Már új korában is antik darab volt - MG TD (1951) veteránteszt

MG TD Midget veterán
Valamennyi széria közül messze a TD-ből készült a legtöbb, összesen 29 664 darab, ebből 23 488 Amerikába ment
Vágólapra másolva!
Évtizedeken át a tengeren innen és főleg azon túl népszerűek voltak az apró, megfizethető, stílusos és felejthetetlen szabadságérzést nyújtó brit roadsterek. Közülük a Morris Garages favázas T-sorozata volt az egyik sláger, amely modern vonalvezetés helyett megmaradt a harmincas évek konzervatív stílusánál. Evolúciójának negyedik, de még mindig nem utolsó lépcsőfokát, a TD-t próbáltuk ki.
Vágólapra másolva!

A legendás roadster család első tagja, a TA 1936-ban érkezett a Morris Ten 1296 köbcentis, 50 lóerős OHV négyhengeresével. Ez a márka hívei szerint egyértelmű technikai visszalépés volt elődjeihez, az OHC-motoros Midgetekhez („törpékhez") képest. Három évvel később aztán leváltotta a TB, változatlan külsővel (hosszú orr, kiálló sárvédők, küllős kerekek), de immár 1,25 literes, 54 lóerős motorral. Ekkor az olajfürdős kuplungot szárazra cserélték, és a négyfokozatú váltó áttételein is módosítottak, de a háború miatt rövid pályafutás jutott neki, csak 379 példány készült belőle.

MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán

1945-ben aztán újra elővették a mindössze 3,5 méteres, nyitott sportkocsit, és átalakították, így született meg a TC. Ez a gyakorlatban tíz centivel szélesebb utasteret és fél lóerővel nagyobb teljesítményt is jelentett, emellett hidraulikusra alakították a vezérműlánc feszítését, illetve áttértek a 12 voltos elektromos rendszerre. Amerikában ez a változat hatalmas siker lett, annak ellenére, hogy oda is jobbkormányosok mentek. Cikkünk főhőse, a TD modell 1950 januárjában jött ki, komoly műszaki korszerűsítésekkel, de még mindig háború előtti vonalakkal.

MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán

Részben lecserélték az özönvíz előtti technikát

Jack Tatlow MG-igazgató külön fejlesztőcsapatot állított össze az új szériához, Syd Enever, Alec Hounslow és Cecil Cousins alkotta a mérnökgárdát. Az MG Y nevű limuzin alvázából 13 centit kivágtak és megerősítették a szerkezetét, ez lett a roadster új alapja. A független első futómű, a fogasléces kormány is az Y-ből érkezett, a korábbiaknál rövidebb áttételekkel megszerkesztett négyfokozatú szinkronváltó pedig teljesen új volt.

Csak apró formajegyekben különbözött a TC-től, a legszembetűnőbb a lökhárítók és a küllősöket leváltó lemezfelnik megjelenése volt.

MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán

Bár a vevők egyáltalán nem szerették az új kerekeket, a gyár a kisebb rugózatlan tömegre és a tartósabb szerkezetre hivatkozva ragaszkodott hozzájuk. Ezúttal a motoron nem változtattak, pedig az XPAG sorozatú négyhengerest könnyű volt tuningolni. A fülkét ismét kiszélesítették, így a TD elődjénél kényelmesebb és jobban vezethető is lett, de a tömegnövekedés visszavetette a menetdinamikát. Hátsó híja az elődből érkezett, de átdolgozott diffivel és szélesebb nyomtávval.

MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán

A TD-t már balkormányos kivitelben is gyártották, így az Amerikai Egyesült Államokban elődeinél még nagyobb sláger lett, a termelés nagy részét ott adták el, annak ellenére is, hogy a kis roadster leragadt a harmincas években: a második világháború után már csak nagyon kevesen gyártották fakeretre rögzített panelekből a karosszériát, és még kevesebben használtak karos lengéscsillapítókat. 1953-ban még jött egy frissítés TF néven, apró külső és belső módosításokkal (új műszerfallal), ekkor megjelent az 1,5-ös, 63 lóerős motor. A család 1955-ben futott ki, utódja a modernebb MGA lett.

MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán

Alapos felújításra szorult az amerikai példány

A mi példányunk a TD gyártásának „közepéről" való USA-kivitel. Tengerentúlra az Mk II jelű, magasabb sűrítésű, 57 lóerős motorok mentek, két üzemanyagpumpával és rövidebb differenciálmű-áttétellel.

Ez az autó Arizonából érkezett, elég rossz állapotban: rozsdás volt, és ugyan be lehetett indítani, de összevissza járt a motorja.

A hengerfej felújítása után új csapágyakat és tömítéseket kapott, de a karburátorok beállításával és összehangolásával sokáig nem boldogultak - végül egy jaguáros profi megoldotta, azóta kifogástalanul működik a kis négyhengeres.

MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán

Szerencsére a váltót nem kellett megbontani, de a fékek nagygenerálja nem maradhatott el. Az alvázat kicsit ki kellett húzni, a rozsdafoltok eltávolítása után újra is fényezték, és a kárpitok, meg a tető is friss. Összeszerelés után a gyönyörű állapotú MG megkapta a veteránminősítést, azóta is mindenhol nagy feltűnést kelt, ahol megjelenik. Nemcsak azért, mert ritka látvány, hanem mert a formája miatt a valósnál mindenki régebbinek gondolná – lám, a brit gyártó konzervatív stílusa jól tud jönni veteránkorban, és ilyen klasszikust birtokolni is igazi élmény, az őskori autók nyűgjei nélkül.

MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán

Hangulatos időutazásra hív, csak jussunk be

A beszállás külön mutatvány: miután átjutunk az apró ajtón, előre kell nyújtani lábunkat az „alagútba", amelynek a végén a pedálok sorakoznak. Csak ezután fészkelődhetünk bele a szűk, de puha ülésbe, persze felhúzott tetővel még bonyolultabb a produkció. Néhány centit csúsztathatók a székek és a támlájuk is dönthető, de ez kevés a boldogsághoz. Az extrém vékony kormánykerék hatalmas, és kellemetlenül közel is van, viszont igazán szép a klasszikus műszerekkel ellátott műszerfal. Gyújtásra elindulnak az elektromos üzemanyag-szivattyúk, a motor gombnyomásra éled.

MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán

A váltó karja rövid járású, és ha nem is erőteljesen, de határozott mozdulatokkal kell kapcsolgatni. Hosszú összes fokozat, de az ércesen szóló motor elég rugalmas, hogy városban is elviselje a negyediket.

A kormány közvetlen, azonnal reagál a legkisebb mozdulatokra is, jól lehet vele érezni az utat, és nem is jár túl nehezen.

Sokkal jobb a vártnál a rugózás, szépen fut egyenesen az MG. A féknek sincs szervója, az elöl dupla munkahengeres dobok színvonala messze elmarad a mai autók képességeitől. Nyitott tetővel utaztunk vele ősszel, így a 80 km/h-s tempó volt a legkellemesebb, a napsütés és a szél teljesen átjárta a kabint.

MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán
MG TD Midget veterán

Műszaki adatok - MG TD (1951)

Motor: OHV-vezérlésű, soros négyhengeres benzinmotor elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1250 cm3. Furat x löket: 66,5 x 90,0 mm. Kompresszióviszony: 8,0:1. Teljesítmény: 57 LE, 5500/perc fordulaton. Nyomaték: 87 Nm, 3000/perc fordulaton.

Erőátvitel: egytárcsás száraz kuplung, négyfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl független, kettős keresztlengőkaros csavarrugókkal, hátul merevtengely hosszanti laprugókkal. Elöl-hátul karos hidraulikus lengéscsillapítók, dobfékek.

Felépítmény: kétajtós, kétüléses, nyitott favázas karosszéria, alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 3683 x 1489 x 1346 mm. Tengelytáv: 2388 mm. Tank: 57 l. Saját tömeg: 910 kg.

Gyorsulás (0-100 km/h): 18,0 s. Végsebesség: 129 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil januári számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!