Két ütemmel a mázsás terhek ellen – Barkas B1000 jubileum
2021. január 17. 18:14
Vágólapra másolva!
Hosszú időn keresztül nemcsak a keletnémet, de a magyar utcaképnek is része volt a gömbölyded, kékes füstpamacsokat pöfékelő Barkas. Képes összeállításunkban korabeli prospektusfotókon mutatjuk be a hatvan évvel ezelőtt megjelent kisáruszállítót, amelyet hozzánk a Mogürt vállalat importált mikrobusz, zárt furgon és platós kivitelben, mindvégig egyliteres, kétütemű Wartburg-motorral.
Érdekes történelmi mozzanat, hogy a B1000 egyidős a berlini fallal, sőt, nemcsak hogy 1961-ben mutatták be, de a fal leomlásának évében, 1989-ben fejezték be a gyártását. Elődje a csőrös, hátsókerék-hajtású Framo volt, szintén kétütemű motorral. A Nysákból, Zukokból és Skoda 1203-asokból álló KGST kishaszonjármű mezőnyben a legjobb menettulajdonságokat nyújtó, és alacsony padlószintje miatt a legjobban kihasználható, ugyanakkor a legigénytelenebb címet is kiérdemelte. Magyarország volt az egyik fő exportpiaca, különösen sokat rendelt belőle a Posta és a Boy szolgálat.
Számtalan változatban kínálta a gyár (többek között hűtődobozosként), de az emelt tetejű SMH-3 rohamkocsi tesztje nem győzte meg az Országos Mentőszolgálatot, elmaradt a rendelés. Néhány egyedi kivitelt, például a lakóautót és a háromtengelyes trélert nálunk alakították át,
ezek nagy tömege miatt utólag gyakran négyütemű motorra (Lada, Dacia, stb.) kellett cserélni az eredetit.
Maga a gyártó '89 őszén kezdte meg az 1,3-as Volkswagen-motoros B1000/1 gyártását, de ekkor már késő volt, az ódivatú furgont elsodorta a rendszerváltás, csak 1900 darab készült belőle. Lássuk inkább, hogyan reklámozták a kétütemű fénykorban!