Szinte mindenki tudja, hogy a Volkswagen-konszern kompakt autói évtizedek óta azonos technikára épülnek, csak apróságok különböztetik meg őket.
Mindig a Golf a mérce, a többit hozzá szokás hasonlítani.
Az Audi A3 belső anyaghasználatában, zajcsillapításában és kidolgozási minőségében kicsit jobb a Volkswagennél, a Skoda Octavia viszont pont ezekben marad el tőle egy hajszállal, cserébe nagyobb utas- és csomagtérrel rendelkezik, és valamivel olcsóbb is. A Seat Leon szintén kedvezőbb árú a Golfnál, ezen kívül merészebb formavilággal és az élénkebb vezethetőséggel próbál vevőket szerezni.
Igaz ez a legújabb, negyedik generációs Leonra is, amely a testvérmodellekhez hasonlóan megtartotta az MQB padlólemezt, igaz, kissé modernizált, könnyített és merevebb formában. Nekem elsőre, képekről nem jött be annyira az új forma, de élőben már sokkal jobban tetszett, különösen az oldalsó élek, a konvex és konkáv felületek kavalkádja, valamint a LED-csíkkal összekötött hátsó lámpák.
Szemből és profilból van egy kis Ford Focus a dizájnban,
de a hasonlóság nem olyan szintű, hogy könnyű legyen őket összetéveszteni.
Az előző Leonhoz képest 5 centivel nőtt meg a tengelytáv, és 8,6-tal a hossz (kombi: 9,3), így a helykínálat sokat javult, pedig eddig sem lehetett felróni a spanyol kompaktnak, hogy szűk lenne. Egyformán 2686 mm az ötajtós és a kombi tengelytávja, így hátsó lábtérben nincs különbség köztük, de a puttonyosban kicsit nagyobb a hátsó fejtér, és sokkal nagyobb a csomagtartó: 380 helyett 620 literes, így a családosok első számú választása ez lesz. Elődjéhez képest is jelentősen,
33 literrel lett nagyobb a kombi csomagtere,
ezzel már felfér az alsó-középkategória dobogójára a Skoda Octavia (640 l) és a Kia Ceed kombi (625 l) mögé.
A műszerfalon a Lamborghini-stílusú (nem lopás, mivel az olasz cég is a Volkswagen-konszernhez tartozik) légbeömlők és a vezető felé fordított középkonzol hivatott demonstrálni a sportos, latin hangulatot, kevés sikerrel. A sok fekete és szürke felület inkább sivárrá teszi a megjelenést, amiben persze annak is van szerepe, hogy a digitalizált vezetői környezetben
a fizikai gombok számát erősen lecsökkentették
(a vészvillogón, a parkolóálláson és a motorindítón kívül hármat számoltam), még a világítást és a páramentesítést is érintésre érzékeny felületeken kell bekapcsolni. Analóg órák helyén az Xcellence és az FR változatokban digitális műszerfal található (a Golfban ez minden felszereltségnél alapáras), amely remek felbontásban, háromféle stílusban képes megjeleníteni a menetadatokat.
Sokaknak nem fog tetszeni, hogy már a klímát is a 8,25 colos (navigációval 10") érintőképernyőn keresztül kell vezérelni, kivétel a hőmérséklet, amelyet a képernyő alatti csúszkákkal lehet beállítani (az ujjunkat csak végig kell simítani rajta), hasonlóan a hangerőhöz. Pár perc alatt azonban hozzá lehet szokni az újfajta klímakezeléshez, de még utána is több figyelmet fog elvonni a vezetéstől, mint a korábbi, hagyományos gombos megoldás, ami például akkor lesz bosszantó, amikor egy füstöt okádó dízel busz mögött haladva gyorsan be akarjuk kapcsolni a belsőlevegő-keringetést.
Nem tűnik rosszabbnak a minőségérzet, mint a Golfban: felül igényes, puha tapintású burkolatokkal találkozni, de a kesztyűtartó magasságától lefelé, és az ajtókon már olcsóbb, kemény műanyagokat alkalmaztak, az összeszerelési minőségbe viszont nem lehet belekötni. Kényelmesek a kemény tömésű ülések, a helykínálat az alsó-középkategória egyik legjobbja, könnyű megtalálni a vezetői helyzetet, mivel a kormány és az ülés is tág tartományban állítható, és az üléshelyzet sportosan mély.
Aki már látta az Audi A3, a Skoda Octavia és a Volkswagen Golf motorválasztékát, annak nem okoz majd meglepetést a Leoné. Alapvetően
az előző generációból ismert motorok maradtak,
annyi különbséggel, hogy az 1,5-ös benzinest már lágy hibrid technológiával is meg lehet kapni (kizárólag DSG váltóval), és a kis 1,6-os dízel eltűnt a kínálatból, cserébe a két SCR-katalizátorral tisztábbá tett kétliteres TDI már 110 lóerővel is létezik.
Alapmotorként az 1,0 literes háromhengeres TSI funkcionál, 90 és 110 lóerővel, utána következik az 1,5-ös, négyhengeres 130 és 150 lóerővel, valamint a kétliteres 190 lóerővel. Dízelből 110 és 150 lóerős létezik, később érkezhet a 190 lóerős is, a csúcsot azonban a Cupra verziók jelentik majd. Állítólag az ötajtóst 300 lóerővel, fronthajtással és elektronikusan vezérelt önzáró differenciálművel, a kombit 310 lóerővel és összkerékhajtással lehet majd megvenni. Természetesen ültetett sportfutóművet és erősebb fékrendszert is kapnak majd, de a kormányzásukat is áthangolják.
Fontos újdonság a zöld rendszámos konnektoros hibrid verzió,
amely a Golf GTE-ből ismert hajtást kapta meg 13 kWh-s lítium-ion akkumulátorral. A 150 lóerős benzinmotor és a 115 lóerős villanymotor együtt 204 lóerőt képes az első kerekekre szabadítani, egy töltéssel - ami konnektorból közel 6, fali töltővel 3,5 órát tart - 60 kilométert lehet megtenni elektromosan, károsanyag-kibocsátás nélkül.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a Leont!