatott volna – 1980-ban pedig jóval izmosabb, befecskendezős 2,3-as motort. Persze a nyolcvanas években

ilyen konfigurációban is nagy szám lett volna Magyarországon,

de a legtöbben csak akkor láthattak ilyet, ha NSZK-s vendégek érkeztek vele a Balatonra vagy Budapestre.

Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt
Mercedes 230CE (C 123) veteránteszt

Később aztán, a rendszerváltás után a rengeteg négyajtós („zöldséges") limuzin mellett néhány kupét is importáltak használtan, olyanról is tudunk, amelyet a takarékosság jegyében átépítettek gyárilag sosem létezett 240 D változattá. Mára a 123-as, mint az utolsó klasszikus, króm lökhárítós Mercedes egyre drágább, és megbízhatósága miatt is kedvelt veterán. Nálunk a jó állapotú kupék legalább 2,5-3 millió forintba kerülnek, de kétszer ennyiért is árulnak amerikai turbódízel példányokat.

Műszaki adatok Mercedes–Benz 230C (1979)

Motor: soros, négyhengeres, OHC-vezérlésű benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2307 cm3. Furat x löket: 93,7 x 83,6 mm. Kompresszió: 9,0:1. Teljesítmény: 109 LE, 4800/perc fordulaton. Nyomaték: 186 Nm, 3000/perc fordulaton. Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, tekercsrugós, kanyarstabilizátoros, hátul ferde háromszöglengőkaros, tekercsrugókkal. Elöl-hátul tárcsafékek, kétkörös fékrendszer, szervóval.

Felépítmény: kétajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria.

Hosszúság x szélesség x magasság: 4640 x 1786 x 1395 mm. Tengelytáv: 2710 mm. Csomagtartó: 498 l. Saját tömeg: 1375 kg.

Végsebesség: 170 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 13,7 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júniusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!