Fehér cápa, ami nem harap - BMW 315 (1982) veteránteszt

BMW 315 veteránteszt
Valódi tömegcikk volt az E21-es, majdnem 1,4 milliót gyártottak belőle. Amerikában csak a 320i-t forgalmazták, a 315 már záróakkordnak számított
Vágólapra másolva!
Cápaorr, két ajtó, hátsókerék-hajtás és a csúcsváltozatokban hathengeres motorok: a legelső 3-as BMW meghatározónak számított a sportos limuzinok között, még ha nem is olyan szupersztárnak, mint elődje, a legendás 02-es. Elévülhetetlen érdeme ugyanakkor, hogy a BMW abszolút bestsellere volt. A legszerényebb családtagnak számító 315-ös egyik különleges, vadonatúj korától magyarországi példányával ismerkedtünk meg közelebbről.
Vágólapra másolva!

Egészen 1977-ig gyártásban tartották a népszerű, de már korosodó 02-eseket, de már 1975-ben megérkezett a váltótárs E21, ismertebb nevén a 3-as sorozat. Karosszériáját Paul Bracq, a cég új dizájnfőnöke rajzolta, aki igyekezett átplántálni az elődöt tervező Wilhelm Hofmeister illetve segédjei, Georg Bertram és Manfred Rennen elképzeléseit az új jövevénybe. Megmaradt a sportos szellem, akárcsak a cápaorr, a kétajtós kialakítás és a lépcsős hát, de modernebb csomagolásban. Bracq tíz centivel hosszabbra szabta az új autót, ezáltal tágasabb lett az utasfülke.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

Dupla kerek lámpa és i típusjelzés ad presztízst

Münchenben új formájú műszerfalat is terveztek a vezető felé fordított középkonzollal, ezt az elrendezést a BMW a mai napig használja. A motoroknál eleinte nem történt generációváltás,

a 3-asok is az Alex von Falkenhausen báró által 1962-ben megkonstruált, M10 kódú négyhengerest használták.

Az 316-os alapmodell 89, míg a karburátoros 318-ast 97 lóerővel kínálták, utóbbiból 1980-tól Bosch K-Jetronic befecskendezővel már 106-ot csiholtak ki. A 320-as modell szintén kétféle kivitelben létezett, a porlasztós 109, míg az injektoros 125 lóerőt sorakoztatott fel.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

Nagy szám volt a középkategóriában a soros hathengeres M20 motorok bevezetése 1977-ben, selymes járásuk és pörgősségük sok rajongót szerzett. Ilyen érkezett a kaburátoros kétliteres helyére 320/6 néven 122 lóerővel, a sorozat csúcsmodellje pedig a 323i volt K-Jetronic rendszerrel és 143 lóerővel. Alapból mindhez négyfokozatú manuális Getrag 242 váltó járt, opcióként az ötgangos kézi Getrag 245 vagy az automata ZP 3HP22 volt választható. Sajátos vonása az E21-szériának, hogy csak az erősebb (legalább kétliteres) modellek kaptak ikerfényszórót, a kicsikhez szimpla kerek lámpa járt.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

Elöl-hátul függetlenre szerkesztették a kerékfelfüggesztését (MacPherson, illetve ferde háromszög-lengőkaros kialakításban), természetesen hátsókerék-hajtással.

Elöl tárcsa, hátul dobfékek állították meg rásegítővel, csak a 323i viselt hátul is tárcsákat.

Nem volt négyajtós limuzin, kombi kivitel, illetve teljesértékű kabrió sem, a Karosserie Baur azonban 1978-81 között kis példányszámban TopCabriolet néven gyártott nyitottakat (fix B-olszloppal és oldalablak-keretekkel). A többféle karosszériaváltozat az utód E30-sorozattal jelent meg, csakúgy, mint a dízelmotor, a 4x4-hajtás és az M-modell.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

Nyugaton belépőmodell, nálunk státusszimbólum

Érdekes stratégia volt, hogy a tesztünkben is szereplő legkisebb és legegyszerűbb 315 kivitel érkezett a legkésőbb (1981-ben), és ezt gyártották a legtovább (1983-ig), miközben a többi E21-est levették a szerelősorról. Ezt is 1,6-os motor vitte, de a második olajválság hatására spórolósabbra vették a figurát, akárcsak annak idején az 1502-esnél, és 74 lóerőre fogták vissza a teljesítményt. Több kényelmi tételt is, ami a többieknél alapfelszerelésnek számított, a 315-nél áttettek az opciós listára. Innen - sok pénzért – kiválóan fel lehetett szerelni, a tesztgépünk is ilyen, de nem ez volt általános.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

A belépőmodellt 800 márkával olcsóbban adták, mint a legegyszerűbb 316-ost, így azok is propeller emblémás járgánnyal furikázhattak, akinek nem tellett volna ilyesmire. Ide kívánkozik, hogy a szocializmus idején a BMW volt az első nyugati márka, mely képviseletet nyitott Budapesten, így az E21-eseket is forgalmaztak, de köztudottan más úton is kerültek be nyugati kocsik.

Persze a Ladákra és Škodákra évekig váró közönségnek csak álom maradt a vagány német limuzin.

Ritka látvány volt, és a szögesdróton innen elérte, ami nyugaton képtelenség volt: státuszszimbólummá vált, irigykedve nézte a szomszédság, vagy akár egy-egy teljes kisváros.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

Aztán a rendszerváltással és az import felszabadulásával már tömegesen érkeztek – zömmel leharcolt – használt példányok is. Tesztautónk azonban a ritka kivételek közé tartozott, mert újonnan itthon vásárolta első tulajdonosa, így kapásból a két betű, négy számos rendszámot szerelték fel rá. Sokáig használta gazdája, vigyázott rá, rendszeresen szervizeltette. Amikor megöregedett (mármint a bácsi), beadta szeretett autóját a pécsi BMW-márkaszalonba. Ott nyolc évig volt kiállítva, utána pedig a szalon tulajdonosa megvásárolta, és a 315-ös továbbra is ott maradt vevőcsalogatónak.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

Ragyogó állapotban maradt fenn, és nem fapados

Jelenlegi gazdája más autós ügyben járt Pécsen, de egy ottani barátja, aki tudott a kocsiról, elvitte a bemutatóterembe. Annyira megtetszett neki a gép, hogy megvette. Történt mindez 2016-ban, azóta a Perfect Platinum Garage gyűjteményben lakik.

Új tulajának a nyolcvanas években már volt egy ikerlámpás 320-asa, élvezettel használta, aztán mégis eladta,

utána sajnálta is rendesen. A 315-öst részben nosztalgiából, részben pedig kiváló állapota miatt vásárolta meg. Bár csúnyán elöregedett gumikon, de lábon vitte haza. Kevés javítást igényelt, a kasztni, fényezés és kárpitok eredeti gyáriak.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

A fékek új betétekért és csövekért kiáltottak, emellett új kipufogót tettek rá. Néhány kábel és a biztosítékok is cserét követeltek, a két szélvédő kéderei és keretei is újak. A hajtásláncot végig lelkiismeretesen karbantartották, folyadék- és tömítéscserén kívül szükségtelen volt szükség más beavatkozásra. Általában a keletről rendelt új nyugati autók elég fapadosak voltak, de főszereplőnket egészen tisztességesen felszereltették extrákkal: a legjelentősebb a fordulatszámmérő, és színezett üvegekre, hátsó biztonsági övekre, rádióra és jobbos külső visszapillantó tükörre is költött gazdája.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

A fülke belmérete és a tető magassága is lehetővé teszi, hogy négy személy kulturáltan utaztasson, akár hosszabb távon is. Elég nagyok és kényelmesek az ülések, igaz, minimális oldaltartással.

Hála a szövetborításnak, kanyarban ezek nem annyira „csúszósak", mint a műbőr.

Pultja egyszerű, letisztult, logikusan elhelyezett és jól leolvasható körműszerekkel, felesleges sallangok nélkül. Persze hiába a kokpit-hangulat, a belépő Kiscápa nem egy sportkocsi, inkább kényelmes cirkálásra való. Ne várjunk tőle atletikus teljesítményeket, ehhez egyszerűen kicsi a 74 tagú ménes.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

Nem száguld, hanem könnyed és kifinomult

Négyhengeres motorja alapjáraton csendesen, higgadtan forog, a zaj nagyobb sebességnél sem növekszik számottevően. A pörgetés ellen nem tiltakozik, de nem is szereti, ajánlatos betartani a gyár által megadott fordulatszám-értékeket. Négygangos kézi váltója jó konstrukció, könnyű kapcsolgatni, és pont annyi ellenállást tanúsít, hogy a vezetőnek megmarad a kontrollérzete, pontosan betalál a fokozatokba. Másodiktól felfelé mindegyik sebességben életerősen tud gyorsulni, ugyanakkor az ellenkezője is igaz: van annyi okosan elosztott nyomatéka, hogy kisebb fordulatoknál is jól húz.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

Kényelmesen tudja tartani 110-120-as tempót, ilyenkor a fordulatszám 3000 körül mozog, míg a végsebessége 155 km/h. A vezetőnek könnyű dolga van a kormányszerkezetével: fogasléces rendszerű,

nincs rajta szervó, de meglepően könnyű forgatni a volánt és jól reagál a mozdulatokra.

Futóművét a lágy és a feszes közé állították be, nem ráz minden hepehupától, de a nagyobbakat már érezteti az utasokkal. Egyenesben remek futást tud produkálni és kanyarban sem dől számottevően, az akkoriban sportosnak számító E21-esek farkitörési hajlama csak az erősebb változatokat érinti.

BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt
BMW 315 veteránteszt

ATE-gyártmányú, csak elöl tárcsás fékrendszerét szervó segíti, könnyen és hatékonyan állítja meg a könnyű kocsit, és pluszpontot érdemel azért, mert finoman adagolható a fékerő. Összességében ez a kiscápa 38 évesen, viszont eredeti állapotban és lelkiismeretesen rendbetéve teljesen alkalmas lenne akár napi használatra is a mai forgalomban, de természetesen kár lenne elhasználni. A jó állapotú példányokat 2,5-3 millió forinttól hirdetik (hathengeresek drágábbak), és ha nem is olyan kultikus, mint a 02-es sorozat, vagy sokoldalú, mint az E30, azért a kiscápa is sok veteránost meg tud hódítani.

Műszaki adatok - BMW 315 (E21)

Motor: Benzinüzemű, négyütemű vízhűtéses SOHC-vezérlésű soros négyhengeres. 1573 cm3, 74 LE/5800. Furat x löket: 84 x 71 mm. Kompresszió: 9,5 : 1. Max. nyomaték: 110 Nm/3200.

Erőátvitel: Négyfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Fékrendszer: Elöl tárcsa, hátul dobfék rásegítővel. Futómű: Elöl keresztlengőkaros MacPherson, hátul ferde háromszög-lengőkaros. Csavarrugók, teleszkópos lengéscsillapítók.

Felépítés, méretek: Kétajtós önhordó acélkarosszéria. Hossz x szél. x mag.: 4355 x 1610 x 1380 mm. Tömeg: 1010 kg.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil 2020. októberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!